gond az úton

2021.08.04. 07:00

Reggeli dugóban a négyesen: hamar megtalálták a kerülő utat az autósok

A megoldást a főút Debrecen és Hajdúszoboszló közti szakaszának négysávosítása jelentheti.

Fotós: Kovács Péter

Fotós: Kovács Péter

Ezt Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút kommunikációs osztályának vezetője mondta arra a kérdésünkre, hogy mikor szűnhet meg a 4-es főút jelzőlámpás ebesi csomópontjában reggel a Debrecen irányába vezető sávon tapasztalható dugó. A jelenleg terv szintjén létező négyes négysávosításának elkészültéig azonban marad a reggeli csúcsidőben a várakozás, mivel a jelzőlámpa­program folyamatosan engedi be az Ebes felől a főútra érkezőket. A 4-es főút és az M35 csomópontjában a sztráda Miskolc felé vezető oldalára történő felhajtósávban is hosszabb ideig kényszerülünk várakozásra. A Közút kommunikációs vezetője itt arról tájékoztatott, hogy a jelzőlámpa átprogramozásával csökkenhet a torlódás. Hosszabb lehet a zöld jelzés a felkanyarodóknak, míg ugyanennyivel rövidülhet az egyenesen haladóknak.

A torlódás oka minden bizonnyal a megnövekedett forgalom, azon belül is a teherforgalom.

Az első „akadályban” az ebesi jelzőlámpás útkereszteződésben találja magát a Hajdúszobosz­ló felől Debrecen irányába tartó autós. Reggel fél 7 és 8 óra között hosszú, alkalmanként egy kilométeres sor alakul ki, mert a 4-es főúton Debrecen felé közlekedőknek rövid ideig mutat szabad jelzést lámpa. Délután 4 és fél 6 között találkoznak hasonló helyzettel a 4-esen Debrecen felől érkezők. Újabb szokás, hogy reggel Hajdúszoboszló irányából több autós Ebesen, a fürdőváros felőli első lejáratnál elhagyja a 4-est, az útjukat település belterületén folytatják, majd a lámpás kereszteződésnél jönnek vissza a főútra. Ezzel meg lehet takarítani körülbelül egy lámpaváltásnyi időt.

Jelez a detektor

A közlekedési jelzőlámpa előtti torlódás kialakulásával természetesen tisztában van a Magyar Közút Nonprofit Zrt. is. Legalábbis ez derül ki Pécsi Norbert Sándornak, a társaság kommunikációs osztályvezetőjének a Napló kérdéseire küldött válaszaiból. A szakembertől a forgalom jelentős lassulásának megszüntetési módját és lehetőségét is kérdeztük.

„A 4-es főút és az ebesi bekötőút fényjelzővel szabályozott csomópontban forgalomtól függő szabályozás működik.”

– Eszerint ha a főirányt jelentő 4-es főút forgalma úgy kívánja meg, akkor ott nyújtható a szabad jelzés ideje. Továbbá a 4-es főútról balra és a mellékirányokból közlekedő forgalom számára a szabad jelzés csak és kizárólag igény esetén biztosított. Ez azt jelenti, hogy az érkezett jármű várakozását detektorok érzékelik. Ennek hiányában ezeknek az irányoknak zöld jelzést nem ad a forgalom­irányító készülék. A jelenlegi geometria kialakítás és a forgalomfüggő szabályozás mellett bonyolítható le optimálisan a csomópont forgalmának levezetése. A csomópont környezetében két ok miatt alakul ki forgalmi torlódás. A reggeli csúcsidőszakban az oldalirányú becsatlakozási igény miatt, a délutáni csúcsidőszakban pedig a balra kanyarodó forgalmi sávban megjelenő többletforgalom következtében. Ezekben az esetekben a főirány folyamatos „zöldhulláma” a detektorok jelzése alapján minden periódusban megszakad. Ez tart mindaddig, amíg autó érkezik oldalirányból. Ezt a torlódást fokozza a főúton lévő jelentős tehergépjármű-forgalom.

„A csomópontban kialakuló torlódások mértékét a főút érintett szakaszának korszerűsítése, bővítése mérsékelhetné.”

– A csomópont a 4-es főút Hajdúszoboszló és Debrecen közötti szakaszának négysávosítása során épülhet át – részletezte Pécsi Norbert Sándor.

Fel Miskolc felé a sztrádára

Túljutottunk tehát az ebesi csomóponton, és ha a már említett reggeli időpontban haladunk tovább Debrecenbe, hamarosan újabb lámpa előtti gépjárműoszlopban találhatjuk magunkat. Az M35-ös gyorsforgalmi út Debrecen-­Nyugat és Miskolc irányába a felhajtást segítő forgalmi sáv nemegyszer rövidnek bizonyul, annyian szeretnének feljutni a sztrádára. Itt is két-három lámpaváltást kell várni alkalmanként.

– Az M35-ös autópálya és a 4-es főúti csomópont környezetében a reggeli csúcsidőszakban (7:00–7:30) megfigyelhető körülbelül 15-20 perces intervallum, amikor valóban növekszik a balra kanyarodás igénye, aminek következtében a járművek a balra kanyarodó sávban várakozni kényszerülhetnek – kezdte válaszát Pécsi Norbert Sándor.

„A legtöbb esetben a várakozó járművek a második lámpaváltásra át tudnak haladni a csomóponton.”

– A torlódás oka ebben az esetben is a jelentős tehergépjármű-forgalom, a Magyar Közút munkatársai azonban a 4-es főút egyenesen haladó sávjába történő visszatorlódást nem tapasztaltak. Már korábban is vizsgáltuk a csomópontban működő jelzőlámpaprogramot. A főútról balra az M35-ös autópálya irányába haladóknak többlet-zöld­idő biztosításával tervezzük a kanyarodóirányba jelentkező torlódást csökkenteni. A tervezést követően végezzük el a módosított program helyszíni telepítését.

Kovács Zsolt

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában