Helyi közélet

2013.10.02. 12:57

Mínusz egymilliárd forint

Debrecen - Pontosabban -1 milliárd 176 millió forint realizált eredménnyel zárta 2012-es évet a DKV és a Cívisbusz.

Debrecen - Pontosabban -1 milliárd 176 millió forint realizált eredménnyel zárta 2012-es évet a DKV és a Cívisbusz.

Van mit bogarászniuk a képviselőknek a csütörtöki közgyűlés közeledtével, a napirendi pontok között ugyanis - egy tavaly Állami Számvevőszéki vizsgálatra reagálva - kötelezően szerepel a DKV illetve a Cívisbusz Konzorcium 2012-es szakmai beszámolója. Az előterjesztés mellékleteként található beszámolók a futott kilométerektől az utasszámokon át a bevételekig érdekes részleteket tartalmaznak.

Az előterjesztést pedig Varga László főosztályvezető kiegészítései, magyarázatai teszik "fogyaszthatóvá" - főképp azoknak, akik nem szeretnének hosszabb időt tölteni a mellékletek böngészésével. Pedig érdemes, mert azokból például az éves panaszok száma is kiderül, melyet a polgármesteri hivatal szakembere nem tartott fontosnak kiemelni.

20 millió utas

A DKV-beszámoló a kötöttpályás tömegközlekedésről (troli, villamos) szól, melyet 2004 decembere óta végez a cég, s szerződésük szerint még nyolc évig ők is csinálják. A beszámoló szerint tavaly 20 millió 739 ezer 787 főt szállítottak az említett járműveken, több mint egymillió különböző menetjegyet, 37 ezer kiegészítő, 57 ezer kombinált és 96 ezer kedvezményes bérletet értékesítettek. A cég végül 1,26 milliárdos nettó árbevételt realizált a belföldi értékesítésből, amihez egyéb bevételek (kb. 25 millió forint), és támogatások (állami és önkormányzati együtt közel 380 millió forint) is társultak, a kiadások viszont olyan magasak voltak (költségek 2 milliárd, illetve egy nem részletezett 9,4 milliós kötbér), hogy végül az évet mínusz 362 milliós realizált eredménnyel zárták. Bár legalább 242 millió forint értékben végeztek beruházásokat. A cég tavaly 170 embert foglalkoztatott, közúti baleseti egyenlege pedig mindössze egy sérült jármű és két sérült személy. Panaszok terén is jól állnak, mindössze 22 volt egy év alatt, abból 14 munkatársaik (sofőr, ellenőr) magatartását kifogásolta.

673 panasz

Ennél sokkal több panaszt könyvelhetett el tavaly a városi buszközlekedést négy éve végző Cívisbusz Konzorcium - a beszámolót egyébként itt is a DKV-vezér Nagy Attila jegyzi.

Aszerint 673 panaszt kaptak, abból 417 a munkatársaik miatt keletkezett, 114 menetrenddel kapcsolatos volt, 77 a járművek műszaki állapotára vonatkozott, 65 pedig az utastájékoztatásra. A jelentésből kiderül a munkatársaik ellen emelt kifogások 65 százaléka megalapozatlan, a zsúfoltság ügyében érkezett panaszok száma pedig azóta jelentősen csökkent.

A magas panaszarányra magyarázata lehet továbbá, hogy a kötött pályás 20 millió utashoz képest buszokkal (140 Volvó és 3 Midi) 86 millió 718 ezer 862 ember szállítottak tavaly. Menetjegyből azonban nem sokkal többet, mindössze 1,6 milliót adtak el, bérletekből viszont összesen (kombinált, kiegészítő, kedvezményes) 513 ezer darab kelt el. A cég az évet végül nettó 3,15 milliárdos belföldi árbevétellel, jelentős támogatások mellett (658 millió forint), 4,7 milliárdos költség (+23 milliós bírság) ellenében mínusz 813 millió 995 ezer forinttal zárta.

HBN-Fabók Ágnes


A magyarázat

S akkor most következzenek a "keletkezett negatív pénzügyi eredmény" okai az előterjesztés szerint. Az első a "volumenhatás", vagyis, hogy 2004-től 2012 végére 5 százalékkal 105 millióra csökkent az utasszám. Mert, a válság miatt tarifaérzékenyebbek lettünk, csökkent a munkaképes és az iskolás korú lakosság száma, fejlesztették a kerékpárutakat, visszaestek a nyudíjasbérletek (ez 2012 óta évi -130 milliót jelent).

Gond még, hogy több a buszokon a nyugdíjas, mint amennyit kompenzál az állam, ugyanez a helyzet a szociálisan rászoruúlkkal is. A tanuló és nyugdíjas bérletek támogatása nem követte az inflációt. (2013-tól pedig még a közösségi közlekedés normatív támogatásának csökkenésével is számolni kell.)

S akkor még nem említettük, hogy a működési költségek annak ellenére nőttek, hogy 30 embert elbocsátottak 2010 óta. Ennek oka többek között az üzemanyag és a járművek után fizetett bérleti díjak emelkedése - utóbbira a forint-euró árfolyamnak van hatása.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában