2014.12.16. 14:56
Hatalmas a veszteség
Debrecen - Több mint kétmilliárddal kompenzálja az önkormányzat a közlekedési cégeket.
Debrecen - Több mint kétmilliárddal kompenzálja az önkormányzat a közlekedési cégeket.Dr. Papp László polgármester arra tesz majd javaslatot a csütörtöki közgyűlésen, hogy kétmilliárd 138 millió forintot utaljanak ki a közlekedési vállalatoknál tavaly keletkezett veszteség kompenzálására.
Az előterjesztés szerint a városok helyi közösségi közlekedése a világon mindenütt külső forrásra szoruló támogatott ágazat. A legnagyobb takarékosság és költséghatékonyság mellett sem lehet kizárólag saját bevételekből nyereségesen üzemeltetni.
Az anyagban az is olvasható, hogy az ellátásért felelős önkormányzat egyben ármegállapító is. A tapasztalat azt mutatja, hogy a szolgáltatás igénybevétele nagymértékben „árérzékeny”, még magas szolgáltatási színvonal mellett is. Így az önkormányzat nem határozhat meg olyan viteldíjakat, melyek fedeznék a szolgáltatás tényleges költségeit. Ugyanakkor a város „élhetőségét”, a „mobilitást”, a környezetvédelmi és az egészségügyi szempontokat szem előtt tartva a szolgáltatás fenntartása elemi érdek. Ez csak akkor valósul meg, ha a kompenzáció megtörténik – áll az indoklásban.
Meddig bírják kompenzálni?
A város önkormányzata 2008-ban pályázatot írt ki a helyi, autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítás ellátására. A tender nyertese a CÍVISBUSZ Konzorcium lett, melynek tagjai a DKV Debreceni Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság és az INTER TAN-KER Zártkörűen Működő Részvénytársaság volt.
Hiába korszerű
Az autóbuszos személyszállítási tevékenységet a CÍVISBUSZ Konzorcium magas komfortfokozatú az EURO 5-ös környezetvédelmi normáknak megfelelő autóbuszokkal látja el. A DKV a kötött pályás közösségi közlekedést villamossal és trolibusszal biztosítja.
A CÍVISBUSZ tavaly csaknem 87 millió, a DKV több mint 14 millió utast szállított. A magas utasszámhoz képest az előbbi cég adózás előtti eredménye - 1.658.484.000, utóbbié - 704.176.000 forint volt. A személyszállítási tevékenység vesztesége összesen 2 milliárd 363 millió forint, melyet csökkent a DKV által ellátott parkolási tevékenység nyeresége. Így jön ki a 2.138.000.000 forint negatívum.
Miből?
A közlekedési cég évről-évre jelentkező hatalmas vesztesége az elmúlt években „örökzöld” témává vált a közgyűlésben. A viták során ellenzéki képviselők sokszor elmondták, hogy a rezsicsökkentés után megcsappantak a város nyereséges cégeinek bevételei, (például vízmű, hőszolgáltató) ami azért probléma, mert ebből a pénzből sokáig tudták finanszírozni a hiányt. A kormánypártiak egyebek mellett azzal szoktak érvelni, hogy az állam a vidéki nagyvárosok rovására aránytalanul sok pénzzel támogatja a budapesti helyi közlekedést.
Mivel a debreceni önkormányzat hitelt már csak nehezen vehet fel, nagy kérdés, hogy hosszú távon mi lesz a helyi tömegközlekedéssel?
Az előző önkormányzati ciklusban, a szeptember 25-ei közgyűlésen Kósa Lajos polgármester a költségvetési vita végén még arról beszélt, hogy a jelentős veszteséggel gazdálkodó DKV-t jövőre valószínűleg átveszi az állam. Így a két milliárd forint hiány eltűnik a város költségvetéséből. Az átvételről azóta nincs hír.
Nem drágul
Ugyanakkor az előttünk álló év fordulón ezúttal nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák Debrecenben. Sőt bevezetik az úgynevezett kiscsoportos jegyet, valamint a kombinált jegytípusok közül az egynapos jegy ára csökken.
HBN - Orosz Csaba