Most jön a java!

2022.05.31. 20:00

A BMW-nél is nagyobb gazdaságfejlesztési beruházás bontogatja szárnyát Debrecenben

Miközben június elsején a cívisváros északnyugati iparterületén lerakják az évek óta folyamatos médiaérdeklődéssel és vészmadárkodással kísért BMW-gyár alapkövét, a kulisszák mögötti figyelem már egy ideje a város déli részére szegeződik.

Forrás: BMW Group

A fentiek oka nem egyéb, mint az, hogy a 47-es főút környezetében a BMW nevével fémjelzettnél is nagyobb gazdaságfejlesztési beruházás bontogatja szárnyát. A Déli Gazdaság Övezetnek (DGÖ) elkeresztelt iparterület súlyáról egyelőre annyit, hogy nagyságára nézve másfélszeresen felülmúlná az északnyugatit, a villamoskapacitása pedig egyenértékű lehet a paksi energiatermelés felével.

Átrajzolódik a város profilja

Négy év alatt lényegében a semmiből nőtt ki egy 500 hektáros iparterület Debrecen északnyugati területén: ennyi idő telt el a BMW-gyár 2018 júliusi bejelentése óta. A szántóföldek helyét ma utak és közmű-infrastruktúra foglalja el a Kismacs-Nagymacs-Józsa háromszögben, az M35-ös sztrádán új csomópontokat alakítanak ki, a 108-as, Debrecen-Füzesabony vasútvonalat villamosítják Balmazújvárosig. Konténer-pályaudvar, kamionterminál, megújuló vasútállomások, főútszélesítés stb.: százmilliárdok épülnek be a területbe a magyar adófizetők jóvoltából. Tegyük hozzá: a BMW 400 hektáros területét a debreceni önkormányzat fejlesztette, majd értékesítette a vállalatnak „kulcsrakészen”. Az iparterülethez tartozó 100 hektáros beszállítói park kialakításáért szintén a város felel. A közművesítés a tervezés fázisában van, a cégek erős érdeklődést mutatnak a terület iránt.

Forrás: BMW Group

– A Déli Gazdaság Övezet kialakítására az önkormányzat hasonló együttműködési megállapodásra készül az állammal, mint amelyet az Északnyugati Gazdaság Övezet esetében kötött. Mivel utóbbi közelít a készhez, a figyelem áttolódik a délire. Ennek kapcsán az elmúlt időszakban több kormánydöntés született, így az áramkapacitás megteremtése és a kkv-park fejlesztése érdekében, amelynek első ütemére több mint 2 milliárd forintot kapott a város. Az iparterülettel összefüggően további belső, feltáró utak építése és a közműkapacitás növelése is napirenden van – jelentette ki Papp László a legutóbbi közgyűlésen, mely során felhatalmazást kapott az együttműködési megállapodás aláírására. A polgármester hozzátette, a kormánnyal kötendő szerződés indokolt és szükséges, a város ugyanis határidőket tartalmazó vállalásokkal bír világcégek felé, márpedig az állami szerepvállalás komoly garanciákat jelent a finanszírozás zavartalanságát tekintve.

A Papp László által „Kelet-Magyarország legnagyobb iparfejlesztési programjának” nevezett beruházás magja az a repülőtér környékén található 150 hektáros terület, amelyet még a 2010-es években kezdett fejleszteni az önkormányzat saját és európai uniós pénzekből. A DGÖ mára 200 hektárra hízott, de a végcél 730 hektár, mely elérésével a városvezetés befejezettnek tekintené a gazdaságfejlesztés „területi expanzióját”. 

A DGÖ kapcsán a kormány már eddig is több ipari telephelyhez, vasútépítéshez, útépítéshez és közműfejlesztéshez kötődő közigazgatási ügyet nyilvánított nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé (a beruházások gyorsítása miatt), míg az önkormányzat 10,2 milliárd forintot kapott célhoz kötötten, azaz konkrét beruházásokra. Ebből épült meg a Mikepércsi úti turbókörforgalom, a többi projekt kevésbé látványos, mint hasznos. A cikk elején említett hatalmas villamoskapacitás biztosítására 85 milliárd forintot terveznek költeni, ez az állami szervek és Debrecen önkormányzatának közös munkája lesz, a város az összegből 22 milliárd forintot kap a maga vállalásainak finanszírozására.

A DGÖ területén jelenleg is zajlik már termelés a német Vitesco, a Krones és a Deufol által. Bejelentették továbbá két kínai vállalat, az Eve Energy és a Semcorp, valamint a dél-koreai EcoPro BM érkezését. Az ázsiaiak új iparágat, az energiatárolást honosíthatják meg Debrecenben, hiszen a tevékenységük az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódik. Ennek részben az az oka, hogy a járműipar magyarországi felfuttatása az elektromosautó-gyártás beszállítóit is vonzza. 

Két magyar vállalat, az autóbuszgyártásról ismert ITK Holding és a logisztikai ágazatban ismert BHS Trans szintén üzemet épít. Egy februári sajtótájékoztatón – még az orosz-ukrán háború előtt – Papp László és Kósa Lajos portálunknak úgy nyilatkozott, hogy idén újabb vállalatok érkezését jelenthetik be, míg a polgármester magabiztos volt abban, hogy a DGÖ 2026-ra megtelhet.

Ratalics László

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában