kétkerekű kincsek

2019.05.20. 11:22

A legmagyarabb Harley-Davidsonok

Horthy Miklós, Sulkowszky Zoltán és Csík József motorját is kiállítják az múzeumban.

Fotó: Molnár Péter

Mintha egy tudományos-ismeretterjesztő tévécsatorna járműátépítő sorozatának epizódjába csöppennénk, olyan látvány fogadott, amikor beléptünk Görög Csaba műhelyébe.

A Szováti úti ingatlanegyüttes tágas helyiségében ugyanis szólt a jó zene, éppen hegesztett egy férfi, a közelben egy hosszú szakállú kolléga segédkezett, körös-körül pedig szerszámok és persze alkatrészek, motorok sorakoznak.

A világos, tiszta teremben fellelhető járgányokban az is közös, hogy mind Harley-Davidson motorok. Görög Csaba cége azzal foglalkozik, hogy évente 70–80 ilyen márkájú motort épít át, szab testre a megrendelő igényei alapján. – Az egyik tevékenység hozza a pénzt, a másik pedig viszi. Igaz, csak egyelőre viszi – utalt a nagyszabású terveire a fiatalember, amikor megtaláltuk az irodáját.

A Sulkowszky-hagyaték

Érkezésünkkor ugyanis, őt keresve a szerelők csak annyit mondtak egy ajtó felé bökve, hogy az Afrika utáni ajtón menjünk. Ez a bizonyos Afrika egy ilyen feliratú fekete függöny, ami mögött egy kisebb csarnok tárul fel. Abban pedig megannyi letakart, különlegesebbnél különlegesebb Harley várja Görög Csaba nagy tervének megvalósulását.

Mindenekelőtt azonban arról beszélgettünk, hogy a nagyapja világéletében motorozott, és Csaba is már középiskolásként motorkerékpárokat gyűjtött, majd az egyetemen történelem–politológia szakot végzett. Tanulmányai alatt eladogatta a magyar motorjait, és Harley-ra váltott. Tematikus gyűjteményt akart létrehozni, amiből – megfelelő körítéssel – megnyithatja Európa egyetlen Harley-múzeumát. Ez a márka 115 éves történetét fogja bemutatni.

Mostanra mintegy 40 Harley-ja van, és ezek közül a legrégebbi motorja 1913-ban készült. Sikerült megszereznie a Horthy-testőrség hat Harley-jának egyikét (egy 1937-es, tankváltós, lábkuplungos, villogóval is felszerelt UHS-modellt), és immár az egyik legfőbb szívügye az is, hogy egyben tartsa, gondozza a híres Sulkowszky-hagytékot.

Sulkowszky Zoltán és társa, Bartha Gyula 1928 és 1936 között Harley-val utazták körbe a Földet, és ők az elsők, akik motorral teljesítették ezt az óriási távot, érintve mind az öt lakott kontinenst. Görög Csaba tisztelettel a hangjában, határozottan állítja, hogy Sulkowszkyék a kor celebei lettek. Igaz, leginkább az USA-ban voltak világ­sztárok, ahol az ünnepelt film­csillagok is sorban álltak, hogy fényképezkedhessenek velük, s Milwaukeeban a motorjukat is újabbra cserélte a gyár. Itthon viszont alig tudnak róluk.

Irány a Debrecen Drive!

Görög Csabáék a május 25– 26- ai Debrecen Drive-on is részt vesznek. A seregszemlén 10–12 motorral mutatják be a márka történetét – azzal a koncepcióval, hogy nem vasat visznek, hanem történeteket, a történetekhez kapcsolt motorokkal. Kiállítják a Horthy-modellt, az erőforrás-gyűjteményüket, ízelítőt adnak a Sulkowszky-történetből, a nyíregyházi partnercégük pedig a legújabb modelleket csillogtatja majd meg. Sőt, lesz egy olyan Harley is, amire bárki felülhet fényképezkedni, és ehhez egy vagány fotófalat is felállítanak.

Vass Attila

Sportster-Bobber a hírességek termében

Csaba évek óta kutatja Sulkowszkyék életútját és relikviáit, és az a célja, hogy a Harley-múzeumban a nyolc­éves utat is bemutassák egy interaktív tárlaton. Sulkowszkyék motorját 270 porcelántábla borította. Ezek egy része mára elveszett, de Csaba is sokat a magáénak tudhat már az erre szolgáló irodai vitrinben, a pazar motorblokkok és más fényes darabok társaságában.

Közben visszamentünk „Afrikába”, ahol Görög Csaba megmutatta a gyűjtemény legbecsesebb példányait. S a beszélgetést folytatva, azt is elárulta, hogy a múzeum egy olyan témapark lesz, ami sok extra szolgáltatást is nyújt a látogatóknak. A munkát 7 éve kezdték, és akkor azt hitték, hogy 2015-ben megnyílhat a múzeum a szoboszlói telepükön, amit már meg is vásároltak erre a célra. Ám egyre-másra kerülnek elő az újabb és újabb kincsek és információk, legyen szó akár a Sulkowszky-hagyatékról, akár más Harley-s relikviáról.

A vendégházzal, rendezvényteremmel is felszerelt, összesen mintegy 3 ezer négyzetméteres múzeumban egy „Hall of Fame Room”-ot is kialakítanak. A hírességek termében többek között egy Bernard nevű, híres francia Harley-snak is helyet kap az a gyűjteménye, amit rájuk bízott a családja. Ugyanakkor megpróbálnak odafigyelni, megőrizni minden Harley-t és vele kapcsolatos dolgot, aminek bármilyen magyar vonatkozása van.

Csaba „leleplezte”, és a kedvünkért kitolta a napfényre a néhai, híres restaurátor, Csík József mociját is. A zömök jármű nem más, mint egy Sportster-alapra épített Bobber, és beindítva a hangja se „gyenge”, hozza a várt Harley-soundot.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában