Helyi közélet

2016.01.17. 19:20

Mit visz a folyó?

<em>A vetítő lámpái elsötétültek, megjelentek az első filmkockák a vásznon, és a szívem nagyot dobbant. Ahogy peregni kezdett a film, a sötétséggel együtt úgy borult rám a magyarországi zsidóság múltja. És nem csak a zsidó múlté. Az ember által alkotott mániákus gyűlöleté is.</em> Heller Zsolt írása.

A vetítő lámpái elsötétültek, megjelentek az első filmkockák a vásznon, és a szívem nagyot dobbant. Ahogy peregni kezdett a film, a sötétséggel együtt úgy borult rám a magyarországi zsidóság múltja. És nem csak a zsidó múlté. Az ember által alkotott mániákus gyűlöleté is. Heller Zsolt írása.

Már akkor éreztem, hogy ez a film mást ad, mint az eddig vászonra került, hasonló témájú filmek, mert azokra a hosszú percekre a valós Auschwitz-Birkenauba kerültem. Ez az ottlét más volt, mint amikor kutatóként jártam be Európa számos egykori haláltáborát. Szereplő lettem. Eddig csak visszaemlékezésekből szerezhettünk tudomást arról, hogy a drótok mögött miként tudta felfordítani az ember azt a világot, amit Isten teremtett. Később számos alkotás magyarázta az ottani sorsokat: zsidókét, romákét, politikai foglyokét, más vallási vagy nemi érdeklődésük miatt összegyűjtött emberekét. Minden itt megjelenített sors magával vitte egy-egy német katona történetét is. A filmben Saul Auslander szemével láthatunk, hallhatjuk az őt ért zajokat, és lihegve szaladhatjuk vele végig azt az őrült tempót, amit sonderkommandós sorsa diktál neki. A látványon túl lassan a gondolatai is megelevenednek előttünk. Zsidóként került abba a megalázó helyzetbe, amit nem akar senki sem. Asszisztálni más zsidók halálához és megsemmisítésükhöz. Gépies folyamat, valós halálgyár. Ők nem várhatják a felszabadítást. Ők halálra vannak ítélve. Két dolog törheti ezt meg. Lázadni ellene, vagy emberként felállni és szembeszállni, hiszen tudják, nem élhetik túl másként. A lázadás gondolata mellett megérint bennünket valami. Egy haldokló fiú életének utolsó perceit látjuk, amiről tudjuk, valóban megtörtént ott. Ez a fiú lett Saul gyermeke, akiről nem igazán derül ki, hogy valós vagy vélt. Az elhunyt gyermek testének elhantolása ad új értelmet a megsemmisítés táborában. Kevesen tudják, ez a cselekedett a zsidók számára nagy micvát (kötelességet) jelent. A zsidó közösségek tagjaiból összeállt Chevra Kadisa (Szentegylet) feladata a temetés. Abban segíteni micva, hiszen az elhunyt nem adhatja vissza azt. A gyermek elhantolásának a kényszere; tenni valami igazat, valami olyat, ami lázad az embertelenséggel szemben. De ez, ott, abban pillanatban kilátástalannak tűnik. A kis testet számtalan esetben le kell tegye Saul, míg talál egy olyan embert, akit rabbinak hisz. Ez fontos mozzanat. A zsidó temetkezési szokások között van a halott elkísérése, ami közben a leghosszabb úton kell vinni a nyitott koporsót a sírhoz, és hét alkalommal meg kell állni, elmondani a 91. zsoltárt a temetés pillanatát késleltetendő. Így a gyermek temetésének elhúzódása szimbolikus. Végigéljük a kétségbeesett helyzetet, miközben a zsidó hagyományok megelevenednek egy emberi szándék mögött. Kilátástalanság, nincs rá lehetőség, és akkor jön egy képi mondanivaló, ami megfejti a feloldozást. A menekülés közben a folyóban elvesztett gyermek teste másra enged asszociálni bennünket. Van egy zsidó szokás Ros Hasana (a zsidó újesztendő) elején, ez a taslich. Az ünnep alatt bűnbánatot tartó zsidó ember otthon összegyűjti a morzsákat, és a közeli folyóba dobja azokat. A morzsák szimbolizálják a bűnöket. A halott gyermek teste elúszik a folyóban. Magával viszi az emberiség valós bűnét. Azt, hogy embertársai kiirtására törekedett. Hangsúlyozom a kiirtást. Bizonyára érti az olvasó. Azt próbálom elmondani, hogy ez a film több az újszerű képi világ és a holokauszt téma feldolgozásában. Ez a film rólunk, emberekről és a bűneinkről szól. Azokról a bűnökről, amelyeket a vállunkon hordozunk egész életünk során, amiktől még hosszas szenvedések árán sem szabadulhatunk meg. A film végén a terem lámpái felkapcsolódtak. Nem adott megkönnyebbülést. Mert nem ad megoldást, nem oldoz fel. Ott hagy bennünket a sorsunk nehézségeinek felismerésével, súlyával. Engem, az elvesztett zsidó sorsok súlyával. Azon fel nem tett kérdésekkel, amelyeket a birkenaui füvek gyökerei között hamuként elszórt zsidó emberek hamvai már nem tudnak megválaszolni. És ezen a helyen, a természet ősidőktől teremtett rendjének megfelelően, tavasszal zöldbe borul minden. Eltakarva, amit elvihet a folyó. Utóirat: Miért megint egy olyan filmről beszélünk sokat, amely a holokauszt időszakáról szól? Ezt a kérdést azok teszik fel, akik a holokauszttal felszínesen foglalkoztak. A holokauszt fogalma Mózes történetétől, Eszter történetén át a Spanyol Királyságból elüldözött és lemészárolt zsidók sorsában már korábban megmutatkozott. És lám, napjainkban is itt van közöttünk. Talán ezért beszélnek a filmről olyan sokan. Reményt ad arra, hogy az ember vállalja a bűneit, azokkal szembefordulva teremtsen magának egy olyan világot, ahol ki tudja teljesíteni emberi értékeit, ahol meg tudja élni büntetlenül vallási és nemzeti identitását.

Szerzőnk egyetemi oktató, esszéista, folkesztéta

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában