2020.11.27. 09:32
Aláírásgyűjtéssel harcolnak a bihari Desirókért
Aláírást gyűjtenek a korszerű motorvonatok, a Desirók visszaállításáért a 106-os vasútvonal (Debrecen–Nagykereki) mellett lévő települések lakói. Ugyanez a cél vezette a települések vezetőit akkor, amikor közös levélben fordultak Mosóczi László államtitkárhoz. Néhány hete „Uzsgyik” közlekednek a 106-oson.
Fotó: polgármesteri hivatal-archív
A Debrecen–Nagykereki vasútvonal mellett lévő hét település polgármestere közös kérelemmel fordult Mosóczi Lászlóhoz, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárához azért, hogy a 106-os vasútvonalon ismét a Siemens Desiro motorvonatok közlekedjenek.
Egyeztetés nélkül
A 106-os vasútvonal menti települések polgármesterei aláírásával elküldött levélben szerepel, hogy a közelmúltban a térség közösségi közlekedésének fejlesztése érdekében 13 önkormányzattal – példaértékű összefogással, mintegy félmilliárdos uniós fejlesztést valósítottak meg. A 106-os vonal valamennyi peronját akadálymentesítették, több helyen kiépítették a szükséges kerékpártárolókat, továbbá utastájékoztató és térfigyelőrendszert telepítettek. A projekt egyik ékköve Pocsaj-Esztár vasútállomáson található, ahol az ország első vonat-busz közös peronját építették meg. A fejlesztéshez a MÁV-Start Zrt. 2018 őszén az akadálymentes peronokhoz akadálymentes Desiro motorvonatokat csoportosított át annak érdekében, hogy az önkormányzati projektet ezzel is erősítse. A fejlesztés meghozta a várt eredményt, a lakosság elégedettségét igazolja, hogy jelentősen megnőtt az utasok száma és ezzel a vasútvonal bevétele is. A 106-os a keleti térség legdinamikusabban fejlődő mellékvonala lett.
Nemrégiben azonban megdöbbenve tapasztalták, hogy a MÁV-Start Zrt. az elmúlt 10 év közös, megfeszített munkák figyelmen kívül hagyásával jelentős visszafejlesztést hajtott végre a Debrecen–Nagykereki vasútvonalon, ugyanis teljes egészében kivonta az alacsony padlós Siemens Desiro vonatokat a térségből. A polgármesterek külön sérelmesnek ítélték, hogy a MÁV ezt a lépést semmilyen módon nem egyeztette az önkormányzatokkal. A jármű-visszafejlesztés miatt rendkívül nagy a lakossági elégedetlenség, tömeges panaszok mellett valamennyi érintett településen aláírásgyűjtésbe kezdtek. Az itt élő emberek úgy érzik, hogy hazánk másodrangú állampolgárai lettek. A Desiro nem csupán egy vonat, hanem egy jelkép is volt: egy szelet Nyugat, amely erőt, büszkeséget és reményt adott az itt élők számára.
KZS
Borítókép: Desiro Pocsaj-Esztár vasútállomáson