2022.12.15. 07:30
Immár 95 éves a villamosközlekedés a debreceni Nagyerdei körúton
A műtanrendőri bejárás és városházi értekezlet az átadás alkalmából 1927. december 15-én délelőtt 10 órától volt.
Bengáli villamos az 1970-es években a debreceni Nagyerdei körúton, a strand és a csónakázó között
Forrás: Gara Kálmán-archív
A Debreceni Helyi Vasút 1927 májusában közölte a város illetékeseivel azt az elhatározását, hogy a Nagyerdei körúton végig kívánja vezetni a villamos vonalat.
A terület felhasználására vonatkozólag június 9-én megtartották a közigazgatási bejárást, melyen jelen voltak a műszaki hatóságok képviselői, többek között Porubszky rendőr tanácsos és egy bizonyos Tarr fogalmazó. A Kereskedelmi Minisztérium képviseletében a bejárást vezető báró Kruhina Károly vett részt – idézte fel a Haon érdeklődésére Gara Kálmán, a debreceni DKV Közlekedés Történeti Emlékszoba vezetője.
Mint megtudtuk, a kör-villamosvonalat úgy kívánták megépíteni, hogy a klinika felvételi épületéig vezető vonalat a megépített körúton végigvezetik, és az a csőszháznál (körülbelül a mostani Pálmánál) kapcsolódik a már üzemelő vonalhoz. A szemle végeztével a vasúttársaság az építési engedélyt megkapta, azzal a kikötéssel,hogy akkor kezdheti el a munkát, ha a Postaigazgatóság szakemberei a kábelfektetési munkát elvégzik.
Az építkezés ezek után az előzetes tervek szerint folyt, és 62 darab „I” oszlop felállításával, valamint a felsővezeték kihúzása után még évvége előtt be is fejeződött. A műtanrendőri bejárás december 15-én délelőtt 10 órától volt, melyet megelőzött a városházán tartott értekezlet.
Ezen megegyezés született a viteldíj kérdésében, mégpedig úgy, hogy az érvényes jegy árán felül mindenki, aki igénybe veszi a szolgáltatást, 8 fillér pótdíjat köteles fizetni.
Ezt a rendelkezést 1938. december 31-én nagy lakossági nyomásra megszüntették.
A tanácskozás végeztével a résztvevők különvillamossal bejárták az új pályát, és azt rendben lévőnek találták, így a használatba vételt engedélyezték, és 11 órától a menetrendi közlekedés megindulhatott. Gara Kálmán azt is felelevenítette, hogy az 199o-es évek vége felé több felállított oszlopot „R”, „H” és „HU” típusúra cseréltek, majd napjainkban egy régi oszlop kivételével (ami a felső vezeték feszítését végzi) új modernre cseréltek. Többszöri pályafelújítás után 2021-ben nyerte el mostani formáját.
HBN