tantermi sci-fi

2020.10.06. 16:00

Robotokkal tanulják a földrajzot egy debreceni iskolában

A gyengébb tanulók is munkára foghatók és motiválhatók az online térben.

Műanyagalapú falitérképeken robotpálya kijelölésén dolgoznak a diákok | Fotó: Szabó Gyula-archív

Az Oktatási Hivatal Bázisiskolája lett többek között a debreceni Epreskerti Általános Iskola is. Ahhoz, hogy egy intézmény elnyerhesse ezt a címet, egy jó gyakorlatot kellett prezentálnia. A debreceni iskola három évig lehet Bázisintézmény, 2020-tól 2023-ig, jó gyakorlatuk pedig az informatika, a digitális oktatás, a robotika és a programozás tantárgyi jelenlétét mutatja be.

– Mivel ennek a jó gyakorlatnak az a feladata, hogy megismertessünk minél több iskolát vele, ezért bemutatókat kell tartanunk, a járvány­ügyi helyzet miatt online tettünk ennek eleget. Idén kezdtük el működtetni az okostantermünket, ahol hat munkaállomás van, mindegyik kötődik ahhoz, hogy lehet robotikát, programozást és digitális ismereteket egyéb tanórai keret között alkalmazni. Mi a földrajz és a magyar nyelv esetén alkalmazzuk ezt – osztotta meg a Naplóval Szabó Gyula intézményvezető.

Szabó Gyula az interaktív panel működését mutatja be | Fotó: Szabó Gyula-archív

Az okostanterem első munkaállomása a tabletekre épül. Itt a gyerekek többek között QR-kódokat keresnek a teremben, ha megtalálják, leolvassák azokat a készülék segítségével, így kapják meg az elvégzendő feladatokat, majd azok teljesítéséhez az interneten keresgélnek.

A tapasztalatok alapján még a gyengébb tanulók is munkára foghatóak és motiválhatóak az online térben.

A második állomáson robotokkal dolgoznak a gyerekek, egyszerű programozási feladatok várják őket, földrajzórán például műanyag felületű térképeken robotpályát jelölnek ki nekik, így az országok megközelítését egy más megvilágításból ismerik meg. A következő állomás az interaktív panel, ahol többek között térképeket, ábrákat tudnak megjeleníteni, Google-térkép segítségével városok panoráma- és gömbfotóját, tájakat mutathatnak be, így még szemléletesebb a földrajzoktatás. A negyedik munkaállomás a VR-technika hordozta lehetőségeket mutatja be.

Műanyagalapú falitérképeken robotpálya kijelölésén dolgoznak a diákok | Fotó: Szabó Gyula-archív

Vizuális élmény

– A tanuló berakja a beprogramozott telefont a VR-szemüvegbe, a témához kapcsolódó 3 dimenziós videót néz meg, például a Himalája hegységről. Ez egy nagyon érdekes dolog, hiszen motiválja a gyerekeket, látja térben, hogy néz ki a hegység. Jobban megismeri azt, amiről szó van, hiszen vizuális élmény is kapcsolódik hozzá – mondta Szabó Gyula. További két állomáson okosasztal és interaktív tábla segíti az újszerű, élménygazdag tanítást.

A legórobotok a magyar­órán is használhatók, többek között nyelvtani szabályok játékos módon történő feldolgozása vagy gyakorlása során, elválasztásra írhatnak programot, vagy éppen az összetett szavak helyesírására.

Egy munkaállomáson egy csoportban maximálisan hat fő vehet részt. Egy okostanteremben tartott tanóra nagyon sok szervezési feladatot, komoly előkészítő munkát és tanórai különleges szakmódszertani, digitális és informatikai ismereteket igényel. Alsóban heti egy, felsőben heti két tanórát kérnek a pedagógusoktól az epreskerti iskolában. Ennek az újszerű munkának alkalmazását nagy felelősséggel és hivatástudattal vállalták fel az intézmény tanárai.

Kiss Dóra

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában