Fotókkal

2022.09.02. 12:44

„Közösségben gondolkodni és dolgozni, ez a célunk” – Újra nyitva az egyetemi mentortábor

A visszajelzések szerint megkérdőjelezhetetlen a program segítő hatása.

Forrás: Molnár Péter

Ismét Tanítsunk Magyarországért tábort szervezett a Debreceni Egyetem Tanárképzési Központja. A tábor pénteki napján a Hajdú-Bihar megyéből érkezett általános iskolás gyerekek izgalmas programokon keresztül ismerhették meg az őket segítő egyetemista mentorokat.

Forisek Péter, a Debreceni Egyetem Tanárképzési Központjának főigazgatója köszöntőjében hangsúlyozta, a kiválasztott gyermekek élményeket szerezhetnek, új dolgokat ismerhetnek meg a program által, miközben a tanulmányaikat tekintve is előrehaladhatnak. Az egyetemista hallgatók pedig gyakorolhatják a későbbi szakmájukban hasznos készségeket, amelyek által az életben sikeresebben tudnak majd érvényesülni.

Közösségben gondolkodni és dolgozni, ez a célunk

– mondta, hozzátéve, a mentortáborban az újonnan bekerülő mentorok találkoznak azokkal a leendő általános iskolás mentoráltakkal, akikkel később együttműködnek.

Sikeres együttműködés

A DE a kezdetektől fogva, 2018 óta részt vesz a Tanítsunk Magyarországért programban. – Csaknem 130 mentorunk van jelenleg, beleértve 41 új tagot, akik a mostani táborban mutatkozhatnak be a fiataloknak. Mintegy félezer általános iskolás csatlakozott az idei kiíráshoz. A program rendkívül sikeres, az előző évfolyamok végzőseinek túlnyomó része ugyanis tovább folytatta tanulmányait, köszönhetően a mentoraik segítségének is. Vagy szakmát tanulnak, vagy gimnáziumba mentek – emelte ki Forisek Péter. Mint mondta, több olyan rendezvényt szerveznek idén ősszel, melynek pályaorientációs célja is lesz (cégek látogatása, az egyetem körbemutatása, a DExpón való részvétel).

A Debreceni Tankerületi Központ szakmai igazgatóhelyettese, Vántus Andrásné az eseményen úgy fogalmazott, nemcsak lehetőségről van szó, de felelősségről is. – A tankerületi központ koordinációjában 13 megyei általános iskola vesz részt a Tanítsunk Magyarországért kezdeményezésben. A hátrányos helyzetű településeken élő gyermekek továbbtanulásának támogatása a program által azonban csak akkor lehet sikeres, ha mindezt közösen (az egyetem, a tankerületi központ, az intézmények, a diákok, valamint a mentorok), felelősen végezzük.

Hangsúlyozta, a program a kezdetektől sikeres, hiszen

a mentoráltak közül az elmúlt tanévben nem volt olyan 8. osztályos gyermek, akinek évismétlésre kellett volna kényszerülnie.

Szoros kapcsolat

Kiss Fruzsina, a Tanítsunk Magyarországért nagykövete, egyben mentora is. Mint mondta, szakmailag és emberileg is fejlődni tudnak a programban. – Ez egy olyan önismereti utazás, amikor a mentor és a mentorált is megismeri saját magát, a közös játék, tanulás, fejlődés során. Ráadásul remek lehetőség segíteni olyan diákoknak, akik kistelepülésen élnek, és talán nem adatna meg nekik, hogy megismerjék a világot, a továbbtanulási lehetőségeket, kiszakadva abból a közegből, amelyben élnek. Mint mondta, az első csapatával két évig foglalkozott, mind az 5 gyermek továbbtanult. – Kialakult bennük az a reális cél, önkép, amely alapján egy reális életpálya van mára előttük, melyet – ha beleteszik az időt, energiát – elérhetnek. Az eredményekből látjuk, hogy a program sikeres, ráadásul sok esetben kifejezetten szoros kapcsolat alakul ki mentor és mentorált között.

Szeretnénk, hogy 2030-ra mindenkinek legyen mentora, akinek szüksége van rá. Ez viszont csak úgy működhet, ha minél többen jelentkeznek mentornak az egyetemi, nappali tagozatos hallgatók közül

– emelte ki.

Forrás: Molnár Péter

Kiss Dávid szintén régóta segíti az általános iskolásokat. – Sokrétű a feladatunk, mégis úgy vélem, a legtöbb, amit adhatunk, az a rájuk szánt idő. Alapesetben hetente 6 órát jelent ez, mely során igény szerint korrepetálunk, de jól láthatóan nemcsak a tanulás fontos a gyermekek számára, hanem az is, hogy foglalkozunk velük. Meghallgatjuk őket, beszélgetünk, segítünk nekik megtalálni, mi az, amiben jók, vagy, hogy mihez lenne kedvük a továbbtanulást tekintve. A fiatal egyetemi hallgató hozzátette, 2018 óta mentorál, és az elballagott csoportjaival is tartja a kapcsolatot. – Fontos, hogy tudjam róluk, hogyan haladnak, szeretném látni, ahogy elkezdik kialakítani a saját kis életüket. Ahhoz, hogy én az egyetemre eljussak, rengeteg segítséget kaptam a környezetemtől.

Tekintve, hogy ezeknek a gyermekeknek többnyire nem áll rendelkezésükre akár szociális, akár szellemi segítség, az volt a fő célom, hogy én is támogatni tudjam őket, ezáltal elérhessék a kívánt céljaikat. Azt hiszem, ez így fair, mindenkinek meg kellene kapnia ugyanazt a lehetőséget

– hangsúlyozta a történelem-informatika tanárnak tanuló Kiss Dávid.

PSZ

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában