Sport

2016.12.11. 15:07

Új névvel bővült a Forma–1-es világbajnokok dicső listája

Nico Rosberg győzelmével megtörtént az, amire az év elején senki, vagy csak nagyon kevesen számítottak.

Nico Rosberg győzelmével megtörtént az, amire az év elején senki, vagy csak nagyon kevesen számítottak.

Az elmúlt évek Mercedes fölénye után 2016-ban is a német gyári csapat számított favoritnak a Forma–1 mezőnyében, miután az idei esztendő nagy újításokat nem hozott, így biztos lehetett mindenki abban, hogy idén sem lesz legyőzője az „ezüst nyilaknak”.

Leszerepelt az időmérő

Az év első futamát leginkább az új időmérőrendszer miatt várták a legtöbben, azonban az csúfos kudarcot vallott. A csapatok a kivárásra játszottak, és az etapok vége felé már egyetlen autó sem volt kint a pályán. A nagydíj elején, amikor a két Ferrari az élre ugrott, reménykedni lehetett, hogy végre az idén nem a két Mercedes lesz elől. A Ferrari elrontott taktikái azonban megmutatták, mégsem fejlődtek annyit, hogy komoly riválisai legyenek a német márkának. A 18. körben Guttierez és Alonso összeütköztek, a spanyol McLarenje felismerhetetlen lett, ám a pilóta épségben ki tudott szállni az autóból – ennek ellenére a második futamot kénytelen volt kihagyni. Verstappen közben ismét megmutatta, hogy ő versenyezni jött a sorozatba, éppen emiatt bosszús volt, mikor a csapata nem engedte előzni. A futamot végül a két Mercedes nyerte, mint ahogy az előzetesen várható volt.

Nem megbízható technika

A következő futamon, Bahreinben még kapott egy esélyt az új időmérő, de ez feleslegesnek bizonyult, így a kínai nagydíjon már a jól megszokott rendszerben zajlottak az események. Hamilton technikai gondjai már ekkor elkezdődtek, az időmérőn nem tudott elindulni. Balszerencséjét átvitte az orosz nagydíjra is, ahol – szintén az autó hibájából – nem tudott mért kört futni a Q3-ban, így kénytelen volt a 10. rajtkockából várni az indulást. A futamon nagyon rosszul teljesítő, ütközést okozó Kvjat helye megingott, arról szóltak a pletykák, hogy a Red Bullból visszaültetik a Toro Rossóba.

A legfiatalabb futamgyőztes

A híresztelés igaz volt, Spanyolországban már Max Verstappen vezette a bikák nagy csapatának egyik autóját. A futam elég kalandosra sikeredett, főleg amiatt, hogy Rosberg és Hamilton már az első körben összeakadtak, és mindketten kiestek. A verseny innentől elég szoros volt, a Ferrari és a Red Bull komoly csatát vívott. Fontossá váltak a jó taktikák és a kerékcserék, aminek végül Max Verstappen lett a (nagydíj) nyertese. A diadallal a 18 éves holland lett minden idők legfiatalabb futamgyőztese és dobogósa a Forma–1-nek.

A következő futamot Monacóban rendezték, ahol vizes pályán, a biztonsági autó mögött kezdődött a verseny. Jó néhány baleset történt, köztük az előző futam győztese, Verstappen is kiesett. Rosberg futama nem sikerült valami fényesen, az pedig végképp nem tett jót, hogy a csapat rászólt, engedje el Hamiltont. A futamot végül a brit nyerte, míg Rosberg csak a hetedik helyen ért célba. A rossz sorozat folytatódott Kanadában: a két Mercedes a rajt után nem sokkal összeért, a német visszaesett. Azonban nem ez volt az egyetlen tényező, ami hátráltatta, mivel később egy lassú defektet kapott, emiatt pedig ki kellett álljon újabb kerékcserére. Ismét Hamilton nyert, míg Rosberg csak a 4. helyen ért célba.

Új pálya debütál

Baku új helyszín volt a naptárban, így senki nem tudta, hogy milyen lesz a pálya valójában. Hamilton nem találta autója helyes beállítását, ami miatt időt veszített. A futamon Rosberg diadalmaskodott, őt Vettel és Sergio Perez követte. Hamilton pedig csak az ötödik lett. Ausztriára fordult a kocka, Hamilton lett az első, sokáig Vettel is esélyes volt, ám az ultralágy gumi nem bírta a gyűrődést, és vezető helyről kiesett.

A következő erőpróbákon Hamilton volt fölényben, sorra nyerte a derbiket, így a nyári szünetre ranglista-vezetőként mehetett. De a pauzát követően fordult a kocka, Rosberg került nyerő pozícióba. A 16. viadalt Malajziában rendezték, ami a Mercedes számára nagyon balul sült el, ugyanis a rajtnál Rosberg és Vettel ütköztek, s Rosberg visszaesett. Hamilton hosszú körökig az élen állt, ám a 41. körben elfüstölt a motorja. Ezt a helyzetet ismét a Red Bull tudta kihasználni, Ricciardo megnyerte a futamot, míg Verstappen mögötte ért célba. Japánban ismét megtréfálta a sors Hamiltont, a rajtnál több helyet is visszaesett, így ismét Rosberg mögött végzett, ami azt jelentette, hogy egyre nagyobb hátrányba került csapattársával szemben.

A nyertes lett a vesztes

Az utolsó négy futamon Hamilton remekelt, Rosberg pedig már csak a kötelezőket hozta. Amerikában, majd Mexikóban is Hamilton nyert, ám az utóbbit többen megkérdőjelezték, mivel a rajt után kiszaladt a bukótérbe, s ezzel sokak szerint előnyt szerzett. A dolog akkor vált botrányossá, mikor ugyanezért a hibáért őt nem szankcionálták, de a mezőnyből többen is időbüntetést kaptak, köztük Verstappen és Vettel. Ez az utóbbi hozzájárult az utóbbi idők legmókásabb dobogós ünnepléséhez. Verstappen lett ugyan a harmadik a versenyen, de a ceremónia előtt mondták meg neki, hogy büntetést kapott, emiatt Vettel kell felmenjen a dobogóra. A serlegek átadása és az ünneplés után azonban Vettel is kapott egy büntetést, így a harmadik helyezett végül Ricciardo lett.

A brazil futam rengeteg izgalmat rejtett, kétszer szakították meg piros zászlóval, mivel sok baleset történt a rendkívül vizes pályán. A versenyt végül Hamilton nyerte, így az utolsó megmérettetésre már csak minimális pontkülönbség volt közte és a csapattársa között. A hazai közönségtől búcsúzó, az év végén visszavonuló Massa kiesett, de a szurkolói megható módon vettek búcsút tőle.

Az évadzáró futam hihetetlen izgalmakat tartogatott, mivel Hamilton és Rosberg között kevés volt a különbség. A brit nagyon lassú tempót autózott, így az élmezőny összerázódott, de sem Vettel, sem Verstappen nem tudta megelőzni a második helyen autózó Rosberget. A német így második lett, ami elég volt neki ahhoz, hogy pályafutása során először világbajnok legyen.

HBN–Balogh Réka


A legnagyobb csavar

Az utolsó nagydíjra véglegessé vált, hogy Felipe Massa és Jenson Button elbúcsúznak a száguldó cirkusz világától. A távozó pilóták sora azonban még ezután bővült, ugyanis a világbajnoki cím elhódítása után Nico Rosberg is bejelentette visszavonulását. A német versenyző azzal magyarázta meglepő döntését, mivel az egyik legnagyobb álmát sikerült valóra váltania, most már a családjának akarja szenteli az életét. Így a holtszezon sem múlhat el izgalom nélkül, mivel a legnagyobb kérdés az, ki ülhet majd a világbajnok versenyautójába?


2016 világbajnoka már a következő szezont sem várja meg.

 

 


Budapest/Abu-Dzabi – Nico Rosberg, a Mercedes német pilótája nyerte az idei Forma-1-es világbajnokságot, miután a vasárnapi Abu-Dzabi Nagydíjon másodikként ért célba háromszoros vb-győztes csapattársa, a brit Lewis Hamilton mögött.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!