Szinte egyáltalán nincs utánpótlás

2022.02.06. 11:30

Ha van pénz az utcán, nagy a lendület – Debreceni taxis beszélt a helyi tapasztalatokról

Látszanak a kilábalás jelei, de sokan már csak a visszapillantó tükörből tekintenek a taxis múltjukra.

A taxisok a nehéz helyzet ellenére nem terveznek áremelést | Forrás: MW-archív

A koronavírus-járvány egyik legjobban sújtott ágazata egyértelműen a taxis szektor. A bezárások és a kijárási korlátozás sokakat arra kényszerített, hogy más szakma után nézzenek.


Az Opten Kft. adatai alapján 2020-ban 40 százalékos csökkenéssel a tíz évvel ezelőtti szintre esett vissza a taxitársaságok bevétele. Magyarország piacvezető céginformációs szolgáltatója szerint a pandémia kezdetének évében közel 1500 taxis egyéni vállalkozó adta vissza engedélyét, az alkalmazottaknak pedig a 30 százaléka volt kénytelen lekapcsolni a taxiórát. 

 

Csendes téli éj


Az Opten szerint a taxis ágazatban ugyan láthatóak a gyógyulás jelei a Covid utáni sokkból, ám a szektor azóta sem tudta kiheverni a korlátozások hatását. A szolgáltató azt közölte, 2021-ben már nem csökkent sem az alkalmazotti, sem a vállalkozói státuszban lévő taxisok száma. Idén azonban várhatóan növekedni fog a kereslet, és a piac átrendeződése miatt új versenyhelyzet alakulhat ki a drosztokon.


A Napló debreceni taxist kérdezett arról, mi a valós helyzet a város utcáin. Hajdú Zsolt szerint a lezárások alatt sokan álltak ételfutárnak, árufuvarozónak, asztalosnak, és többen vissza sem tértek. Úgy látja, 2020-hoz képest valóban látható a javulás, de a taxisok még mindig a túlélésért küzdenek.


Hónap elején, amikor pénz van az utcán, akkor nagy a lendület. Hóvégére általában magunkra fűtünk a kocsiban. Egy évet mindig tíz hónappal számolunk: mivel diákváros vagyunk, sem a január, sem a június nincs a debreceni taxisok mellett. Úgyhogy most arra várunk, hogy a február második hetével beinduljon az élet

– mondta lapunknak a több mint tíz éve személyszállítással foglalkozó vállalkozó.


Úgy látja, hétvégéken van némi mozgolódás, ám ilyenkor a sofőrök is többen vannak, mivel főállás mellett egy-egy péntekre és szombatra felkapcsolják a taxilámpát. Elmondása szerint a táncos szórakozóhelyekre nem lehet már építeni, így a hajnalban hazafelé tartó vendéglátósokra sem.


Az éjszakáknak három órakor gyakorlatilag vége van. Ezután a legtöbben egyáltalán nincsenek szállítható állapotban. Mintha nem lenne holnap: a hajnali órákban elképesztően ittasak és kezelhetetlenek az emberek, ez régebben nem volt ennyire jellemző. Szomorú, de ilyenkor el kell őket tanácsolni, ha nem akarjuk kockáztatni a kárpittisztítást

– vallja a taxis, majd hozzátette, a régi gyakorlattal ellentétben a kora reggeli repülőjáratok miatt sem érdemes a légikikötő felé tenni az irányjelzőt. 

 

Kevés az utánpótlás


– Emellett van most egy feltörekvő gárda. Ez az energikus, fiatalokból álló generáció már nagy részben beszéli az angolt, így ők főleg a külföldiek köré helyezkednek. Nekik jól megy a szekér, viszont gyakran 12-14 órát is ledolgoznak, így nem tudni, mikor fognak végleg kiégni – árulta el Hajdú Zsolt.

Elmondása szerint az utánpótlás mégis kevés. A taxisok közül sokan nyugdíjba vonultak, több kollégáját pedig a koronavírus szólította el.


– Ha belendül a forgalom, nyilván tucatszámra jönnek az újoncok. Habár elképzelni sem tudom, miért akar manapság valaki taxisnak állni, mivel elképesztő kiadással jár. Az online pénztárgép havi forgalma éppen elhanyagolható, viszont évente le kell jelenteni, hitelesíteni kell a taxiórát, ötévente meg kell újítani a személyszállítói vizsgát, az esetlegesen felmerülő szervizköltségekről nem is beszélve – mondta.

Szerinte a taxisok mindegyike leginkább az autócsere miatt aggódik, mivel nem nagyon maradt tartalékuk arra az esetre, ha a motorháztető alatt valami baj történik. Áremelés egyelőre azonban nem várható, mivel a taxitársaságok jellemzően a budapesti viteldíjakhoz igazítják a debreceni kilométerárakat.


Hajdú Zsolt ennek ellenére úgy gondolja, nincs kényszervállalkozás. Ha valaki a konyhaasztalnál kiszámolja, hogy nem éri meg, akkor bármikor másik vállalkozásba kezdhet.

 

HL 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában