Közlekedésfejlesztés

2020.12.23. 07:30

Enyhült a főutak zsúfoltsága, de az M4-es még várja a forgalmat

A Magyar Közút az Országos Közúti Adatbank nyilvántartásába tette az új sztrádaszakaszt.

A Magyar Közút forgalomszámlálási adatai szerint naponta átlagosan 1700 jármű, 60 százalékban teherkocsi közlekedik egy irányba az M4-es autópálya bő három hónappal ezelőtt átadott, Berettyóújfalu és az országhatár közötti szakaszán. Eddig ez a forgalom a 42-es főúton járt. A nagyságrendileg 8-10 ezer gépjárművet naponta levezető 42-es főútról a forgalom egy része átment az autópályára. A sztráda új szakaszának forgalmában az eredeti tervhez képest változás, hogy azon közlekedhetnek és a nagykereki sztráda-határátkelőn átmehetnek a szomszédos országba a veszélyes anyagokat és az élő állatokat szállító járművek is. A változásról Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs Osztályának vezetője, valamint Szoták Zoltán, a Magyar Közút hajdú-bihari kirendeltségvezetője válaszolt a Napló kérdéseire.

Be sem vezették a tilalmat

– Arról, hogy a 42-es főúton lévő ártándi közúti határátkelő nem zárható be, Magyarország és Románia között megállapodás született. A két ország vezetői részéről elvárás volt, hogy a 42-esről nem tiltható ki senki, tehát az ártándi közúti határátkelőn mindenféle jármű átmehet. Eredetileg veszélyes anyagot, élő állatot szállító tehergépjárművek nem mehettek volna át az M4-es autópálya nagykereki határátkelőjénél. A sztráda táblarendszerét ennek megfelelően készíttettük el. Kitábláztuk, hogy az ilyen árukat szállító járműveknek a határhoz közelítve az autópályáról le kell hajtani. Két héttel a megnyitás előtt azonban a román és a magyar kormány megállapodott, hogy mégiscsak lesz a nagykereki határrendészetnél élő állat és veszélyes anyag szállítására ellenőrzés. Ezért soron kívül elrendelték a határrendészetnek, hogy állítsa oda azokat az embereket, akik a beléptetés-kiléptetést meg tudják oldani, a szükséges mértékűre töltsék fel a dolgozói létszámot. A Közút pedig megkapta a feladatot, hogy takarja le a veszélyes anyagot és élő állatot szállító járművek sztrádáról a 42-es és 47-es főútvonalra történő lehajtását kötelezővé tevő táblákat. Ettől kezdve a túlméretes, túlsúlyos járművek kivételével senki sincs kitiltva az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki határátkelő közötti szakaszáról. Ezek a járművek is csak azért, mert a nagykereki határátkelőnél keskenyek a kapuk, nem fognak tudni átmenni, így azok az ártándi közúti átkelőt használhatják.

Megszűntek a kamionsorok

Az M4 átadását követő kedvező forgalmi változások közé lehet sorolni azt is, hogy a 42-es főúton az ártándi átkelő előtt megszűntek a 2-3, esetenként 8-10 kilométer hosszú kamionsorok, kevesebb a szemét, illetve ami van, azt könnyebb összeszedni. Rendezett állapotot mutat az országhatár előtti főút, hiszen a forgalom immár megoszlik a két határátkelő között.

Szoták Zoltán | Fotó: Napló-archív

A napi egyirányú 1700 jármű forgalma azonban igen csekély a sztráda áteresztőképességéhez mérten. Szoták Zoltán emlékeztetett arra, hogy az M35-öst ­hosszú ideig csak igen kevesen használták, majd néhány év elteltével azon is megnőtt a forgalom. Pécsi Norbert Sándor elmondta, hogy a Magyar Közút az M4-es autópálya nyomvonalának adatait már a megnyitás időpontjában az Országos Közúti Adatbank nyilvántartásába tette. Az útvonaltervező programokba történő felvétele a programokat üzemeltető társaságok feladata, ebben a Közút nem rendelkezik hatáskörrel.

Tranzittáblák segítenek

– Az M35-ös autópálya II. ütemének, valamint az M4-es autópálya M35-ös és az országhatár közötti szakaszának a megépítésével ütemezetten helyeztük ki azokat az útbaigazító táblákat, amelyek a környező országos közutakról rávezetik a közlekedőket a gyorsforgalmi utakra. Ennek részeként úgynevezett tranzittáblákat is kihelyeztünk a 47–481-es főutak csomópontjában, illetve Berettyóújfalu északi és déli részén (a 42–47., a 42–427. és a 47–427. számú főutak csomópontjában), hogy a tranzitforgalmat szintén az autópályára tereljük, mentesítve ezzel a 47-es és a 42-es főutak terhelését – tette hozzá Pécsi Norbert Sándor.

Kovács Zsolt

Borítókép: Ütemezetten helyezték ki az útbaigazító táblákat, amelyek a környező országos közutakról rávezetik a közlekedőket a gyorsforgalmi utakra

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában