2018.11.20. 13:47
A matematika is lehet érdekes
Debrecen - A tanár új, iránymutató, érdeklődést felkeltő és fenntartó szerepe kerül előtérbe.
Debrecen - A tanár új, iránymutató, érdeklődést felkeltő és fenntartó szerepe kerül előtérbe.
– A matematikára mindenkinek szüksége van – jelentette ki Juhász Péter, a Magyar Tudományos Akadémia Rényi Alfréd Kutatóintézet tudományos főmunkatársa, az intézet tehetséggondozó programjának tagja, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnáziumban tartott Matematika Tehetségnap megnyitóján.
Megszerettetni a matekot
- Ez nem másodfokú egyenletek megoldását, hanem a logikus gondolkodás, a rendszerben való gondolkodás, az összehasonlítás, a kérdések feltevésének képességét jelenti – magyarázta Juhász Péter. Mint elmondta, a matematika a legutáltabb tantárgy, s munkatársaival ezen szeretnének változtatni.
Aranyi Imre, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium igazgatója köszöntőjében hangsúlyozta, a leendő matematikatanárokra vár a feladat, hogy megkedveltessék a matematikát a gyerekekkel.
Hozzátette: ugyanakkor az általános iskolákban tanító kollégák szerepe is nagyon fontos.
Népszerű az egyetemen
Ehhez a gondolathoz kapcsolódott dr. Maticsák Sándor, a Debreceni Egyetem Tanárképzési Központ főigazgatója, aki hangsúlyozta, jó középiskola nélkül nincs felsőoktatás, az egyetem felkészült diákokat szeretne fogadni. A főigazgató kifejtette, a matematika a legnépszerűbb szak a Debreceni Egyetemen, ellentétben a fizikával és a kémiával, ahová kevesen jelentkeznek. Ez az oka annak, hogy jövőre a természetismeret szakkal bővül az egyetem képzési palettája – tudtuk meg Maticsák Sándortól.
A felfedezés öröme
Dr. Vincze Csaba, a Debreceni Egyetem Matematika Intézet igazgatóhelyettese a felfedezhető matematikaoktatás módszerének alapelveiről beszélt, melynek Georg Cantor matematikus fektette le alapjait: Juhász Péterhez hasonlóan kiemelte a kérdezés képességét, valamint megemlítette a felfedezés örömét és a tévedés szabadságát.
Azt is megfogalmazta, a Fazekas Mihály Gimnáziumban a modern nyelvek, a matematika és a természettudományok oktatása különös hangsúllyal van jelen, ez az intézmény másfél évszázados öröksége.
Dr. Vántus Andrásné, a Debreceni Tankerületi Központ szakmai igazgatóhelyettese Roger Bacon megállapítását idézte, amely szerint „A matematika a tudományok kapuja és kulcsa.”
Igazodni a diákokhoz
– A Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium régen megtalálta ezt a kaput, és a kulcsot is birtokolja, hiszen sok nagyszerű pedagógus segíti a tehetséges diákokat átlépni ezen a kapun – mondta dr. Vántus Andrásné. Hangsúlyozta a gondolkodás fontosságát, s hozzátette, az iskolai tanulás nem merülhet ki az ismeretszerzésben.
– A tanulók igényeihez kell alkalmazkodni, hogy változó világunkban meg tudjunk felelni a gyermekek érdeklődésének, ez pedig másfajta óravezetési technikákat kíván a pedagógustól. Az egyetemnek köszönet jár a munkáért, amellyel erre felkészítik a leendő tanárokat; s megnő a kollégák közötti egymástól tanulás jelentősége is – foglalta össze dr. Vántus Andrásné.
PtkI