Rezsitartozás

2023.02.20. 20:00

Csak ezekben az esetekben kapcsolhatják ki az áramot vagy a gázt

Utánajártunk, mi történik, ha huzamosabb ideig nem fizetjük ki a rezsitartozásunkat.

Bárkivel megeshet, hogy megcsúszik a számlák befizetésével

Forrás: MW-archív

A 2022-es év még az azt megelőző kettőnél is nagyobb terheket rótt a lakosságra: a háború és az uniós szankciók közvetlen és közvetett hatásaira elszabadultak az energiaárak, jelentősen emelkedett az infláció. Mindezekkel drágultak a szolgáltatások, az élelmiszerek, és bár a kormány igyekszik a rezsivédelmet tartani, nagyobb gáz, illetve villamos áram felhasználása esetén jelentős többletköltségekkel találkozhatnak a fogyasztók. Az elmúlt fél év olyan körülményeket teremtett, hogy a takarékosság témaköre előkelő pozícióba lépett a háztartásokban. Ahol pedig még az összeszorított nadrágszíj sem segít, ott előfordulhat, hogy a rezsiköltséget a családi kassza már nem bírja és a szolgáltató kikapcsolja az áramot vagy a gázt. De hol van az a pont, ahol ez megtörténhet? Mennyire dönthet önkényesen erről a szolgáltató? Ennek jártunk utána.

– A lakossági felhasználók villamosenergia-ellátásból, valamint földgázellátásból történő kikapcsolása kizárólag jogszabályban meghatározott esetekben lehetséges. Az ehhez kapcsolódó részletszabályok a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) által jóváhagyott Egyetemes Szolgáltatói Üzletszabályzatokban vannak rögzítve. A szolgáltatás kikapcsolási folyamat jogszerűségének ellenőrzése lakossági fogyasztók vonatkozásában a fogyasztóvédelmi hatóság feladata – tájékoztatott megkeresésünkre a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal sajtóosztálya. 

Az üzletszabályzat tehát egy olyan dokumentum, amelyet a szolgáltató a jogszabályok szerint készít el és akkor alkalmazhatja, ha azt a MEKH jóváhagyta. Ha valaki pedig kíváncsi, hogy miről is szólnak ezek, akkor a szolgáltatók honlapjának nyitóoldaláról – jellemzően az oldal alján – elérheti ezeket a szabályokat, feltételeket.

Több feltétel együttes megléte kell

A vármegyei kormányhivatal részletezte: a földgáz, villamos energia vételezése során a szolgáltató több feltétel együttes teljesülése esetén kezdeményezheti a szolgáltatás felfüggesztését vagy korlátozását. Ilyen eset például, ha a felhasználó 60 napot meghaladóan tartozik a befizetéssel; az adós által kezdeményezett, fizetési haladékról vagy a részletfizetési lehetőségről folytatott egyeztetés nem vezetett eredményre. 

Kikapcsolási feltétel továbbá, hogy a szolgáltató a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről legalább kétszer írásban értesítette a fogyasztót, valamint felhívta a figyelmét a szociálisan rászoruló fogyasztókat megillető kedvezményekre, valamint villamosenergia- és földgázszolgáltatás esetében az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségére.

 A villamosenergia- és a földgázszolgáltatás esetében is a kereskedőnek évente egyszer kötelessége a fogyasztók ezzel kapcsolatos tájékoztatása.

– Lakossági fogyasztók esetében a fent említett esetek együttes teljesülése mellett a villamosenergia, valamint a földgázszolgáltatás kikapcsolását a szolgáltató akkor is kezdeményezheti, ha a fizetési kötelezettség például szabálytalan vételezésből eredő kötbérkövetelés, és a tartozás érvényesítését polgári peres, vagy fizetési meghagyásos eljárásban igazolható módon megindította – tette hozzá a kormányhivatal.

BS

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában