Flat track

2021.09.03. 11:18

Új sportág mutatkozik be Debrecenben: Valentino Rossi, Márquez és Castagna is „nagyon éli”

A cívisvárosi közönség egyből egy világbajnoki döntőt nézhet meg.

Fotó: FIM Track Racing

Egy új motoros szakág, a flat track cívisvárosi debütálásának lehetnek tanúi mindazok, akik kilátogatnak a Perényi Pál Salakmotor Stadionba szeptember 18-án. De mi is a flat track, illetve hogy sikerült megszerezni a világbajnoki döntő egyik fordulójának a megrendezését? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaptunk Baráth Norberttől, a debreceni salakstadion üzemeltetőjétől.

Sztárgyárak motorjai

– Kezdjük a legelején! A flat track az Amerikai Egyesült Államokban született, gyökerei az 1920-as évek elejére nyúlnak vissza. Az őshazában hatalmas népszerűségnek örvendett, aminek a két amerikai motorgyártó, a Harley-Davidson és az Indian versengése nagy lökést adott. Természetesen idővel nem kerülhette el a sportág, hogy Európában is egyre többen próbálják ki. Az öreg kontinensen leginkább kiegészítő motorozásra használták és a mai napig is használják például a gyorsasági motorversenyzők.

„Köztudomású, hogy az olaszok sztárja, Valentino Rossi flat track pályát építtetett magának Tavulliában, de a spanyolok nyolcszoros világbajnoka, Marc Márquez is nagy hódolója a sportágnak.”

– A flat track versengés 2011-ben került a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM) égisze alá, eleinte Világkupa viadalokat rendeztek, majd tavaly már az első világbajnoki címért küzdöttek a pilóták – adott történelmi visszatekintés a SpeedWolf Debrecen első embere, majd a versenymotorok bemutatásával folytatta.

– Sok nagynevű motorgyártónak (például Harley, Indian, Ducati, Yamaha, Honda) van már nagyon menő, divatos utcai flat track gépe, amit versenymotorrá alakíthatnak. De ezen márkák, illetve más gyártók motokrossz vagy supermoto vasai is kisebb módosításokkal flat track versenymotorrá alakíthatók. A világbajnokságon kétféle blokkal lehet indulni: kétütemű, egyhengeres, 250-től 500 köbcentiig, illetve négyütemű, egyhengeres, 250-től 450 köbcentiig. A debreceni világbajnoki döntőre még nem érkeztek meg a nevezések, de maximum 25 versenyző indulhat. Tizenhat alapfutamot rendezünk, ahol hat kört tesznek meg a pilóták, akik hatan vagy heten állnak starthoz, két sorból rajtolva. Az alapszakasz után lesz a last chance (utolsó esély) futam, ahol 10 vagy 12 motoros (három sorból indulva) nyolc körön át méri össze tudását. A fináléban 10 vagy 12 versenyző csap össze, itt már 10 kör dönt a végső helyezésekről. Fontos tudni, hogy nincs kizárás, aki büntetést kap, az 15 méteres hendikeppel vág neki a távnak – ismertette a legfontosabb tudnivalókat Baráth Norbert.

Nagy a tumultus a flat trackben | Fotó: FIM Track Racing

Máris kezdődhetne

A flat track világbajnoki döntő négy fordulóból áll, melynek a második állomása a debreceni derbi. A széria a németországi Diedenbergenben kezdődött, majd a hajdúsági erőpróba után október elején a csehországi Pardubicébe, illetve az olaszországi Boves-Cuneóba látogat a mezőny. Az előzetes versenynaptárban még Vasad volt a magyarországi helyszín, aztán került be Debrecen a rendezők közé.

Az egykerekezés itt is látványos | Fotó: FIM Track Racing

– A Budapesthez közeli település jelentkezett a rendezésre, ám idővel be kellett látniuk a vasadiaknak, hogy a stadion infrastruktúrája még nem tart ott, hogy megkaphassák a vonatkozó pályalicenszet, s ezáltal versenyt rendezhessenek. Ezt jelezték a MAMS elnökének, Hermann Henrik pedig felkért bennünket házigazdának, amit néhány napos gondolkozás után elfogadtunk – mesélte a SpeedWolf ügyvezetője, aki elárulta, a Perényi Pál Salakmotor Stadion teljes mértékben készen áll a flat trackesek fogadására.

– A július 10-ei páros Európa-bajnoki elődöntő előtt Piotr Lis, a FIM Europe képviselője tartott bejárást a debreceni arénában. A lengyel szakember elmondta, voltak fenntartásai a stadionnal kapcsolatban, mivel olyan útravalóval indították el a kollégái, hogy korábban akadtak gondok Debrecenben. Éppen ezért nagy elégedettséggel fogadta mindazt, amit látott a Gázvezeték utcában. Örömmel tapasztalta, hogy milyen nagy változáson esett át a létesítmény, külön megdicsérte az energiaelnyelős palánkrendszerünket. Elismerően beszélt a legmagasabb minősítésű, „A Plus+”-os légpalánkunkról, ami egyedülálló Magyarországon. Megjegyezte – amit mi is tudtunk –, hogy a kiszolgáló épületekre is ráfér egy ráncfelvarrás, ami a következő nagy feladatok egyike lesz.

„A pályainspekció végén külön öröm volt számunkra, hogy nem egy, hanem két évre kapott licenszet az ovál.”

– Ennek fényében biztos vagyok benne, hogy a flat track vb előtt érkező brit Mick Bates, az FIM illetékese szintén mindent rendben talál, s ezáltal már nemcsak kontinentális, hanem világbajnoki versenyeket is rendezhetünk a jövőben – fogalmazott Baráth Norbert.

Hasonló a stílus a speedwayhez, de a motorok nagyban különböznek | Fotó: FIM Track Racing

Valami új kezdete?

A debreceni Farkasok vezetője beismerte, izgalommal várja a szeptember 18-ai megmérettetést. – Nagyon kíváncsi vagyok a flat trackre, s bízom benne, a szurkolók is így vannak vele. Azért is mertem bevállalni a szervezést, mert szerintem jelent valamit, hogy Armando Castagna, a korábbi remek salakmotoros, aki jelenleg az FIM pályaverseny bizottságának elnöke, teljes mellszélességgel támogatja a sportágat. Ráadásul Adorján Zoli és Tihanyi Sanyi, illetve a debreceni derbik versenyigazgatója, Szegedi Máté testközelből ismeri a flat tracket, s mindannyian jó véleménnyel vannak róla. Úgy érzem, ez a világbajnoki döntő egy üde színfoltja lesz a hazai versenyeknek, hiszen a megszokottnál több versenyző indul a futamokban, szinte minden nagy motoros nemzet képviselteti magát, s nem utolsó sorban vannak női pilóták a mezőnyben.

„Ez egy igazi kuriózum lesz, amiről nem szabad lemaradni!”

– Sőt, azt érzem, ennek a szakágnak komoly jövője van, aminek szeretnénk teret adni Debrecenben – mondta lelkesen a klubvezető, aki zárásként még hozzátette, tervben van egy nyílt, nemzetközi tréning szervezése, aminek az időpontjáról a SpeedWolf Debrecen Facebook-oldalán is értesülhetnek az érdeklődők.

Boros Norbert

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában