Jó tudni!

2023.02.05. 11:30

Ittas rollerezésért is elvehetik a jogosítványt

Ez bizony nem vicc: így ugorhat a vezetői engedélyünk anélkül, hogy autóba ülnénk.

Forrás: MW-archív (illusztráció)

Az utóbbi években több településen egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az elektromos rollerek. Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, amennyiben valaki úgy használja az eszközt, hogy előtte alkoholt fogyasztott, annak bizony súlyos következményei lehetnek. – Ha ittasan használjuk a rollert, akkor azért ugyanúgy gépjárművezetéstől történő eltiltást szabhatnak ki, mintha személygépkocsit, vagy tehergépjárművet vezetnénk: ittas járművezetés vétségének minősül – tudatta a Haon érdeklődésére dr. Nagy Levente közlekedési és büntető ügyvéd. Hozzátette: ezenkívül pénzbüntetést is kiszabhatnak. Továbbá, ha valaki visszaeső (többször kapták ittas vezetésen), felfüggesztett vagy letöltendő szabadságvesztést is kaphat.

– A közelmúltban döntött a Kúria: gépi hajtású járműnek minősül a roller – szögezte le a szakember. Majd részletezte, mit is kell érteni ezalatt: gépi meghajtású jármű az, melyet beépített erőgép hajt. A hajtást általában elektromos vagy robbanó motor biztosítja. Az olyan jármű, amely kizárólag emberi erővel nem hajtható, gépi meghajtású járműnek minősül, ilyen az elektromos roller is. Az olyan jármű minősülhetnek kerékpárnak teljesítménytől függően, amely képes pusztán emberi erővel haladni (pedállal hajtható), valamint ezt legfeljebb 300 wattos teljesítményű motor segíti.

Összegezve tehát: az olyan jármű, amely nem képes önállóan emberi erővel haladni, vagy képes, de 300 wattnál nagyobb teljesítményű motor hajtja, az már legalább segédmotoros kerékpárnak minősül. A segédmotoros kerékpárra kötelező felelősségbiztosítást kell kötni, vezetői engedéllyel és bukósisakkal vezethető. Így leginkább a segédmotor szabályozásához közelít az e-roller vezetése, de ez sem tűnik még teljesen kiforrottnak.

Az emberek tisztában vannak vele, hogy rendszerint büntetés jár az ittas vezetésért, de azt sokszor nem is sejtik, hogy az milyen szigorú – hangsúlyozta az ügyvéd. Mint elmondta, az ittas vezetésért kötelező a járművezetéstől történő eltiltás, az időtartam az, ami változó, leginkább az ittasság mértékétől függően.

A gyakorlatban ez minimum 6 hónap, de nem ritka, hogy két évre, sőt annál is több időre bevonják a jogsit. Egyébként a szabályozás alapján egy hónaptól egészen tíz évig terjedhet az eltiltás kiszabása. Pénzbüntetés a gyakorlatban: 200 ezer és 700 ezer forint között szokott lenni. Ha balesetet okoznak e-rollerrel ittasan, akkor ittas vezetés minősített esetei állnak fenn függően a sérüléstől. Ez már bűntett, és nem kizárt a letöltendő szabadságvesztés sem

 – nyomatékosított.

Az ügyvéd úgy fogalmazott: ittas vezetés akkor követhető el, ha úgy közlekedünk elektromos rollerrel közúton, illetve közforgalom elől el nem zárt magánúton, hogy a szervezetünkben 0,25 mg/l légalkohol-koncentrációnál nagyobb érték előidézésre alkalmas szeszes ital fogyasztásból származó alkohol van. Továbbá, ha vért vesznek, akkor 0,50 g/l értéknél magasabb értéknél minősül ittas járművezetésnek.

Odafigyeléssel és megértéssel közlekedjünk!

Hajdu Kristóf gépjárművezető-szakoktató portárunk megkeresésére elmondta: az elmúlt évben szabad szemmel is jól látható módon megnőtt az elektromos rollerek száma Debrecenben. 

Kifejezetten nem tudnám ráhúzni a vizes lepedőt a rolleresekre, hogy ők sokkal szabálytalanabbak, mint más közlekedők. Amiért mégis az lehet a köztudatban, hogy ők szabálytalanok, az az lehet, hogy a gyalogosok között közlekednek, ahol hamarabb történhet esetleg ütközés. Úgy vélem, az a közlekedő, aki rollerrel szabálytalanul megy, az más járművel is az, tehát nem a roller csábítja szabálytalanságba az embert.

Megjegyezte, visszatérő hibaként és veszélyként a relatív gyorshajtást, a rosszul megválasztott oldaltávolságot és a körültekintés elmulasztását emeli ki. – Pletykákat és félinformációkat az elektromos rollerekkel kapcsolatban lassan csak az nem hallhatott, aki teljesen elzárkózott az internettől és az emberektől. Ha a meglévő jogszabályt értelmezzük, ugyanerre a következtetésre kell jussunk, hogy az elektromos rollerek nagy része segédmotoros kerékpárnak kell, hogy minősüljenek – mondta. Hozzátette: – A jogszabály nem tér ki arra, hogy ülve vagy állva utazunk ilyenen, így a jogszabály alapján a roller megfelel a kerékpár leírásának. A jogi problémát a 300 watt teljesítmény fölötti rollerek okozzák, ugyanis ahogyan azt tudjuk, a segédmotoros kerékpár vezetéséhez jogosítványon túl más kritériumok vonatkoznak, mint például, hogy hol közlekedhetnek. 

Segédmotoros kerékpárral ugyanis járdán, gyalog és kerékpárúton (ide nem értve a lakott területen kívüli kerékpárutat) tilos közlekedni, csak az úttesten lehet. Ha viszont rollerrel próbálunk a debreceni forgalomban az autók és teherautók között közlekedni, hamar rájövünk: nem a legjobb ötlet. Megoldás szerintem az lehet, ha odafigyelünk az elektromos roller teljesítményére és csak kellő odafigyeléssel és megértéssel közlekedünk a városban – tette hozzá. 

NE

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában