Egyre népszerűbb

2022.07.21. 14:00

„Ennyiért felújítani? Inkább leadom a bontóban!”

Egyre jobban begyűrűzni látszik a moratórium utáni bontási kedv.

Forrás: Czinege Melinda

Mint az közismert, a pandémia okán a magyar kormány 2020 tavaszától a műszaki vizsgákat tekintve moratóriumot hirdetett, így bizonyos autók akár majd 2 évet is megúszhattak műszaki vizsga nélkül. Július 1-től azonban újra életbe léptek az eredeti szabályok, igaz, sokan a régebbi, meggyötört autóikra már sajnálták a szervizköltséget. Lapunk a kormányhivatal mellett helyi autóbontókat kérdezett, látszik-e növekedés a leadott személygépjárművek tekintetében.

A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal a rendelkezésére álló adatok alapján úgy fogalmazott, megyénkben a 3,5 tonna össztömeg alatti gépjárművekre – ide tartoznak a személyautók és a kisteher-gépjárműként vizsgáztatott személyautók is – 2022. január 1. és június 30. között 1127 db bontás átvételi igazolást adtak ki, míg a tavalyi év hasonló időszakában ez a szám 891 volt.

– A koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet miatt bevezetett moratórium, mely a forgalmi engedélyek érvényességére is vonatkozott, június 30-án járt le. Azóta, vagyis 2022. július 1. és július 12. között kisebb mértékű emelkedés tapasztalható az előző évi adatokhoz képest – írták válaszukban.

Egyre növekvő számok

Kálucz Martin autóbontó-üzletvezető lapunknak elmondta, a moratórium vége óta érezhető némi változás. – Azt gondolom, még csak most fog igazán megnövekedni a leadott autók száma, mert az első hónapban még sokan nem tudnak dönteni, mihez kezdjenek a gépjárművükkel. Pár százezres autókról beszélünk ilyenkor, amelyeknek sokszor motorikus baja van, vagy erősen korrodál, így nem érdemes megcsináltatni. Ilyenkor inkább minket választanak. Kapnak valamennyi pénzt is érte, de ami a legfontosabb: lekerül a nevükről, nem terhelik az adók, illetve nem lesz velük további probléma. Óva inteném azokat, akik más utat járnának, mert csak a probléma van belőle – hívta fel a figyelmet a szakember.

Taskó Rodrigó családjával szintén régi motorosnak számít, ha autók bontásáról van szó. Elmondta, náluk már most látványos az emelkedés. – Egyszerűen telítve vagyunk a leadott autókkal. Elég nagy iramban dolgozunk, de így is gondolkodunk rajta, hogy egymásra pakoljuk őket, annyi érkezett. A telepünkön 20 ezer négyzetméteren – országos szinten a legnagyobb roncsautó szétbontókért – évente nagyjából 2 ezer autót veszünk át, idén azonban azt gondolom, ez a szám a másfélszeresére is növekedhet – mondta, hozzátéve, többnyire a 80-as évektől 2010-ig készült modellek kerülnek hozzájuk. – 2005 alatti a legtöbb, 2010 felett már csak egy-egy autót hoznak (50 autóból 2-3 darab.) A bontásra ítélt gépek tulajdonosainak fele arra hivatkozik, hogy lejárt a műszakija, vége a moratóriumnak, és nem fog súlyos pénzeket fizetni a javításért, inkább lemond az autóról. 

PSZ

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában