Közlekedés

2023.12.10. 15:15

Ezért Berettyóújfalun át visz majd a vasút Debrecenből Nagyváradra

Részletes tájékoztatást adott a minisztérium.

BDR Média

Forrás: illusztráció / MW-archív

Régen is volt, a jövőben is lesz közvetlen vasúti összeköttetés Debrecen és Nagyvárad között, és mostanra már tudható, a nem túl távoli jövőben Berettyóújfalu érintésével közlekedhetnek a két nagyváros között vonaton utazók. A 106-as számú, Debrecen–Nagykereki vasútvonal adott Derecskéig, onnan Berettyóújfaluig megépül a majdan 104-es számot viselő vasút, amely csatlakozik a PüspökladányBiharkeresztes nemrégiben villamosított 101-es vasúti pályájához.

Az Építési és Közlekedési Minisztériumot kereste meg a Cívishír kérdésével, hogy Debrecen és Nagyvárad vasúti összeköttetésének újraélesztésére milyen lehetőségek voltak még, és miért éppen a Berettyóújfalun átvezetőt választották, amelynek ráadásul még Derecske és Újfalu között olyan szakasza is lesz, ahol jelenleg nincs sínpár.

A szaktárca megerősítette a portál értesülését, hogy a Debrecen és Nagyvárad közötti vasúti kapcsolatra több tervváltozat is született már korábban. Bihar és Hajdú-Bihar székhelyének vasúti összeköttetése érdekében már 2020-ban elkészítettek egy megvalósíthatósági tanulmányt, amelynek alapvető célja a két város közötti környezetkímélő, kötött pályás közlekedés kialakítása lehetőségeinek vizsgálata volt. Eszerint a legrövidebb a Debrecen–Nagykereki–országhatár–Nagyvárad útvonal, viszont ha Biharkeresztes érintésével vizsgáljuk a két város kapcsolatát, akkor már a Debrecen–Nagykereki–Biharkeresztes–országhatár–Nagyvárad viszonylat hosszabb és műszakilag összetettebb. A Debrecen–Berettyóújfalu–Biharkeresztes–országhatár–Nagyvárad viszonylat rövidebb, mint a Nagykerekit és Biharkeresztest is érintő változat. A 106-os számú vasútvonal Derecske–Nagykereki szakaszának vonalvezetésén sok olyan pályaív van, ahol a kiépítési (60 kilométer/óra) sebességnél gyorsabb haladás csak nyomvonal-korrekcióval biztosítható, és ez jelentősen drágíthatja a beruházást.

Jövőre indulhat a tervezés

A szakemberek megállapítása szerint a Debrecent Berettyóújfaluval való összekötés a legoptimálisabb nyomvonal az utasforgalom számára a menetrend, az elérhető menetidők és a városok közötti eljutás szempontjából. A minisztérium válaszában fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a berettyóújfalui irány megvalósítása esetén sem kell a vasúti közlekedést felhagyni a Derecske–Nagykereki szakaszon, a két utasforgalmi irány Debrecen és Derecske között közös nyomvonalon haladhat.

A debreceni déli gazdasági övezet infrastrukturális fejlesztése előkészítéséhez és egyes elemek ütemezett megvalósításához szükséges intézkedésekről szóló kormányrendelet alapján elkezdődött a Debrecen–Berettyóújfalu vasútvonal fejlesztésének előkészítése, amelynek eredményeként 2024-ben indulhat meg az engedélyes, majd a kiviteli tervek készítése, az engedélyek megszerzése és a kivitelezési közbeszerzési eljárás lefolytatására alkalmas tenderdokumentáció összeállítása. Mindez közel kétéves folyamat.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában