A légiközlekedést is veszélyeztetik

2022.09.20. 14:54

„Eszik” a debreceni repülőtér burkolatát a vadászgépek

Az előre nem látható események a felületek fokozott igénybevételével jártak, és a tervezetthez képest a futópálya állagának gyorsabb, nagyobb mértékű romlásához vezettek.

A Magyar Honvédség Gripen vadászgépei Litvániában, a siauliai katonai repülőbázison

Forrás: Illusztráció, MW-archív

Mintegy 30 százalékkal emelkedett a debreceni repülőtér burkolathibáinak javítására fordítható keretösszeg, az erről szóló szerződésmódosítást szeptember 1-jén írták alá – derül ki a szeptember 14-i Közbeszerzési Értesítőből.

A debreceni önkormányzat egy budapesti és egy tiszakécskei cég konzorciumát bízta meg a munkával, melyet terv szerint 2021. július 15-től 2022. december 31-ig végeznek el. A feladat a Debrecen Nemzetközi Repülőtér 04R/22L futópályájának, „A” és „B”gurulóútjának, valamint forgalmi előterének betonfelületén a repülésbiztonságot veszélyeztető burkolathibák javítása a hatályos szabványokban leírt műszaki előírásoknak megfelelően, megközelítőleg 20 ezer négyzetméteren.

Jelentős mértékben megnövekedett a légi forgalom

A kivitelezés eredményeként többek közt javítják a betontáblák sérült éleit, töréseit, felületi sérüléseit, hézagokat töltenek ki, hibás részeket távolítanak el, egyes betontáblákat teljesen vagy részlegesen cserélnek, illetve karbantartják a meglévő burkolt fedett vízelvezető rendszert. Az eredeti szerződéses érték 472 millió 440 ezer forint volt, ez a szerződésmódosítással összesen nettó 613 millió 330 ezer forintra emelkedett.

A módosítás indoklásában kifejtik: az Ukrajnában kialakult fegyveres konfliktus miatt a Debrecen Nemzetközi Repülőtéren jelentős mértékben megnövekedett a légi forgalom. A repülőtér-üzemeltető a mindenkori éves üzleti tervében tervezi az adott évi légijármű-műveletek számát, egyeztetve a partner légitársaságokkal. A vonatkozó közbeszerzési eljárás előkészítésekor is ezen előrejelzések alapján számolt az üzemeltető.

Az orosz–ukrán háború következtében ezen műveletszám megközelítőleg a 3-szorosára nőtt, mivel február 25-én kormányzati döntés született arról, hogy a Debrecen Nemzetközi Repülőtér a humanitárius folyosó részét képezi.

Közvetlenebb hajtóműgázsugár általi erodáló hatás

A katonai és humanitárius járatok számának növekedését jellemzően légi áruszállítási, valamint csapatszállítási feladatokkal kapcsolatos műveletek tették ki, melyeket a kereskedelmi légi forgalomban jellemző repülőgépeknél nagyobb felszállósúlyú gépek teljesítettek, továbbá a légijármű-műveletek gyakorisága és egymást követősége is magasabb volt, mint a normál, menetrend szerinti légi járművek által teljesített repülőtéri üzem esetén.

A légi áruszállítási és csapatszállítási feladatokat teljesítő (nagyobb méretű és felszállósúlyú) repülőgépek mellett vadászrepülőgépek is igénybe vették a futópályát, melyek az eltérő mozgásjellemzőikből (például nagyobb meredekségű emelkedés) és az eltérő hajtómű-kialakításukból (magasabb teljesítmény és alacsony hajtómű-beépítési magasság) fakadóan közvetlenebb hajtómű-gázsugár általi erodáló hatást gyakorolnak a futópálya burkolt felületére.

Ezen előre nem látható események a burkolt felületek fokozott igénybevételével jártak, és a tervezetthez képest a futópálya állagának gyorsabb, nagyobb mértékű – a légi közlekedést veszélyeztető – romlásához vezettek.

Mielőbb kezelendők

A folyamatosan végzett javításokon megállapítható volt, hogy a háború előtt az üzemeltető és a munkát végző cégek által közösen felmért hibákon kívül a megnövekedett igénybevétel miatt jelentős mennyiségű új hibahely jelentkezett, amelyek a repülés biztonságát nagymértékben veszélyeztetik. Ezek jellemzően betonfelületi hámlások és betontáblatörések.

A hámlások és törések miatt kimozduló betondarabok a repülőgépek hajtóműveiben komoly károkat okozhatnak. Ezen hibák műgyantás javítással kezelhetők és mielőbb kezelendők.

Ugyanakkor a megnövekedett javítási mennyiségekre az eredetileg szerződött keretösszeg nem biztosít fedezetet. A repülésbiztonságot veszélyeztető összes betonburkolat hiba kijavítása a szerződés egységárain számolva nettó 140 millió 890 ezer forint többletköltséget igényel.

HBN

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában