2018.08.11. 15:34
Hozzászólás: Nehezen bírták a lovak
Debrecen - Olvasónk levele.
Debrecen - Olvasónk levele.
Tisztelt Szerkesztőség!
A Hajdú-bihari Napló 2018. július 14-i száma 4. oldalán valótlan adatokat tartalmaz az Itt fordult a 4-es villamos című cikk.
Eleinte nem villamossal!
„Érdekesség továbbá, hogy 1896-tól 1962-ig a mai Kossuth utcán siklott végig a 4-es villamos. A kifelé közlekedő kocsik a Verestemplom balján lévő Nap utcán is átmentek, és onnan jutottak a felüljáróra, majd pedig a mai Vágóhíd utca végéig.”
Az utóbbi sorok valótlanságokat tartalmaznak. Ugyanis a mai Kossuth utcán 1896 szeptemberében megépítették a mai Kossuth utca – Méliusz tér – Nap utca – Attila tér – Dohánybeváltóig a vonalat, amelyen a személyforgalmat lóvasút, míg a Dohánybeváltó teherforgalmát gőzös szerelvény bonyolította le. A keleti ipartelepek megközelítését erősen akadályozta a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal nagy forgalma, ezért a város megépíttette a felüljárót 1909-ben, amelyen keresztül a Kossuth utcai vonalat a felüljárón keresztül meghosszabbították a Dohánygyárhoz, a DVSC-pályához a Vágóhídig.
Huszonhét ezrelékes emelkedő
A lóvasút lovai csak nehezen tudták a kocsit a felüljáró meredek feljáróin felhúzni, ezért megváltás volt, hogy a város személyszállító hálózatán 1911. március 16-án megindult a villamosközlekedés. A felüljárón a 27 ezrelékes emelkedő miatt a felsővezetéket duplán húzták ki, hogy a villamos felfelé haladva elegendő energiát kapjon. A 4-es vonal 1962-ig haladt a Kossuth utcán, amelyen vezetett az országos 4-es főútvonal is. Ezért a villamost áthelyezték az akkori Béke útjára – a mai Szent Anna utcára.
- Dr. Szűcs Ernő, Debrecen -
[related-post post_id="3921418"]