Helyi közélet

2016.11.24. 16:06

Kibővítik a fizetős parkoló zónát Debrecenben

Debrecen - Két sürgősségi napirend megtárgyalásával kezdődött a csütörtöki közgyűlés.

Debrecen - Két sürgősségi napirend megtárgyalásával kezdődött a csütörtöki közgyűlés.

Először azt fogadták el, hogy Mikepércs, Hajdúbagos, Hosszúpályi, Kokad és Létavértes január 1-jével a Debreceni Hulladék Közszolgáltató Nonprofit Közhasznú Kft-t bízzák meg a hulladékszállítással. Ennek érdekében az érintett települések tulajdont szereznének a társaságban.

A második sürgősségi napirend arról szólt, hogy a pénteki ukrán-magyar gazdasági fórumot követően a debreceni önkormányzat együttműködési megállapodást kíván kötni az ukrán Ungvár és Harkov városokkal, valamint az Ukrán Országos Önkormányzattal.

Kicsivel később kiderült: azért, hogy a debreceni Piac utcán, ne csak a Nagytemplom felőli részen legyenek nyaranta teraszok, a Miklós utca és a Petőfi tér között lévő vendéglátóhelyeknek is kedvezményes közterület használati díjat állapítanak meg, ha kiülős teraszokat létesítenek.

Meddig terjeszkedik?

A legnagyobb vitát a fizetős parkoló övezet újabb kiterjesztése váltotta ki. – Gyakran azért nem lehet a belvárosban autóval megállni, mert sok járművön rokkant kártya van kinn. Ennyi mozgássérült biztos nincs, szigorúbban kellene ezt ellenőrizni – jelentette ki az elsőként hozzászóló Kőszeghy Csanád Ábel (Jobbik) frakcióvezető. Úgy vélte, addig-addig bővíti az önkormányzat a fizetős területeket míg végül az egész városban fizetni kell majd. Azt javasolta, hogy mindenki ingyen parkolhasson az otthona közelében.

Nyikos István, a DV Parking Kft. ügyvezetője válaszában elmondta: a közterület felügyelettel közösen rendszeresen tartanak erre irányuló ellenőrzéseket. Tavaly csaknem 100 olyan autóst lepleztek le akik szabálytalanul használták rokkant kártyát.

Lakossági kérésre

Papp László polgármester a vitában arról beszélt, hogy a gépjárművek száma folyamatosan növekszik a városban. Hangsúlyozta, a fizetős zónába most olyan utcákat vonnak, amelyeket az ott lakók kértek azért, mert idegenek miatt nem tudnak a saját házuk előtt megállni. A belvárosi parkolóházakban szinte mindig vannak szabad helyek és a főpályaudvar építésekor egy 360 férőhelyes új parkolóház is készül – emelte ki.

– A város jelenlegi parkolási szisztémája egyfajta sarc – vélte Varga Zoltán (DK). Az ellenzéki politikus állította, Debrecenben fajlagosan az egyik legdrágább ez a szolgáltatás az országban. Azt javasolta, hogy hétköznapokon 8 óra 30 perctől 17 óráig kelljen csak fizetni ezért, valamint karácsony és szilveszter között – a fővároshoz hasonlóan – itt is legyen ez ingyenes.

Dr. Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum) arról beszélt, hogy a kis- és mikrovállalkozókat például kedvezményes parkolási díjjal is támogathatná a város.

A vita végén az összes ellenzéki módosító javaslatot elutasította a többség. Balázs Ákos Fidesz-frakció vezető azon kezdeményezését viszont elfogadták, hogy a Nagyállomás előtti parkoló ne dráguljon, a Wesselényi utca környéke – a Sumen utca kivételével – pedig mégse kerüljön be a fizetős körbe.

Emelkedő lakbér

Arról is döntöttek a közgyűlés tagjai, hogy emelkedjen az önkormányzati tulajdonú bérlakások lakbére. Január 1-től az úgynevezett régi típusú szociális lakbérek 4 százalékkal, míg az úgynevezett támogatott piaci lakbérek 2 százalékkal lesznek magasabbak.

Ezen kívül a Modem élére Koroknai Edit személyében új ügyvezetőt is választottak. A jelenlegi vezető, Gergely Gabriella megbízatása december 31-én lejár.

Drágul a DKV-zás

Az egyik utolsó döntés az volt, hogy január 1-től, 4 év után átlagosan 2,7 százalékkal ismét növelik egyes DKV jegyek és bérletek árát. Az elővételben váltott vonaljegyhez például a jelenlegi 300 forint helyett 320-ért lehet majd hozzájutni. (A gépjárművezetőnél váltott menetjegy díja viszont nem növekszik, marad 400 forint.) A legtöbbek által vásárolt általános havi kombinált bérlet szintén nem drágul, az új évben is 6 500 forintot kérnek majd érte. A tanuló és a nyugdíjas havi kombinált bérlet viszont 3 600 helyett, 3 700-ért lesz kapható.

Varga Zoltán (DK) ezzel kapcsolatban arra emlékeztetett, hogy a jelenleg futó buszokat 2009. óta használjuk. Az eredeti – azóta többször módosított – szerződés szerint a járműveket most kellene lecserélni. Úgy vélte, hogy ez a működtetésre kötött konzorciumi forma nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a cég folyamatosan csak „nyeli a pénzt”. Egy modern demokráciában ezért az akkori döntéshozóknak most bíróság elé kellene állniuk – jelentette ki.

– Valaki, valakiket rábeszélt arra, hogy legyen egy ilyen pályázat és valakik minket becsaptak – fejtette ki véleményét Madarasi István (MSZP). Hozzátette: szerinte az eredeti kiindulási álláspont félretájékoztatásra épült.

Papp László polgármester válaszában elmondta: a veszteség nemcsak az autóbuszok, hanem a villamosok és a trolik működtetése során is keletkezik. A volt Volán társaságok is mind veszteségesek, viszont a DKV járműállománya az országban az egyik legjobb.

Az előterjesztést 24 igen, 4 nem szavazattal, 4 tartózkodás mellett fogadták a képviselők.


Új fizetős parkoló zónák

Az új, – mind az I-es díjfizetési övezetbe kerülő – parkolási zónákat a következő helyeken jelölik ki: Abigél utca, a Csapó utcai szervizút (a Pacsirta utca és Berek utca közötti szakasza), valamint a Berek utca Csapó utca és Kígyó utca közötti része. Ezen kívül az Egyetem sugárút Honvéd utca és Füredi út közötti szakasza, az Ókút utca, az Őszirózsa köz, illetve a Serház utca lesz a jövő évtől fizetős.


Debrecen - Négy év után ismét emelkedhetnek egyes DKV-jegyek és -bérletek árai.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában