Közlekedés

2021.07.13. 13:22

Egyedülálló balesetmegelőző rendszert tesztelnek a debreceni villamoson

Hangjelzés figyelmezteti a vezetőt a pályát érintő mozgásokról.

Fotó: Molnár Péter

Magyarországon egyedülálló módon, elsőként Debrecenben tesztelik a Bosch által kifejlesztett technológiát, amely segítheti a balesetek megelőzését. A rendszert egy új, CAF Urbos 3 típusú villamosra helyezték fel, és fél évig tesztelik.

Kedden, a rendszert bemutató sajtótájékoztatón Barcsa Lajos alpolgármester arra emlékeztetett, hogy a Debrecen 2030 program egyik stratégiai célkitűzése a közösségi közlekedés fejlesztése. Mint mondta,

látva az utak terheltségét, fontos, hogy minél többen vegyék igénybe a tömegközlekedési eszközöket, ehhez pedig elengedhetetlen a megfelelő színvonalú szolgáltatások biztosítása az utazóközönségnek.

A DKV és a város vezetésének összefogását illetően az elmúlt évek fejlesztéseit emelte ki, így többek között a wifiszolgáltatást, illetve az elektronikus jegy- és bérletváltás lehetőségét említette, valamint kiemelte a 3-as villamosvonal tervét is.

Sok a baleset

Nagy Attila, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. vezérigazgatója elmondta:

a 2-es villamos elindulása óta csaknem 180 baleset történt, személygépjárművel, kishaszongépjárművel, kerékpárossal és gyalogossal is ütközött a villamos, így mintegy két esztendő leforgása alatt a járművek mindegyike összetört.

A Hajdú-bihari Napló érdeklődésére kifejtette: a balesetek miatt olykor hónapokra kiesik a közlekedésből egy-egy jármű, de az anyagi károk is óriásiak. Mint mondta, százezer forintos károkat jelent többek között egy első műanyagelem sérülése, de egyebek mellett rongálódott ablaküveg, szélvédő vagy alváz javítása már milliókba kerülhet. – Szerencsére elmondható, hogy a közlekedésben résztvevők mostanra megszokták a 2-es villamosvonal jelenlétét, hiszen az elmúlt két évben már exponenciálisan csökkent az ütközéses balesetek száma. Évente jellemzően 15-20 eset történik, amelyek kisebb-nagyobb anyagi károkat jelentenek. Bízunk benne, hogy az új rendszer tovább javítja a statisztikát – mondta.

Fotó: Molnár Péter

A vezérigazgató továbbá arról is beszélt, hogy a vezetéstámogató rendszer az üzemeltetői költségek csökkentése mellett a járművezetők munkáját és az utazóközönség biztonságát egyaránt szolgálja. – A villamosvezetők számára a munkában töltött minden egyes perc állandó figyelmet igényel. A modern technológiának köszönhetően a radarszenzorokkal és kamerákkal felszerelt villamoson hangjelzés figyelmezteti a vezetőt a pályát érintő mozgásokról, így az időben tud reagálni a történésekre – részletezte, hozzátéve,

a rendszer ugyan képes lenne a villamosok fékét is üzemeltetni, de egyelőre átalakítási engedélyek hiányában a debreceni próbaidő alatt ez a modul nem üzemel.

Az élen jár

Szőke Zoltán, a Robert Bosch Hungary Kft. automatizált vezetés fejlesztéséért felelős alelnöke elmondta, az innovatív technológiát a mérnökök a közlekedés biztonságának emelése céljából tervezték. – A cél az volt, hogy azokat a modern technológiákat, amelyek az autóipar már eredményesen alkalmaz, a közösségi közlekedésbe is beépítsük. Az ütközéselkerülő rendszer, amely képes a teljes útpályát pásztázni, méterről méterre felmérni a lehetséges akadályokat már több európai országban bizonyította hatékonyságát, a tapasztalatok szerint pedig legalább negyven százalékkal csökkenthető általuk a villamosokat ért balesetek száma. Azt gondolom, hogy a beruházás nemcsak a hazai mérnökök rátermettségét, hanem az ipar szaktudását is hűen jellemzi.

„Debrecen élen jár az innovatív technológiák bevezetésében”

– hangsúlyozta.

BBI

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában