Közlekedés

2024.04.03. 07:00

Győzd le a reggeli csúcsot Debrecenben, közlekedj kerékpárral! – fotókkal, videóval

Szakértő osztott meg néhány hasznos tanácsot a biztonságos bringázásról. A kerékpározás egyik feltétele a megfelelően felszerelt jármű.

Bekecs Sándor

Czibere Gyula kerékpározásra biztat – de csak megfelelő járművel és a szabályok betartásával!

Forrás: Molnár Péter

Egyre népszerűbb a kerékpárral való közlekedés Debrecenben és Hajdú-Bihar vármegyében is, köszönhetően többek között annak, hogy az elmúlt években jelentősen megnövekedett a cívisváros kerékpárútjainak a száma. A bicikli egyrészről jelentheti a mindennapos közlekedést a munkába, iskolába, másrészt a kikapcsolódást, sportolást is. Mindamellett viszont, hogy a kerékpározás egészséges, környezettudatos, fontos kiemelnünk: csak akkor biztonságos, ha betartjuk a szabályokat, és kellő körültekintéssel használjuk.

Debrecen Czibere Gyula haon kerékpár
Czibere Gyula beszélt a Haonnak a kerékpározás biztonságáról
Forrás: Molnár Péter

A biztonságos kerékpáros közlekedésnek három összetevője van: a kerékpáros, a kerékpár műszaki állapota és annak KRESZ-szerinti felszereltsége. Ha ezek stimmelnek, biztonságosan közlekedhetünk

 – fogalmazott a Haonnak Czibere Gyula kerékpárszaküzlet-tulajdonos. Mint kifejezte, a kerékpáros kultúra fejlődését a legkevésbé lehet befolyásolni, de Debrecenben – ahogy Magyarországon is – jó irányba haladnak ezek a folyamatok. Egyre ritkábban látni a kerékpárút mellett, közúton, este, világítás nélküli kerékpárosokat. – Nem érdemes kockáztatni, pár ezer forintos világítással sokkal biztonságosabban és hamarabb hazajuthatunk – mutatott rá. 

Czibere Gyula kifejtette, jó, ha a gyerekeket minél hamarabb megtanítjuk a helyes és biztonságos kerékpározásra. Ehhez rendelkezésre állhatnak olyan praktikák, mint a bicikli jobb kormányára szerelt csengő, ugyanis a gyermek így játékos formában tanulhatja meg a jobbra tartás szabályát: „Az út csengő felőli oldalán haladj!”

Ezeket a felszereléseket írja elő a KRESZ a kerékpárra

Számos kötelezettséget ír elő a KRESZ a kerékpárok felszereltségét illetően. A legfontosabb, hogy a fékek jól működjenek. Egyre több kerékpáros van Debrecen útjain is, így bármikor adódhat olyan helyzet, hogy hirtelen kell megálljunk. Erre készüljünk fel mind műszakilag, mind fejben is

 – mondta Czibere Gyula. Tapasztalatai szerint sokan járnak félig felfújt kerekekkel, amelyek leginkább kanyarodásnál jelenthetnek veszélyforrást. Érdemes kéthetente ellenőrizni a nyomást és szükség eseten 2,5-4,5 bárra felfújni a gumikat. 

A KRESZ szerint kötelező a prizma, de már pár éve – igazodva az uniós normákhoz – a hazai szabályozás is megengedi, hogy a reflexcsíkkal ellátott kerékpárgumi ezt kiváltsa. – Passzív láthatósági elem, de az egész kerék kerületéről visszaverődik a fény, így sokkal jobb láthatóságot tesz lehetővé, mint a prizma – mutatott rá a szakember. Mindezek mellett a KRESZ előírja a hangjelző berendezést (ami nem lehet duda), az első- és hátsólámpákat és prizmákat. – Kerékpárlámpából létezik többféle is: gyárilag beépített agydinamós, elemes és tölthető, beépített akkumulátorral rendelkező. Egy megbízható szett 10 ezer forintról indul. Érdemes legalább ennyit rászánni a megfelelően erős fényerő és tartósság miatt – mondta Czibere Gyula.

Érdemes nappal is felkapcsolni a lámpát 

A kerékpáros szakembert egyéb, a KRESZ-ben nem nevesített praktikákról is kérdeztük. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, évente legalább kétszer érdemes átnézni, átnézetni a biciklinket, hogy a hajtómű, kerekek, kormány rögzítései, beállításai megfelelőek-e, nem lazultak-e meg a csavarok. 

Azt látom, hogy a bukósisak használata is egyre elterjedtebb itthon. Ez jó hír, ugyanis a kerékpáros baleseteknél leggyakrabban akkor keletkeznek a sérülések, amikor a kerékpáros feje a földre vagy ütközéskor az autóhoz ér. Ajánlom mindenkinek, ugyanis ma már nagyon modern, biztonságos és dizájnos sisakok vannak

 – emelte ki.  

– Javaslom, hogy nappal is kapcsoljuk fel a lámpát, illetve merjünk feltűnőbb színű ruhákban kerékpározni, hogy minél messzebbről észrevegyen bennünket az autós! Saját tapasztalatom, hogy ha felkapcsolt lámpával megyek nappal, sokkal előzékenyebbek az autósok – osztotta meg Czibere Gyula. Hozzátette, ha már tavasztól őszig többen döntenek úgy, hogy legalább heti egy-két alkalommal kerékpárral mennek dolgozni vagy az iskolába, óriási terhelés eshet le a város útjairól, s jelentősen csökkenne a környezetszennyezés is.  

Nem érdemes kockáztatni! 

– A kerékpáros közlekedésre vonatkozó szabályokat a közúti közlekedés szabályairól szóló rendelet (KRESZ) 54. paragrafusa tartalmazza. A kerékpárosok által elkövetett legjellemzőbb szabálysértés, hogy a kerékpárral nem a jogszabályban előírtaknak megfelelően közlekednek, vagy nincsenek meg a kötelező felszerelések, továbbá a biciklis nem visel láthatósági mellényt lakott területen kívül, vagy korlátozott látási viszonyok mellett – írta megkeresésünkre a Hajdú-Bihar Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóirodája.  

A rendőrség által vezetett statisztikai adatok alapján kijelenthető, hogy Hajdú-Biharban a tavaly bekövetkezett összes személysérüléssel járó közúti közlekedési baleset közel 12 százalékát okozták kerékpárosok, és a bekövetkezett balesetek további mintegy 13 százalékában részesként szerepeltek. A 2023-ban bekövetkezett közlekedési balesetek negyedében volt kimutatható kerékpáros érintettsége.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában