Kezdődik a kommunikáció

2022.12.15. 15:35

Tizedannyi vízigénye sem lesz a debreceni akkumulátorgyárnak, mint amivel az ellenzék riogat

Két közmeghallgatás is lesz januárban a CATL kapcsán.

Szekeres Antal jegyző (balról), Papp László polgármester és Balázs Ákos alpolgármester a csütörtöki tájékoztatón

Sajtótájékoztatót tartott Papp László a CATL-t érintő kérdésekkel kapcsolatban csütörtökön délután a Simonffy utcai polgármesteri tárgyalóban.

– A város a Debrecenben épülő akkumulátorgyár ügyében átlép egy kommunikációs fázisba. Ennek előzménye, hogy december másodikától hozzáférhetővé vált a kormányhivatal felületein minden információ, mely a gyár építésével és működésével kapcsolatos. Így azok a 
dokumentumok is, melyeket a környezetvédelmi hatósági eljárásban vizsgálnak, és amelyek alapján – a feltételek teljesítése esetén – a beruházó megkaphatja az engedélyeket – tudatta a polgármester.

Hozzátette, innentől rendelkezésre állnak azok a tények és adatok, amelyek releváns párbeszéd vagy vita tárgyát képezhetik.

Papp László elmondta, jogszabályi és morális kötelessége is, hogy a város nagy részét foglalkoztató  kérdésben világosan és tisztán lásson mindenki, valamint teljes körű legyen a tájékoztatás.

– Egyfelől a kormányhivatal a saját engedélyezési eljárásában 2023. január 20-ra közmeghallgatást hirdetett. De ezt megelőzően Debrecen önkormányzata a katasztrófavédelmi eljárás keretei között január 9-én délután 16 órakor lakossági fórumot tart azoknak, akik tárgyilagos tájékoztatás kívánnak kapni az akkumulátorgyár ügyében – jelentette be.

A január 9-i közmeghallgatás a Kölcsey Központ Nagytermében lesz, míg a január 20-i Család- és Gyermekjóléti Központban.

– Meggyőződésem az akkumulátorgyár ügyében, hogy egy nagyon komoly jövőbeli lehetőség Debrecen számára. Hiszem azt, hogy a város rendkívül sokat tud profitálni abból, ha ez a beruházás működésbe lép. A fő kérdés az, hogy a környezetvédelmi vonatkozásokban meg tudjuk nyugtatni Debrecen és az ország keleti részének polgárait – mondta.

Papp László hangsúlyozta, a hatósági eljárásba vetett bizalmat minden körülmények között fenn kell tartani:

Nagyon veszélyes játék, ha a politikai ellenzék ezt a bizalmat aláássa. Hiszen az életünk jelentős részben azon múlik, hogy a hatóságok képesek-e megfelelő bizalommal ellátni a feladatukat. A Kormányhivatal, a Környezetvédelmi Hatóság, a város önkormányzata és a város jegyzője egyértelműen elkötelezett annak érdekében, hogy az összes környezetvédelmi előírás, amely ezt a tevékenységet szabályozza, a legszigorúbban be legyen tartva a beruházás megvalósítása és működtetése során is

 – emelte ki.

Elmondta, a beruházással kapcsolatos dokumentumok értékelése a napokban megtörtént, így a rendelkezésre álló adatok alapján meg tudják válaszolni a kérdéseket. A polgármester szerint ugyanis a szükséges következtetéseket csak reális információk alapján lehet levonni.

Az egyik környezetvédelemmel kapcsolatos fő kérdés, mely az embereket foglalkoztatja Papp László szerint, az a vízhasználat témaköre.

Debrecen közgyűlése ezen a nyáron elfogadott egy olyan határozatot, amelyben a Déli Gazdasági Övezet teljes közműkapacitását meghatároztuk. Ebben egy maximális közműigény van definiálva minden, az ipari terület működéséhez szükséges paraméterre vonatkozóan. A teljes, 710 hektáros ipari parkra napi 24 ezer köbméteres vízkapacitás van rögzítve

 – emlékeztetett rá. Papp László megjegyezte, ezt egyhangúlag, ellenszavazat nélkül fogadta el a közgyűlés. Akkor senki sem észrevételezte, hogy ez a vízmennyiség sok. Ráadásul ez a mennyiség valamennyi már ott lévő és jövőben megépülő cég megengedett vízfelhasználását takarja.

Rávilágítva arra, mennyire politikai aspektusa van a dolognak, elmondta, csak azután vált az aggodalom középpontjává a vízfelhasználás, miután nyilvánvalóvá vált az akkumulátorgyár megépítése.

Megjegyezte, mivel a 24 ezer köbméterben meghatározott maximális kapacitást kiszolgáló infrastruktúra fog kiépülni, sem lehetőség, sem szándék nincs arra, hogy ennél több vízmennyiséget használjanak fel.

A polgármester ismertette, a közzétett engedélyek iránti kérelem dokumentumaiban azt is egyértelműen lehet látni, hogy a 67 hektáros beruházási területen megépülő, jelenleg engedélyezésre váró gyáregység átlagos napi vízigénye 3378 köbméter. A maximális vízigénye, mely alkalmanként szükséges lehet 6242 köbméterben van megállapítva.

Papp László megjegyezte, ez távol áll a korábban aggodalomra okot adó 40 ezer, de még a 20 ezer köbméteres mennyiségtől is.

– A CATL-lel együttműködést alakítottunk ki arra vonatkozóan, hogy ennek a vízigénynek a túlnyomó részét szürkevízből, azaz tisztított vízből oldjuk meg. Magyarul ez nem érinti a debreceni rétegvizeket olyan mértékben, ahogyan ezt sokan korábban kalkulálták – fejtette ki.

Megnyugtatólag közölte, ennek fényében nincs akadálya annak, hogy biztonságosan ki tudják szolgálni a lakossági és az ipari igényeket. Emlékeztetett rá, előfordult, hogy a debreceni konzervgyár a ’80-as években harmincezer köbmétert használt el.

Papp László nemrégiben konkrétan a vízfelhasználással kapcsolatban egyeztetett a befektetőkkel. Mint kiderült, a gyártási folyamat száraz technológián alapszik, a vízfelhasználás 85 százaléka hűtési folyamatokat szolgál.

A másik folyamatosan napirenden lévő kérdés a levegőszennyezés. A Debrecenben megépíteni tervezett gyár esetében egy high-tech gyártási folyamatról van szó, a megengedett maximális páratartalom két százalék a gyáron belül.

A külföldi munkavállalókkal kapcsolatos aggodalmakra reagálva elmondta, a BMW-gyárhoz hasonlóan várhatóan helybéli, szakképzett munkaerőre fog hagyatkozni a CATL. De természetesen nem zárható ki, hogy megfelelő engedéllyel rendelkező külföldi munkavállalók is dolgozzanak a cégnél. 
A polgármester szerint ez nem összetévesztendő az illegális migrációval. Példaként említette a Debrecenben élő és tanuló csaknem nyolcezer diákot.

Olyan gazdaságot építünk Debrecenben, amikor valóban felvetődik az a kérdés, hogy ki tudjuk-e szolgálni az itt lévő vállalatokat. Azonban pusztán azért nem érdemes lemondani egy befektetésről, mert nem magyar munkavállalóval tudunk betöltetni minden státuszt

 – fejtette ki.

A közlekedéssel kapcsolatban elmondta, az iparterületeket tudatosan a város nyugati részére telepítették, amelyek fel vannak fűzve a város nyugati oldalán haladó gyorsforgalmi útra, az autópályára. Kiemelte, Debrecen bírja a kormány támogatását a város teherforgalmát csökkentő csomópontok, elkerülők, vasútvonalak, pályaudvar-fejlesztés és más fontos infrastrukturális beruházások tekintetében. 

HL

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában