Magyarország

2007.12.21. 12:26

Gyökeres megújulásra készül a MÁV

<p>A következő hat évben a MÁV Zrt. 950 milliárd forintot szán a vasút fejlesztésére, és több tízmilliárdos eredményjavulással számol gazdálkodásában.</p>

Jövőre az egyik legismertebb nemzetközi tanácsadó cég fogja átvilágítani a vállalatot, amely az idei évet 27 milliárd forint veszteséggel zárja.

Az idei esztendő a fordulat éve, a következő években aztán a vasút gyökeresen megújul - áll a Független Hírügynökség rendelkezésére bocsátott összefoglalóban, amely a MÁV átalakulási terveit összegzi.

Jelentősen lefaragott tavalyi 93 milliárdos hiányából a MÁV Zrt., amely 2008-ban enyhe többletet tervez év végi mérlegében, bár ezek az adatok nem értelmezhetők úgy, mint egy átlagos gazdasági társaság esetében. A vasúttársaság idén az államtól 111,6 milliárdot kapott tőkerendezésként, költségtérítésre és fogyasztóiár-kiegészítésre pedig 184,7 milliárdot. Jövőre pedig a MÁV Cargo (az árufuvarozási társaság) eladásából fog befolyni 102,5 milliárd forint. Fokozza azonban a jövő év bizonytalanságát az energiaárak alakulása: az olaj ára kiszámíthatatlan, a társaság a dízelolajnál 6 százalék drágulással számol, a villamos áramban pedig akár 30 százalékos áremelkedést is elképzelhetőnek tart.

Ami a nagyközönséget legjobban érdekli, az a viteldíjak változása. Ezek hatósági árak, döntés még nincs 2008-ról. Heinczinger István vezérigazgató szerint legfeljebb inflációkövető áremelkedés indokolt, ennél nagyobb drágulás visszavetné a jegybevételeket. Ugyancsak az utasoknak fontos, hogy mától megnyílt egy újabb menetjegyiroda a főváros szívében, a József Attila utcában. Jövőre pedig a tervek szerint bevezetik az internetes jegyvásárlás és az sms-sel történő jegyfizetés lehetőségét.

A MÁV Zrt. vezetése nagyívű tervezési, gazdálkodási és szervezeti átalakulásba vágott bele. Ennek jegyében 2008-ban holdingszerkezetűvé válik a társaság, amely a fő tevékenységek közül csak az infrastruktúra marad meg nála, a többi üzletágat önálló leányvállalatai veszik át. Az eladásra váró MÁV Cargót tavaly hozták létre, idén nyáron alakult meg a személyszállító MÁV Start, pár nap múlva, január elsején pedig útjára indul a vonatást végző MÁV Trakció és a gépészetet tömörítő MÁV Gépészet Zrt.

A következő hat évben uniós forrásból 753 milliárd forintot kaphat a MÁV vasúti fejlesztésekre, amit saját pénzből 197 milliárddal told meg. A már elkezdett beruházások keretében folyamatosan érkeznek a svájci FLIRT motorvonatok, amelyekből 2010-ben már 60 darab lesz. Jövő tavasszal hirdetik ki a 25 darab (és opcionálisan ugyanennyivel megtoldható) villanymozdony vásárlására kiírt tender

eredményét. A pályafelújítások egyik legfontosabb célja a sebességkorlátozások felszámolása.

A bevételek növekedéséből és a megtakarításokból 2010-ig 28 milliárd forint eredményjavulást vár a MÁV. A legnagyobb tétel a jegyellenőrzés szigorításából és a peronzárak telepítéséből származó közel 10 milliárd forint pluszbevétel. Csoportszinten ez idő alatt 40 milliárdos eredményjavulást várnak. Erre szükség is lesz, mert a társaság hitelállománya az idei 50 milliárdos csökkenés után is 267 milliárd lesz az év végén.

Két nagy pénzügyi manőverre készül a MÁV Zrt. Legalább 75 milliárd forint értékben 15 év futamidejű kötvénykibocsátást tervez, amely összegből ugyancsak 15 éven belül megtérülő beruházásokat valósítana meg. Emellett 15 milliárdos indulóértékben ingatlanalapot hoz létre 2008-ban.

Kapcsolódó anyagok:

  • Akár milliárdos is lehet a MÁV kára a sztrájk miatt
  • MÁV: Start után jön a Trakció
  • Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!