Érdekes lelet

2022.02.06. 15:00

Találtak egy székletszemcsével teli 9 millió éves halkoponyát

A dögevők egykor kirágták a húst a koponyából, a férgek láncokat és ovális koprolitgyöngyöket hagytak maguk után.

Az első vizsgálatok során a tudósok több száz apró, megkövesedett székletszemcsét találtak egy hal agyában, amely körülbelül 9 millió évvel ezelőtt élt. Az apró kövületi ürüléket, más néven koprolitokat dögevők, valószínűleg férgek rakták le, amelyek felfalták a hal pusztuló fejét, beleértve az agyát is – olvasható az Origo cikkében.

Miközben a dögevők kirágták a húst a koponyából, a férgek láncokat és ovális koprolitgyöngyöket hagytak maguk után, amelyek körülbelül 2,5 milliméter hosszúságúak. De bármilyen kicsik is voltak, ezek a pelletek idővel összeadódtak, és végül teljesen megtöltötték a hal koponyáját.

A kutatók a koprolittal teli kövületet Calvert Cliffs környékén találták meg. A dél-marylandi lelőhely körülbelül 18-8 millió évvel ezelőtti kövületeket rejt a miocén korszakból. A koponya az Astroscopus countermani halhoz tartozott, amely a fenéken élő, lesben álló ragadozók egyike, amelyet csillagvizsgálónak is neveznek. Az ilyen apró, hosszúkás koprolitszemcséket pedig Coprulus oblongus néven ismerik.

A széklettel töltött koponyán kívül a tudósok más homokos üledékben halmozódó vagy megkövesedett csiga- és kagylóhéjakhoz tapadt koprolitlerakódásokat is megvizsgáltak.

Ezek közül a leginkább figyelemre méltónak egy sokkal nagyobb, 18 centiméter hosszú koprolit bizonyult, amely egy gerinces, valószínűleg egy ősi krokodil ürüléke. Ezekben a szakemberek mély alagutakat találtak, amelyeket ismeretlen állatok ástak ki. Ezek vagy megették az ürüléket vagy itt alakították ki az otthonukat, esetleg mindkettő.

A Rivista Italiana di Paleontologia e Stratigrafia tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint korábban számos miocén tengeri élőlényt írtak le a Calvert Cliffs kövületei között, beleértve a cápákat, halakat, teknősöket, krokodilokat, tengeri madarakat és fókákat. A tudósok különféle koprolitokat is gyűjtöttek a sziklák közelében, bár a gerinctelenek által termelt mikrokoprolitokat, például a halkoponyában lévő koprolitokat nem vizsgálták olyan alaposan.

A koponyában lévő apró gyöngyök székletszemcsék voltak a nagyon jellemző méretük, alakjuk és kémiai összetételük alapján

– mondta Stephen Godfrey, a tanulmány vezető szerzője, a marylandi Solomons-i Calvert Marine Museum paleontológiai kurátora a ScienceAlert online tudományos portálnak.

A roncsolásmentes röntgenspektroszkópia kimutatta, hogy ezekben a mikrokoprolitokban viszonylag magas a kalcium és a foszfát koncentrációja, amelyek általában a megkövesedett székletben találhatók meg.

Egy elhullott állat teteme számos dögevőt vonz, amelyek közül sokan tökéletesen boldogan megeszik az agyat, és megtöltik a koponyát ürülékkel

– tette hozzá a szakember.

Borítóképünk illusztráció (Shutterstock)