Helyi közélet

2017.05.29. 13:54

Kerékpárút-fejlesztés Hajdú-Biharban

Debrecen - A következő években jelentősen bővülhet Hajdú-Bihar megye kerékpárút-hálózata - közölte a megyei közgyűlés elnöke hétfőn sajtótájékoztatón, Debrecenben.

Debrecen - A következő években jelentősen bővülhet Hajdú-Bihar megye kerékpárút-hálózata - közölte a megyei közgyűlés elnöke hétfőn sajtótájékoztatón, Debrecenben.

Tavaly szeptemberben még arról írtunk, hogy elbírálásra várnak a TOP-os pályázatok, melyekből megépülhet a 33-as út mentén Debrecentől a Nagyhegyes melletti körforgalmi csomópontig a kerékpárút. Ugyanez vonatkozott a Hajdúszoboszló – Ebes közötti szakaszra is, amely az előzővel együtt azóta megkapta a kormányzati támogatást immár kiemelt beruházásként. Erről Pajna Zoltán, a megyei közgyűlés elnöke beszélt a hétfői sajtótájékoztatón. Elmondta azt is, hogy ebbe a körbe tartozik Debrecen és Tiszafüred között a teljes útvonal kiépítése, s a hiányzó rész befejezése a megyeszékhelyet Nagyváraddal összekötő bicikliúton is.

A megyében meglévő 170 kilométernyi kerékpárút újabb 35 kilométerrel bővülhet, miután a kormány kiemelt beruházásként támogatja a Település- és Területfejlesztési Operatív Programban megpályázott szakaszokat. A TOP-os forrásokból 3,2 milliárd forint költhető erre a célra, emellett ugyancsak kiemelt figyelmet kapnak, és 2020-ig elkészülhetnek a Tiszafüredet, így az Eurovelo nemzetközi útvonalat is Debrecenen át Nagyváraddal összekötő teljes szakasz még hiányzó részei is.

Többféle forrásból

A megyét érintő kerékpár­út-fejlesztési tervek és koncepció hétfői ismertetésekor Pajna Zoltán, a hajdú-bihari közgyűlés elnöke elmondta, kormányzati forrásból építik meg a Tépe és Berettyóújfalu közti szakaszt is, s ezzel teljes lesz a megyeszékhely és Nagyvárad közötti biciklis kapcsolat. A Sárándtól Mikepércsig tartó rész TOP forrásból készül el, akárcsak a Hajdúszoboszló – Ebes, a Debrecen – Nagyhegyes, a Polgár – Tiszaújváros szakasz, illetve Komádi belterületén a kerékpárút.

Mikepércs és Debrecen között is épült kerékpárút. Fotó: Derencsényi István

Az elnök arról is beszélt, hogy a további fejlesztések előkészítéseként a Révész Máriusz vezette kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosság stratégiát dolgoz ki, amiben az Alföld, így Hajdú-Bihar is kiemelt szerepet kap. Ennek megfelelően a megyei önkormányzat elkészítette és a közgyűlés el is fogadta az ehhez benyújtott szakmai javaslatot, távlati koncepciót. Eszerint a már ismertetett fejlesztéseken túl a turisztikai attrakciókra, célpontokra fókuszálva építenék ki a kerékpáros hálózatot. A Tisza-tótól Békés megye felé a Hajdú-Biharon átvezető Kárpátok vizei nyomvonalhoz kapcsolódnának a tematikus utak. Ilyen lenne az egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó a „Hajdúk nyomában” Püspökladánytól Hajdúszoboszlón, Balmazújvároson, Tiszacsegén és Ebesen át Debrecenbe vivő 3-4 napos túra. A további hat – Kincses Bihar, Köröstől az Érmellékig, Dél-Nyírség – Ligetalja körút, Hajóutak mentén, Barangolás az Erdős­pusztákon és Debrecenből a Nyírségbe – szintén sok érdekességet kínálna a kerékpáros turistáknak. S, hogy ezek valóban hálózatszerűen is kapcsolódjanak egymáshoz, ennek biztosítására három szakaszon (Újszentmargita – Polgár, Hortobágy – Hajdúhadház és Hajdúszoboszló – Derecske) összekötő utakat is kialakítanának.

A koncepció további távlatos részét a „vizek mentén” – Keleti-főcsatorna, Hortobágy, Berettyó és Sebes-Körös – kialakítandó kerékpár-, illetve kerékpáros utak képezik. Itt érdemes megjegyezni, amire Bulcsú László, a közgyűlés alelnöke is felhívta a figyelmet, hogy a bicikliút-hálózatnak az olyan utak is részei lesznek, melyek nem aszfaltozottak, illetve nem felelnek meg a kerékpárút kritériumainak. Ide tartoznak például a töltéseken már meglévők, bár cél, hogy minél több helyen szilárd burkolaton, azaz családbarát módon lehessen bringázni.

Kiszolgálni a turistát

Az alelnök arról is beszélt, hogy a kerékpárutak, illetve a kerékpáros központok (a gerincútvonalon 30 kilométerenként ajánlott) megépítése önmagában még nem elegendő, az érintett önkormányzatok, illetve településeken élők feladata lesz megteremteni a turizmushoz szükséges szolgáltatásokat és hátteret. Ebben egyelőre még nem sok tapasztalatunk van, de akkor lesz ez jól működő legalább félezer kilométeres hálózat, ha a kerékpáros turistáknak elegendő látványosságot és megfelelő infrastruktúrát nyújtunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában