2024.04.06. 11:30
Ha elkészül a Debrecen Keleti elkerülőút, fellélegezhet a város forgalma
A Hajdú-Bihart érintő útfejlesztésekről tartott előadást a Magyar Közút vármegyei igazgatója.
A Csigekert – Szabó Lőrinc csomópont átalakítása még az idei évben elkezdődhet
Forrás: Napló-archív
A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) és a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) idén április 3-4-én tartotta hagyományos, immár XIX. regionális közlekedési konferenciáját. A tanácskozáson az állami közlekedési vállalatok képviselői mellett az ország keleti régiója nagyvárosainak helyi közlekedését ellátó cégeinek képviselői is részt vettek. A program második napján, április 4-én elsőként Balázs Ákos, Debrecen alpolgármestere mutatta be a város környezetvédelmi programjának közlekedést érintő részeit, majd Szoták Zoltán, a Magyar Közút Zrt. Hajdú-Bihar Vármegyei Igazgatóságának vezetője a folyamatban lévő és a tervezett útfejlesztéseket ismertette.
– Debrecen úgy fejlődik, hogy közben óvja értékeit, vigyáz a lakosok egészségének biztonságára. A városfejlesztési stratégiánk megvalósítása során kiemelt figyelmet fordítunk a környezetvédelmi, fenntarthatósági szempontok érvényesítésére – hangsúlyozta Balázs Ákos. Kiemelte, mind a város mobilitási tervének (SUMP), mind a környezetvédelmi programjának (Zöld Kódex) megalkotása jól átgondolt tervek mentén, a helyi tudásra építve készültek.
A Zöld Kódex összesen ötven környezetvédelmi, fenntarthatósági intézkedést tartalmaz, melyek végrehajtására mintegy 12,26 milliárd forintot fordítanak a következő években. Ezek közé tartozik a Civaqua-program folytatása, a Környezeti Ellenőrző Rendszer és a Városirányítási Központ. Ez utóbbi szerepe lesz többek között a városi forgalom fenntartható módon történő koordinálására.
Sokat várunk ettől a központtól, hiszen minél több adattal rendelkezünk, annál több és hatékonyabb beavatkozást, intézkedést tudunk tenni
– jegyezte meg. Elmondta még, idén 26 utcán végez az önkormányzat nagyfelületű aszfaltozásokat és 23 utca kap szilárd burkolatot.
Több mint ötezer kilométer út újult meg
Szoták Zoltán elmondta, a közútkezelő legfontosabb feladata évek óta az utak kátyúzása, a szemétszedés és a kaszálás. Az elmúlt öt esztendő alatt 500 kilométer út újult meg Hajdú-Bihar vármegyében, melyekre összesen 61,5 milliárd forintot fordítottak. – Mi is részt vettünk a SUMP előkészítésében. Sok közlekedés-szakmai tanulmányt láttunk már, de ez az első, ahol megkérdezték a szakma véleményét, javaslatait. Ez a stratégia valóban valós igényeket fogalmaz meg – hangsúlyozta.
A folytatásban beszámolt az M3-as és M35-ös autópályák görbeházi csomópontjának befejezéséről, amellyel lehetővé vált többek között a Debrecen és Nyíregyháza közötti autópálya-kapcsolat. Elkészült a 33-as főút 2x2 sávosra bővítésének második szakasza, amely összeköti a debreceni Észak-nyugati Gazdasági Övezetet az M35-ös autópályával.
Jól tudtak alkalmazkodni a debreceniek a Sámsoni út fejlesztéséhez
– Folyamatban van a 471-es út Debrecen belterületi szakaszának, azaz a Sámsoni útnak a fejlesztése, bővítése. Nem egyszerű, sokrétű feladat, de a város közlekedői jól tudtak alkalmazkodni az építkezéssel járó körülményekkel - jegyezte meg a Magyar Közút hajdú-bihari igazgatója. Emellett folyamatban van a 108-as vasútvonal korszerűsítése is.
Több projekt előkészítés alatt áll. Ilyen többek között a Csigekert – Szabó Lőrinc csomópont átalakítása, a 35-ös főút négysávosítása a 354-es út és Debrecen-Józsa között és a Debrecen-Józsa északi tehermentesítő út kialakítása az M35-ös autópálya és a 35-ös számú főút között; valamint a Debrecen Keleti elkerülőút.
Ez utóbbi fejlesztéssel jogilag is elérhetjük, hogy ki tudjuk tiltani azt az átmenő forgalmat, amelynek nincs keresnivalója a városban. Ha a keleti körgyűrű elkészül, jelentősen fellélegezhet és átszerveződhet a belvárosi forgalom
– fogalmazott Szoták Zoltán.
Újabb kerékpárutak köthetnek össze településeket
– Több kerékpárútszakasz már építési engedéllyel rendelkezik. Ilyen a Hajdúböszörmény és Józsa közötti, az Ebes és Debrecen közötti, valamint a Tiszató és Hortobágy Halastó, illetve a Hortobágy-Halastó és Balmazújváros közötti szakaszok – sorolta. Hozzátette, a Debrecenből Kismacsra vezető, a 33-as főúttal párhuzamos kerékpárút elkészült.
Végül a gyalogos-átkelőhelyekről is beszámolt. Ezek közül elkészült Újszentmargitán a Rákóczi és Hunyadi utcák csomópontjában lévő, továbbá építési engedélyt, közútkezelői hozzájárulást kapott több „zebra” Sárrétudvariban, Bocskaikertben, Nádudvaron és Debrecenben is.
– Ez az év nem lesz látványos a munkálatok tekintetében, de bízunk benne, hogy az elkészült tervek alapján, a források rendelkezésére állásával elindulhatnak majd a tervezett fejlesztések – zárta előadását a Magyar Közút hajdú-bihari igazgatója.