2021.06.01. 07:30
Használt autót venne? Itt van pár jó tanács, amik önnek is segíthetnek
Debreceni szakembereket kérdeztünk arról, miket kell feltétlenül szem előtt tartani, ha nem vadonatúj négykerekűvel bővül a család.
Fotó: illusztráció / Shutterstock
Pénztárcavastagságtól függetlenül a használtautó-vásárlásnak rengeteg buktatója lehet, még akkor is, ha extrém felkészült a vevő. Ezekkel a buktatókkal jobb esetben akkor szembesül az ember, ha elkezdi felmérni a piacot, utánaolvas kicsit a kiszemelt típusnak, rosszabb esetben meg akkor, ha mar kifizette a vételárat, és kiütközött valamilyen súlyosabb probléma az autón. Bevált, százszázalékos recept nincs arra, hogyan túrható bombabiztos vétel, de némi felkészültséggel azért alaposan leszűkíthető a potenciális hibák köre, melyekbe az érdeklődők a válogatáskor és a helyszíni felméréskor belefuthatnak, legyen szó akár egyéves, akár húszon felüli járműről. Arról, hogy milyen tényezőket kell nagyon szem előtt tartani közvetlenül a vétel előtt, Horváth Sándorral, a Suzuki Stop Autóház vezérigazgatójával és Szűcs László értékesítési vezetővel beszélgettünk.
Jó az öreg a háznál?
A legnehezebb dolga valószínűleg azoknak van, akik a húszéves, vagy az azon felüli korosztályt célozzák meg a vásárlásnál, itt szinte már több dologra kell odafigyelni, mint egy atomerőmű kezdő technikusának a legelső munkanapján. Kérdésünkre Szűcs László hangsúlyozta, ezek alapvetően típusfüggőek, de ebben az életkorban a karosszéria állapota a kritikus pont, és adott esetben nehezebben, költségesebben is javítható, mint bármilyen egyéb kisebb probléma. A karosszéria ellenőrzésénél célszerű az autó alá is benézni, nehogy „levegőben lógjon” a futómű, mert könnyen előfordulhat, hogy olyan helyen is van korrózió (például a futóműnyúlványoknál), ahol már nem nagyon lehet javítani. Megtekintéskor körbejárhatjuk az autót egy rétegvastagság-mérővel is, ha van rá mód, bár, mint a szakember megjegyzi, ennek itt nincs nagy jelentősége, mivel a legtöbb húszéves autót fényezték már valahol.
„Amelyik sehol sem volt sérülve, ritka, mint a fehér holló. Itt inkább azt kell megnézni, mennyire szakszerűen javították meg, és mennyire rozsdásodik az autó a javítás helyén. A fékben, futóműben minden cserélhető, nem mondom, hogy olcsón, de egyszerűbb, mint mondjuk egy komplett küszöböt cserélni”
- vélekedett az értékesítési vezető, hozzátéve: egy autó akár annyira is elrohadhat, hogy sokszor egyszerűen már nincs mihez hegeszteni.
Aztán ott van a jármű belső állapota is. – Igazából 20 év feletti autónál csodát nem szabad várni, ezeken értelemszerűen látszódni fog, hogy használták őket. Nagyon sok vevő még itt is majdnemhogy újszerű állapotú autót szeretne vásárolni. Nincs ilyen. Egy 20 éves autó már lefutotta azt az időt, amit kellett neki – tette hozzá a szakember, majd rátért egy másik fontos tényezőre, a motorra is, ahol szintén típusfüggő, milyen hibajelenségekkel találkozhatunk.
– Egyes autóknál a vezérlésből szoktak elég csúnya kopogó, csörgő, zörgő hangok jönni, amik esetleg nagyobb összeggel javíthatók. Sokszor nem nagyon lehet visszakövetni azt, hogy mikor cseréltek vezérműszíjat, ami az autó árához képest nagyobb költség lehet. Egy olaj- és szűrőcserét mindenképpen érdemes elvégezni, de ez igazából mindegyik használt autóra érvényes, kivéve, ha számlával, szervizkönyvvel igazolt, hogy 1-2 hónapja vagy 2000 kilométerrel ezelőtt ez megtörtént – szögezte le Szűcs László, megjegyezve, hogy egy ilyen szerviz azért nem „ökörárú” dolog.
Kérdésünkre válaszolva Horváth Sándor is a karosszéria állapotát említette kulcspontként a matuzsálemeknél. – Nagyon fontos az autó előélete, a műszaki állapot, a futásteljesítmény. És nagyon fontos kielemezni azokat a dolgokat, amikre egy vételnél oda kell figyelni. Ez a karosszériaállapot, a műszaki állapot, a motor és a sebességváltó. De a legfőbb dolog a karosszéria: mennyire korrodált az autó és a különböző biztonsági elemek, amik tartják a futóművet. Az, hogy most egy futóműnél valamit cserélni kell, elenyésző dolog – mondta el. Érdeklődésünkre megjegyezte, úgy véli, a 10 év körüli autóknál sem más a helyzet, ugyanezeket a tényezőket kell figyelembe venni.
Horváth Sándor és Szűcs László abban is egyetértett, hogy
idősebb kocsiknál azt is célszerű megnézni, nincs-e valamilyen hibakód a műszerfalon, pontosan mi okozza azt, és nagyjából mekkora anyagi ráfordítást igényel, amikor javítani kell majd.
Lehet, hogy megtörték
Minél mélyebbre nyúl pénztárcájába a vásárló, annál fontosabb, hogy átgondolt döntést hozzon. Sokan sakkozhatnak úgy, hogy az extrém fiatal, ennek megfelelően jóval drágább 1-2-3 éves autók megvásárlása lényegében biztonsági játék, pedig valójában nem biztos, hogy ez a helyzet. Horváth Sándor kifejtette, az autó előélete ennél az életkornál is lényeges szempont; fontos például, hogy hordták-e szakszervibe az adott járművet, illetve betartották-e rajta a kötelező szervizidőpontokat. És persze az sem mindegy, milyen útviszonyok között használták az autót.
Szűcs László a fiatalabb autók esetében a garancia meglétének ellenőrzését is beemelte az összképbe. – Érdemes megnézni, hogy vezetett-e a szervizkönyv, mert ha nem hordták szervizbe, ugrott a garancia – mutatott rá, hozzátéve, a korai eladás lehetséges okát is szem előtt kell tartani, mert lehet, hogy egy nagyobb törés van a dolog mögött. Ezt a gondolatot továbbfűzve Horváth Sándor rávilágított, ilyenkor a festékvastagság-mérőt is ajánlott bevetni, hogy kiderüljön, karamboloztak-e a kiszemelt járművel, és ha igen, akkor az milyen mértékű sérüléseket szenvedett.
A szakember szerint külföldről behozott autó esetében a kilométeróra-állásnak is javasolt alaposan utánanézni.
– Elenyésző most már, hogy visszatekerjenek egy kilométerórát. Egyrészt bűncselekmény, másrészt pedig az interneten, szerviznyilvántartási rendszerben is utána lehet nézni, mikor és hány kilométernél volt szervizben. Ebből már lehet következtetni, hogy valós-e a kilométer, vagy sem. Régen akár több százezer kilométerrel is „visszavitték” az autót, most már ez nem jellemző hál' istennek – tette hozzá Horváth Sándor vezérigazgató.
Első a biztonság
Örök mantra, hogy autóvásárláskor az ember nem évjáratot és kilométeróra-állást vesz, hanem állapotot, és általában az is képbe kerül, hogy eddig hányan vezették a gépkocsit. Szűcs László szerint manapság az utóbbi tényezőnek gyakran tulajdonítanak jelentőséget, pedig, mint mondja, ez sokszor egyáltalán nem számít. Az értékesítési vezető elárulta,
nemrég adtak el egy 15 éves, mondhatni makulátlan autót, melynek összesen 9 tulajdonosa volt. De láttak már első tulajos, 50 ezer kilométeres kocsit is annyira lepukkanva, hogy legszívesebben bele sem ültek volna.
Véleménye szerint a kilométerfutás már jobban befolyásolhatja az autó állapotát, de igazából ez is a karbantartás függvénye. – Ha egy autóban van 250 ezer kilométer, és ráadásul régi, hagyományos szívómotoros, valamint szépen vezetett szervizkönyvvel rendelkezik, megkapta mindig az adott szervizt, plusz 100-150 ezer kilométer, vagy még több is lehet benne – vélekedett.
Az értékesítési vezető azt tanácsolja,
a vásárlásra érdemes a kiszemelt típushoz, modellhez jobban értő ismerőst vinni, ha van ilyen.
Horváth Sándor szerint ezzel az opcióval egyébként élnek is a hozzájuk betérő vevők.
Az is fontos szempont lehet, hogy ne annyiért vegyünk autót, amennyi éppen a zsebünkben van, maradjon valamekkora összeg az első szervizre és a váratlan esetekre is. – Minél idősebb egy autó, annál több tartalékot kell hagyni. Egy 2-3 éves autónál, főleg, ha garanciás, azért kevésbé várhatók meghibásodások, de egy 20 év feletti járműtől már nem szabad elvárni, hogy évekig problémamentesen menjen – mutatott rá Szűcs László.
Horváth Sándor vezérigazgató szerint egy vételnél a biztonság a legfontosabb, ezért kell például a gumikra, a légzsákokra és a töréstesztre is kiemelt figyelmet fordítani.
RA