Múltidéző

2022.01.10. 19:48

Így éltünk ötven éve, 1972 januárjában

A nádudvari tsz a karalábét 1,5–3 forintos áron, a fejes káposztát 2,60-ért adta a piacon, a mákot 45-ért.

A nagyerdei csónakázó jege mellett a belvárosi Meteor-pályán is lehetett korcsolyázni 50 évvel ezelőtt | Fotó: Napló-archív

Örömhírrel kezdte 1972 januári első számát a Hajdú-bihari Napló: Debrecenben egy év alatt 15 millió csapágy készült. A Magyar Gördülőcsapágy Művek debreceni gyára 102,5 százalékra teljesítette az éves tervét, s több mint 480 millió forint értékű termelést értek el 1971-ben. 

 

Újévi meglepetésként számolt be a lap arról, hogy a Dobozi lakótelepen megtörtént 192 lakás műszaki átadása. A házgyári elemekből készült lakóházba (mely három lépcsőházas, 10 emelet magas) januárban költözhettek be az első boldog új lakástulajdonosok. 

 

Bővítették a TÁG-ot 

 

Január 4-én adtunk hírt arról, hogy megszűnt a vasúti forgalom, s megindult az autóbuszjárat Kaba és Nádudvar között. Egy másik cikk szerint a Debreceni Dohánygyári Munkásszövetkezet a munkáslakta körzetek jobb áruellátása érdekében öt faházat vásárolt a Hajdú-Bihar Megyei MÉSZÖV anyagi támogatásával. A három új bolt a debreceni Szávai, Lázár és Gázvezeték utcákban nyílt. Egy ilyen létesítmény 140 ezer forintba került. 

 

Két nappal későbbi cikkünk arról szólt, hogy az ország egyik legkorszerűbb és termelőszövetkezetben elsőként megvalósított burgonyatárolását és főzésre való előkészítését mutatták be Nádudvaron a Vörös Csillag Termelőszövetkezetben. A módszer lényege az, hogy nagy tartályban a forró gőz „le­robbantja” a burgonya héját, s ennek a folytatásában levő hengerben teljesen lesúrlódik róla. Ugyancsak 50 éve, január 7-én írta a Napló, hogy bővítik a Tóth Árpád Gimnáziumot, mely akkor még a mai Szent Anna utcában működött. Csaknem tízmillió forintos értékben új épületrésszel toldották meg a meglevő épületet. A régi cserépkályhás fűtés helyébe központi fűtés épült, amely a távfűtési hálózatról üzemelt. 

Ekkor lett 20 éves az orvosiműszer-gyár, ahol Tyll Ágoston, a termelési főosztály vezetője is köszöntötte a meg­jelenteket, s aranyplakettes kitüntetést, oklevelet és jutalmakat adott át. Ugyanakkor az ország több városában, így Debrecenben is utalványbélyegző gépeket helyeztek üzembe a postahivatalokban. A gépek a pénzesutalvány mindhárom szelvényét egyszerre érvényesítik. Rányomják a három keletbélyegzőt, feltüntetik a továb­bi kezelésre szükséges bevételi és ellenőrzési számot, valamint a fel­vevő aláírását helyettesítő betűjelzést. 

 

Új Bika-szárnyat terveztek 

 

Mindeközben a negyedik ötéves terv debreceni lakás- építési programjában szerepelt a Csapó utca környékének újjáépítése. Többek között házgyári elemekből 910 lakásos tömb épül ott. Az építkezéssel egyidejűleg megkezdődött a távfűtő hálózat megépítése is, amely meleg vízzel, fűtőenergiával látja el az új lakótelepet. 

Az Aranybika új szárnyának és a Hatvan utcáig tartó szakasz beépítésének 1972 januárjában bemutatott terve

1972. január 8-án a címlapon szerepelt, hogy bővítik az Arany Bikát. A cikk jelezte: a negyedik ötéves terv időszakában célcsoportos beruházásból több mint 200 ággyal bővült a debreceni Arany Bika-szálló. Az 56 millió forintba kerülő új épületszárny a Hatvan utca oldaláról csatlakozik a régi épülethez, és bisztró, fodrászat és több kisebb üzlet is otthont kapott benne. A kiviteli tervek Hatlaczky Ferenc és Mészáros József mérnökök vezetésével a Kereskedelmi Tervező Vállalatnál készülnek. 

Január 10-én arról írtunk, hogy olcsóbb a tojás, kevesebb a hízott baromfi. A Debreceni Állami Gazdaság az almát 5–6 forintos áron vitte piacra. A csirkét 22, a tyúkot 20 forintos kilónkénti áron, a tojást 1,60-ért kínálta. A nádudvari Vörös Csillag Termelőszövetkezet a karalábét 1,5–3 forintos áron adta, a fejes káposztát 2,60-ért, a kelt 4 forintért, az üvegházi paradicsomot 8–16 forintért, a mákot 45 forintért adta, a savanyú káposztát 6 forintért. A sárrétudvari Aranykalász TSZ a csirkét 22–25 forintjával adta, a tojást pedig 1,60-ért. A folyami harcsa kilója 32 forint. Volt amur 20 forintjával, keszeg pedig 12-ért. 

 

Aznapi hír volt, hogy a debreceni Meteor moziban négy és fél millió forintos költséggel rendbe hozzák a belső teret és a kertmozit is. A kertmozi régebbi normál vetítőterületét 4 méterrel szélesítik, az új gépekkel jobb hang- és kép­minőséget biztosítanak. Mindkét helyen kicserélik a székeket is, az előcsarnokot pedig mozaikkal borítják. A Víg mozi ekkor már a Szelíd motorosok című amerikai filmet is vetítette. 

Január 15-én avatták fel az V. számú hajdúszoboszlói általános iskolát. Az új intézmény a 8 tantermével, a kiszolgálóhelyiségekkel együtt 20 tanulócsoportnak ad igen kedvező feltételek mellett lehetőséget a zavartalan oktató-nevelő munka vitelére. Pankotai Gyula, a Hajdúszoboszló Városi Tanács elnöke megnyitó szavai után Hegedűs János igazgató vette át az új létesítményt. 

 

Január 19-i cikkünk szerint megtörtént a debreceni új mentőállomás műszaki átadása a Szoboszlói úton. A hiányok pótlása után a fehér autók új, korszerű otthonba költöznek. Emellett, a Hajdú-Bihar Megyei Tejipari Vállalat vezetőitől kapott tájékoztatás szerint, sikerrel fejezték be az elmúlt év végén a Presszó tejpor kísérleti gyártását, és a berettyóújfalui tejporgyárban 1972-ben már folyamatosra tervezték a gyártását a máris közkedvelt árunak. 1972 új terméke volt a sportsajt is, amit Hajdúböszörményben gyártottak. 

Debrecenben a Honvéd és Csemete utca sarkán 154 lakást épített a Hajdú Megyei Állami Építőipari Vállalat. Január 23-i cikkünk szerint a tervezője a Debreceni Tervezővállalat (Schmidt Tibor). A lakóépület négy tömbből áll, ezek közül egy nyolcemeletes, és 33 lakást foglal magában, kettő hatemeletes, 51, illetve 41 lakással, a negyedik pedig kilencemeletes 29 lakással. 

 

Villamoskocsik gyártása 

 

S végül, sok-sok más mellett arról is beszámolt a Napló, hogy új csuklós villamosok készültek Debrecenben. A Debreceni Közlekedési Vállalat műhelyében 1971-ben nyolc csuklós villamost készítettek, részben a debreceni villamosközlekedés javítására, részben más városoktól kapott megrendelésre. Az 1972-re előirányzott tervek szerint előreláthatólag kilenc csuk­lós villamost kellett gyártania a vállalat mű­helyének. Ebből egy kocsi marad Debrecenben, Miskolcra ötöt, Szegedre pedig hármat szállítanak. 

 

A kocsikat az igényeknek megfelelően egy-, illetve kétoldalas kivitelben készítik, azaz néhány kocsinak csak egyik oldalán, másoknak mindkét oldalán lett három vagy több ajtaja. 

 

Vass Attila 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában