Fotókkal

2021.05.23. 19:01

A művész is munkás: építkezési kellékekből nyílt tárlat a Modemben

A Modem harmadik emeletére érve a kiállítóterem bejáratát egy fekete fólia takarja le. Elsőre az az érzés fogott el bennünket, hogy rossz helyen járunk, azonban mivel célirányosan érkeztünk, tudtuk, a fólián túl egy tárlatnak kell lennie.

Fotó: Kiss Annamarie

Tavaly decemberben " target="_blank" rel="noopener noreferrer">online nyílt meg a Laci&Balázs: Kisadózók című kiállítás, szombaton végre lehetőség nyílt lehetőség az installációk között sétálva közelebbről szemügyre venni Hatházi László és Antal Balázs munkáját. Mi a művészet? – tette fel a kérdést Kovács Kristóf a szombat délután tartott tárlatvezetésen. Kérdését Duchamp gondolatai nyomán válaszolta meg:

bármi és bárki lehet művészet.

A Kisadózók tárlat erre jól reflektál: egy építkezés kellékei és életképei állnak össze egy kiállítássá. A két művész több mint tíz éve dolgozik az építőiparban díszítőfestőként, a „pénzkereső” munkájuk során használt anyagok adják a debreceni kiállításon látható darabokat.

Ahogy Kovács Kristóf is rámutatott, a terembe – melynek padlója papírral van borítva – belépve elsőként két hungarocell domborművel találkozunk, ahogyan a kiállítótérről, ezekről sem tudjuk eldönteni, hogy kész alkotások vagy sem. A terem közepén hat oszlop magasodik, három építőipari kelléket megjelenítve: gipszkarton, vízvezetékcső, szellőztető rendszer. Oldalt két kép foglal helyet, azonban nem a kiállítótér falán, hanem a földön. Ahogy a domborművek, úgy ezek is a munkavégzés közbeni munka nem végzést mutatják be – a tárlatvezető a kiállítás egyik tételmondataként újra és újra visszatért erre a gondolatra.

A kiállítótér végén egy hungarocellből készült installáció áll, melynek formája a pasziánsz kártyajáték végjátékát mutatja. A kártyák helyett egyszerűsített számlatömböket látunk. – Ez a mozgásstruktúra azt próbálja meg leírni, az emberek hogyan viszonyulnak az adózáshoz, a számlakultúrához. Úgy kezelik, mint egy francia kártyát: nincs tétje annak a papírnak, amit kiadnak a kezükből – értelmezte Kovács Kristóf a Mennyiről kérsz? installációt. Innen az elnevezés és a magyarázat: a művész is ugyanolyan kisadózó, mint az ábrázolt munkások, ugyanazt az egyszerűsített számlát adják mindketten. A kisebb kiállítótér is tartogat még meglepetéseket, többek között földön keverő színesre festett téglákat, egy táblaképen pedig megjelenik a mobil WC-ben használt tisztítószer kékből zöldbe áthajló színskálája.

KD

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában