2017.09.22. 14:37
Odafigyelés és tolerancia: mit kéne változtatni a debreceni közlekedésen?
Debrecen - A városról beszélgettek a közlekedés különböző szemszögeit felvető fórumon.
Debrecen - A városról beszélgettek a közlekedés különböző szemszögeit felvető fórumon.
Közlekedők egymás közt címmel szervezett beszélgetős fórumot a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) kedd este. A fórum elsődleges célja az volt, hogy bővítse a közlekedésbiztonsági ismereteket, illetve a forgalomban részt vevők jobban megismerjék a más közlekedési módot használók napi problémáit, így az esetleges konfliktushelyzetekben toleránsabbak legyenek egymással szemben.
A dr. Dombi Mihály egyesületi alelnök által moderált fórum első felében négy kérdésre adtak választ a közlekedés – gyalogos, utas, buszvezető, gépjárművezető oktató, kerékpáros, vasúti jegyvizsgáló – különböző aspektusaiból a meghívott vendégek. A beszélgetést az interneten is élőben követhették az érdeklődők.
A kedd esti fórumon | Fotó: Molnár Péter
Első témaként Dombi Mihály arra kérte a szakértőket, hogy foglalják össze, miként értékelik Debrecen és környéke közlekedését jelenleg. Abban mindenki egyetértett, hogy a megyeszékhelyen a nap nagy részében aránylag jól lehet közlekedni, de vannak olyan időszakok – jellemzően reggel és délután – amikor bedugul a város. Ezt az utóbbi években megnövekedett gépjárműsűrűség mellett a járművezetők türelmetlenségével, figyelmetlenségével is magyarázták. Ebből fakadóan számos konfliktushelyzet alakul ki, amit a szabályok betartásával, odafigyeléssel, empátiával, és előrelátó vezetéssel csökkenteni lehetne.
Előtérben a gépjárművek
Arra a kérdésre, miként értékelik a fejlesztéseket a városban, többen is jelezték, kíváncsian várják, hogy a márciusban bejelentett közlekedésfejlesztési program milyen változásokat hoz majd. Természetesen mindenki abban bízik, hogy az új intézkedések segíteni fognak a torlódások csökkentésében.
Kerékpárosként Rácz Gábor elmondta, a biciklisták kétarcúnak találják a közlekedést, és a fejlesztéseket is. – Van, ahol remekül lehet haladni, máshol pedig értelmetlen tiltásokba ütközünk.
Mi úgy látjuk, a gépjárműveket favorizáló fejlesztések vannak előtérben, és azt sem igazán értjük, hogy ott, ahol adva lennének a feltételek, más magyarországi városokkal ellentétben miért nem lehet az egyirányú utcákban a forgalommal szemben is kerékpározni?”
Hogy mit változtatnának Debrecen közlekedésében?
Gulácsi Gábor utasként az átszállások összehangolásával gyorsítaná fel az utazást, Sinka Zsolt gépjárművezető-oktató szerint a városba vezető utakat kell tovább fejleszteni, Borsi Csilla szerint túl sokáig kell várni a lámpáknál, ami egyes gyalogosokat szabálytalanságra késztet.
Borsi Csilla, Sinka Zsolt és Gulácsi Gábor is beszélt arról, milyen orvosolandó problémákkal találkoznak a napi közlekedés közben | Fotó: Molnár Péter
Pallás János buszvezető, forgalomirányító szerint változtatásokkal jelentős eredményeket lehetne elérni. – A tapasztalatainkból kiindulva sok csomópont forgalmi rendjét meg kellene változtatni, és saját szoftverrel rendelkező közlekedési lámpákat telepíteni. Ezek képesek nyomon követni, és egymáshoz igazítani a buszok, az autók, a kerékpárosok és a gyalogosok haladását, így ha szükséges, be is tudnak avatkozni a különböző folyamatokba.
Folytatása következik
Ezek után a konfliktusokról esett szó, ismét kiderült, hogy a legtöbb összezördülés a hiányos ismeretekből, türelmetlenkedéséből, vagy éppen figyelmetlenségéből alakul ki. A négy fő kérdés megvitatása után a résztvevők Suba István rendőrszázados gondolatait hallgatták meg a közlekedés biztonságról, és reflektált is a felvetésekre.
Záróakkordként a fórumot a világhálón követők is kérdéseket, észrevételeket fogalmazhattak meg. A rendezők ígérete szerint a fórumsorozat október 6-án, a közlekedési központok témakörével folytatódik.
HBN–MSz
Nézőpontok
Meghívott vendégek voltak:
[related-post post_id="3624653"]