Helyi közélet

2008.09.26. 12:53

Egy kézben a város közlekedése

<p>Vadonatúj buszokat, a mostaninál magasabb színvonalú és az utasoknak ugyanannyiba kerülő szolgáltatást ígér a Cívisbusz Konzorcium.</p>

A mostaninál magasabb színvonalú; vadonatúj, alacsonypadlós, légkondicionált, EURO 5-ös környezetvédelmi normának megfelelő motorokkal ellátott járművekkel történő szolgáltatást ígér a Cívisbusz Konzorcium a jelenleginél nem drágább (mindig legfeljebb az infláció mértékével emelt) menetdíjért.

Bizalmat kaptak

– 42 igen szavazattal nyilvánította győztesnek tegnap a közgyűlés a DKV pályázatát, tehát politikai hovatartozástól függetlenül bizalmat ítéltek nekünk a képviselők – emlékeztetett Nagy Attila, a DKV Zrt. vezérigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján.

Kijelentette: a médiában keringő menedemondákkal ellentétben nem 17, hanem csak 9 milliárd forintba kerül a beruházás, ami a buszok beszerzésére és a háttréinfrastruktúra kiépítésére szolgál.
A biztonságos üzemeltetéshez szükséges dologzók ügyében (buszvezetők, jegyellenőrök, forgalomirányítók, karbantartók) hamarosan megkeressük a Hajdú Volánt és tárgyalunk az átvételről. Ez mindenkinek közös érdeke – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy megmarad a kollegiális kapcsolat a két cég között.

– Nagyon nagy feladatot vállalunk, de képesnek érezzük magunkat rá – mondta Nagy Attila. Azon vádakra, hogy nem értenek a buszközlekedéshez, azt válaszolta: – Egy elektromos közlekedési rendszert fenntartani sokkal bonyolultabb, több féle mérnök kell hozzá.

A kihívás az lesz, hogy nem 5, hanem 44 viszonylatot kell összehagnolni (a már meglévő elektronikus közlekedés mellett).

Elektromos jegy

A közgyűlésen több képviselő egy 6-700 millió forintos tételről beszélt, nem látva annak fedezetét.

A DKV vezérigazgatója pontosította az adatokat és ismertette a tervezett bevétel összetételét. Így 4,2 milliárd forintos árbevétellel számolnak, ebből a tervek szerint 3,8 milliárd folyik be a menetdíjakból és a fogyasztói árkiegészítésből (utóbbi a tanulók, nyugdíjasok, 65 év felettiek kedvezményeire adott állami kompenzáció, most is kapják a közlekedési vállalatok).

 300 millió forint a normatív támogatás amit a buszközlekedés kaphat az EURO 5-ös normatívának megfelelően az állami költségvetésből (jelenleg is jár normatíva). 70 millió forintos pótdíjbevétellel számolnak (most a DKV évi 20 millió forintot realizál).

Mindösze 30 millió forint reklámbevétellel számolnak. A bérletrenszert egységesíteni kívánják, cél a későbbiekben az elektromos jegy bevezetése. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a bérletár maximum a mostani buszbérlet összege lesz (illetve csak az infláció mértékével nő).

Egyféle busz

Kossa György, az Inter Tan-Ker Zrt. vezérigazgatója elmondta: a finanszírozás banki projekt keretében történik, szigorú üzleti terv alapján. Arra a kérdésre, hogy ha a Hajdú Volán csak veszteségesen tudta működtetni a helyi buszközlekedést, milyen előnyökre számít a Cívisbusz Konzorcium, az irányítási költség lényegesen csökkenését említette, illetve az egyfajta busztípus fenntartásának lényegesen jobb hatásfokát.
A Konzorcium képviselői kritikus pontként a forgalomszervezést, irányítást végző közlekedésmérnöki hátteret jelölték meg.

A mérnököket részben a Volántól vennék át, illetve segíteni fogja munkájukat egy menetrendi modellező szoftver, mely nem szubjektumok, hanem konkrét adatok figyelembevételével támogatja a szervezést, szükség esetén a beavatkozást.

  • Döntött a közgyűlés a buszügyben
  • Vita a buszközlekedésrõl: élõ közvetítés!
  • Napirenden a busztender
  • Ezek is érdekelhetik