újra suliban

2020.06.02. 12:23

Gyerekzsivaj nélkül nincs iskola

Az oktatók és a diákok is boldogok, hogy korlátozottan, de visszatért a pezsgés a tanintézményekbe.

Fotó: Matey István

Fotó: Matey István

Szorgalmas gyerekekkel és kedves, maszkos tanítókkal találkozott a Napló az Epreskerti Általános Iskolában kedd délelőtt. Bár a folyosók továbbra is csendesek, a megkérdezett pedagógusok, gyerekek és szülők is örülnek annak, hogy kis létszámban ugyan, de visszatérhetnek a tanulók az intézménybe.

Jó lehetőség

Szabó Gyula igazgató kérdésünkre elmondta, várták már, mikor nyithat ki újra az iskola kapuja a nebulók előtt. – A törvény értelmében kiscsoportos foglalkozásokat tarthatunk. Ez remek lehetőség egyrészt a szülőknek, akik a gyermekük tanulmányi előmeneteléről szeretnének többet megtudni, vagy arra kíváncsiak, mik lesznek a nyári feladatok. A jelenlegi szabályozás gondol azokra is, akik a munkájukból kifolyólag nem tudják megoldani a gyerekek megőrzését, erre most étkezéssel egybekötve lehetőség nyílik az intézményekben. Fontos másrészt a diákoknak is a felzárkóztatás, valamint az év végi érdemjegy kialakítása érdekében, hiszen most az oktató felmérheti, az online oktatással szerzett tudást hogyan alkalmazzák a gyakorlatban a diákok, de a tehetséggondozás is folytatódhat, hiszen sokan ECDL-vizsgára készülnek, amelynek márciustól több vizsgamodulja is elmaradt – nyilatkozta lapunknak az intézményvezető.

„Ahogy mi látjuk, a kiscsoportos foglalkozás el fogja érni a célját. A létszám a 9 főt nem haladhatja meg, jelenleg pedig körülbelül 3-4 diák van egy osztályban. Ennyi gyermek esetében jobban oda lehet rájuk figyelni”

– ismertette az igazgató. Megjegyezte, bár nem lenne kötelező, ők minden nap biztosítják ezt a lehetőséget, s a KRÉTA-n erről értesítették is a szülőket. Ez a rendszer egyébiránt alkalmas arra is, hogy ne csak a pedagógusok, hanem a szülők is kezdeményezzenek személyes találkozókat.

Helytálltak a tanárok

Az iskola vezetője szerint ez epreskerti speciális helyzetben van, hiszen informatika szakos intézményként a tanulók és a pedagógusok is felkészültebbek a technikai eszközök alkalmazására. Ennek ellenére az ő esetükben is radikális volt az átállás, bár meglátása szerint a tanítói gárda példásan helytállt. Kiemelte továbbá a Debreceni Tankerület szakszerű koordinálását, ami zökkenőmentessé tette a folyamatot.

A távoktatásban használt rendszert úgy értékelte, hogy zavartalanul, végig stabilan működött. Jóllehet, az epreskerti iskola által igénybe vett szolgáltatást nagyobb vállalatok és egyetemek is használják, így nem meglepő, hogy sem a gyerekeknek, sem a szülőknek nem okozott gondot a felület igénybevétele. Az igazgató egyúttal megjegyezte, az internetes kapcsolattartás mellett szükség van a személyes kontaktra és megerősítésre egyaránt, erre nyílt most lehetőség a napokban.

Szabó Gyula hozzátette, 45 éves oktatói pályafutása alatt nem találkozott még olyannal, hogy a nebulók visszavágyjanak a suliba, most pedig többen is erről írtak neki levelet.

„Nekünk is hiányzott, hogy a diákok újra bejöhessenek, hiszen gyerekzsivaj nélkül nincs iskola”

– tette hozzá az igazgató.

A biztonság fontos

Bár úgy tűnhet, lassan minden visszaáll a megszokottakhoz, a biztonság továbbra is fontos az intézményben. – Felemás ez a helyzet. A gyerekeknek nem kell maszk, a pedagógusoknak pedig ajánlott a viseletük, hiszen mégiscsak ők tartoznak inkább a veszélyeztetett korosztályhoz. Ezen felül a helyzethez alkalmazkodva továbbra is előírás a megfelelő távolságtartás a személyek között. Az iskolába történő belépéskor kötelező a kihelyezett kézfertőtlenítő használata, valamint a foglalkozások után megtörténik az igénybe vett tantermek szakszerű fertőtlenítése. – nyilatkozta Szabó Gyula. Más szabályok vonatkoznak majd a tanévzáróra is. Az intézményvezetőtől megtudtuk, hogy

a tradíciótól eltérően idén a bizonyítványokat osztálykeretben osztják ki, így a szülők nem, csak a gyerekek lehetnek jelen.

Felméréssel kezdenek

Adódik a kérdés, hogy mennyire ad biztos tudást a távoktatás, valamint tervezik-e ezt valamilyen más módon is számon kérni. – Minden év elején van felmérés, most is szükség lesz rá ősszel. Annyiban speciális a jelenlegi helyzet, hogy nem csak azt kell megnézni, nyáron mit felejtett el diák, hanem azt is, mi maradt el a tananyagban, az oktató mit csúsztatott át a következő félévre. A pedagógusoknak fel kell térképezni, hogy mit kell pótolni, milyen hiányosságok vannak. A kemény menet mindenképpen az lesz, hogy a felejtett dolgokat hogyan lehet majd pótolni – fejtette ki álláspontját Szabó Gyula. Az igazgató említést tett továbbá az elmaradt kompetenciamérésekről, amelyek a hatodik és nyolcadik évfolyamosok esetében kiemelkedő jelentőségűek.

Szülőként nehéz

Megszólítottunk egy apukát, aki gyermekét kézen fogva, mosolyogva várta a tanítónénit a tanterem előtti folyosón. – Mi nehezen éltük meg az elmúlt időszakot. Három gyermeket nevelünk, s a feleségemmel mind a ketten dolgozunk – mondta lapunknak Medgyessy Jenő. Szerinte a gyerekeknek gondot okozott az otthoni tanulás megszokása, ahogyan a szülőknek is belejönni abba, hogyan vegyék rá a gyerekeket tanulásra, vagy kitalálni, mivel lehet lekötni a felesleges energiát.

„Ahogy én látom, a gyerekeimnek nem a tanulás, hanem a közösség és az oktató személye hiányzott nagyon”

– tette hozzá az apuka.

Diószegi Ilona is hasonlóan vélekedett. Neki a lánya elsős, míg fia ötödik osztályos. – Eleinte mind a ketten nagyon élvezték, hogy otthon lehetnek. A kislányomnak a közösség hiányzott, de most azért jöttünk elsősorban, hogy a foglalkozáson az olvasást gyakorolja a tanítónénivel. A felsős fiam nemrég kezdett ebben az iskolában, így ez az elmúlt időszak a beilleszkedés szempontjából sem jött a legjobbkor. Ő az oktatást is hiányolta, hogy jobban megértse a tananyagot – közölte a Naplóval.

Fontos motiváció

– Eleinte egy nagyfokú bizonytalanság volt bennünk, ugyanis a pedagógusok között van fiatalabb és idősebb is, s nem mindenki alkalmazta az eddigiekben a digitális oktatást a tanórákon. Ebből a szempontból az elmúlt időszak eseményei nagy előrelépésnek számítanak, hiszen többünknek új módszereket kellett megtanulni, s a megszokottaktól eltérően más fortélyokhoz kellett folyamodni. A szülői visszajelzések alapján mindenki maximálisan teljesített – nyilatkozta az iskola oktatója, Radicsné Barát Angéla. A tanítónő elmondta, az online órákon túl szülői értekezletet is tartottak, ahol szinte mindenki, kivétel nélkül háláját fejezte ki a tanároknak a hozzáállása, odaadása és munkája miatt.

„Ez nagyon fontos motiváció a pedagógustársadalom számára. Abban bízunk, hogy ez tartós változást hoz a jövőre nézve, hiszen az elmúlt időszakban olyan elismerésekben volt részünk, amelyről egy oktató csak álmodhat”

– tette hozzá.

A gyerekek is visszavágytak

Ottjártunkkor azt tapasztaltuk, hogy a diákok hatalmas lelkesedéssel és odafigyeléssel hallgatták a tanárokat. A munkából mindenki kivette a részét, rosszalkodásnak pedig semmi jele nem volt. – Párszor nehéz volt otthon tanulni, de a barátok és a közös játék hiányzott leginkább – mesélte nekünk a másodikos Szandi, miközben a dobogón egyensúlyozva csinált feladatokat az okostáblán. A harmadik osztályos Levente is az osztálytársaknak örült leginkább. – Persze, hogy nehéz volt otthon tanulni. Nem magyarázta el senki úgy a dolgokat, mint itt. Most jó visszajönni, főleg az osztálytársak miatt – tette hozzá Levente.

SZG

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában