Parkolóházat is építenének

2022.04.12. 16:27

Megvannak az „új” debreceni főpályaudvar első részletei

Megjelent az ajánlatkérés a nagyberuházásról, amelynek ismételten nekifutnak.

Forrás: Napló-archív

Emlékezetes, hogy hosszú évek biztató folyamatai után 2019 elején a kormány – az elszálló költségekre és a közúti, vasúti személy- és áruszállítási igények változására hivatkozva – megálljt parancsolt a debreceni főpályaudvar-beruházásnak. Nem sokkal ezt követően azt is bejelentették, hogy a projekttel nem szakítottak, azt a 2021-27-es európai uniós források terhére megvalósítják, de nem a korábban elképzelt formában. Ez azt is magában foglalja, hogy az előkészítés, tervezés, kivitelezés nem külön, a debreceni önkormányzat és a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) kezében fut majd össze, hanem elejétől a végéig a NIF lesz a lebonyolító. Ami természetesen nem egyenértékű azzal, hogy Debrecen városának nem lesz szava abban, milyen főpályaudvar épüljön fel a Petőfi téren.

Bő három évvel a beruházás leállítása után, most megjelent a NIF előkészítés-tervezésről szóló ajánlatkérése az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben.

A felhívásra – amely 18 hónapot ad a munkának e szakaszaira – május 12-ig lehet pályázni. Az ajánlatkérésből kitűnik, hogy a MÁV-állomás jelenlegi épületei közül lenne, amelyet legalább részlegesen elbontanának; P+R parkolóház épülne, ennek földszintjéről indulnának és érkeznének helyi és helyközi autóbuszok, de az épület közvetlen környezetében is várakoznának. A 4-es és a 47-es főutak jelenlegi, Sumen utcai csomópontjának közelében turbó (többsávos) körforgalmat alakítanának ki.


 

De lássuk részletesebben!

 

  • Buszpályaudvar: a jelenlegi buszmegállók átalakításával, a vasúti felvételi épület részleges bontásával új, 500 férőhelyes, négyszintes P+R parkolóház épülne. Ennek utcaszintjén 17 indító- és 7 érkezőállás lenne a helyi és helyközi autóbuszok számára. A parkolóház környezetében 23 autóbusz rövid idejű tárolását biztosítanák; az épület első emeletén kereskedelmi és szolgálati létesítményeket helyeznének el.
  • Parkolók: a mai postaépületnél 115 felszíni parkolót terveznek, míg a főpályaudvar területén 10-10 taxiállás és K+R megállóhely (aki nem várakozna, például egy hozzátartozóját viszi ki az állomásra) kapna helyet. Legalább 210, legfeljebb 250 kerékpártároló szintén az elképzelés részét képezi.
  • Útépítés: a 4-es főút vasútállomás előtti szakaszának nyomvonalát valamennyire korrigálnák a már említett turbó körforgalom érdekében. A pályaudvar gyalogos megközelítése érdekében jelzőlámpás átkelőhelyet létesítenének. A Homokkert irányába aluljáró épülne a gyalogos- és kerékpáros forgalomnak.
  • Környezetrendezés: a zöld felületek és a terek minőségi átalakítása végett öt jól elkülöníthető részt sorolnak fel az ajánlatkérésben. Ezek: a Petőfi téri állomás előtere, a buszpályaudvar területe, a 4-es főút, a körforgalom és busztárolás környezete, a posta előtti terület, valamint a zöld tető (erről egyelőre nem találtunk bővebb információt, talán az épületek, mint a parkolóház tetejét hasznosítanák ily módon).

    Az előkészítés-tervezésre kiírt közbeszerzés része a különféle hatástanulmányok, hatásvizsgálatok, hatósági engedélyek, költségbecslések és egyéb szükséges dokumentációk elkészítése a nyertes pályázó által. 
     

Ratalics László

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában