Módosítás

2021.10.08. 15:38

Helyet csináltak a körforgalomnak Debrecenben

A Kishegyesi út – Derék utcai kereszteződést átépítik egy külön jobbra sáv kialakításával.

20200716 Debrecen fotó: Kiss Annamarie KA Hajdú-Bihari Napló A közeljövőben bicikliút fog épülni a Kishegyesi úton. Zsáner képek a bicikliút hiányáról.

Forrás: Napló-archív

Fotó: Kiss Annamarie

Módosították Debrecen településszerkezeti tervét és helyi építési szabályzatát annak érdekében, hogy helyet biztosítsanak egy épülő körforgalomnak – erről a képviselő-testület döntött a legutóbbi közgyűlésen. A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügyek közt szerepel a „48. számú főút, Debrecen és Nyírábrány, országhatár szakaszfejlesztése” tárgyú beruházás, ennek része a 48-as főút felújítása és a Panoráma úti csomópont áttervezése. Az előterjesztés szerinti módosítás célja a tervezett körforgalmi csomópont hely­igényének biztosítása az érintett tervezési területen, a tervezett közlekedési elem Debrecen településrendezési eszközeibe történő beépítése.

Eltérő területigény

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a „48. sz. Debrecen – Nyírábrány II. rendű főút fejlesztéséhez szükséges tervezői feladatok elvégzése a 48. számú főút felújítás – Panoráma úti csomópont áttervezése” tárgyú kiviteli terv elkészítésével egy debreceni mérnökirodát bízott meg. A 48-as főút és a Panoráma út csatlakozásánál a hatályos településrendezési eszközök szintbeli négyágú útcsatlakozás helybiztosítását tartalmazták. A csomópont biztonságos kialakítása érdekében azonban a módosított úttervek szerint körforgalmi csomópont kialakítása javasolt. Mivel a megvalósítandó fejlesztés területigénye eltér a jelenleg hatályos településrendezési eszközökben biztosítottól, emiatt szükséges az út menti területek szabályozásának módosításával a hely­igény biztosítása – indokol az előterjesztés.

A fentieken kívül a közgyűlés foglalkozott azzal is, hogy korábban a város részéről be volt ígérve a Kishegyesi út négysávosítása az autópálya-felhajtóig, illetve kerékpárút kiépítése a Határ úti Ipari Parkig. Ez a tervezet hol tart most? – tudakolta Illyés János (Civil Fórum Debrecen Egyesület) a legutóbbi közgyűlésen. – A négysávosítás terve sok évvel ezelőtt hangzott el, de nem abban gondolkodunk, mert akkor ez az állapot még évekig maradna – válaszolta Papp László polgármester.

– Ugyanis ott nagyon komoly kisajátítási kötelezettséggel járna bizonyos szakaszokon a négy sávhoz szükséges nyomvonal kialakítása. Gyakorlatilag a Kishegyesi út mentén az épülethomlokzati falakat, illetve beépítési határvonalat jelentős mértékben át kellene rendezni. Azért, hogy a Kishegyesi út minél hamarabb felújítható, a csapadékvíz-elvezetés megoldható és a kerékpáros-közlekedés fejleszthető legyen, azt a döntést hoztuk, hogy a Kishegyesi út – Derék utcai kereszteződést átépítjük egy külön jobbra sáv kialakításával. Így a Derék utcai torlódás elkerülhető lesz, a kereszteződés áteresztő képessége jelentős mértékben megnő. Erre kiírtunk egy közbeszerzést, valamint a vasúti pálya és az autópályáról levezető körforgalom közötti szakasz felújítására is, és nagyon remélem, hogy az ősz folyamán munkaterületet tudunk majd átadni – részletezte a polgármester.

Az ütemezettség miatt is

Papp László hozzátette: ebben az évben, mint ahogyan a Bethlen–Egyetem sugárút esetében is, elsősorban a közműkiváltásokat végzik, a munka nagy része 2022-re esik. Megjegyezte, ez az ütemezettség miatt is van így, ugyanis nagyon sok felújítás, útépítés, kereszteződésátépítés van a városban, ami nehezíti a közlekedést.

Csak pontosítják az ingatlanhatárokat

A 48-as főúttal kapcsolatban tervezett változás a településszerkezeti terv és helyi építési szabályzat módosítását is indokolja. Előbbi módosításának célja a fent említett körforgalmú csomópont kiépítését megalapozó területfelhasználás rögzítése, vagyis az építési beavatkozással érintett terület közúti közlekedési célú területté alakítása. Tekintettel arra, hogy, a hatályos tervek már tartalmazzák a csomópontot és a főúthálózati elemet is, csak területigény változásából adódó módosításról van szó, így az ingatlanhatárokat és területfelhasználási jellegeket csupán pontosítják. A területfelhasználás változásából eredően a beépítésre szánt terület nagysága nem nő, új beépítésre szánt területet nem jelölnek ki – áll a dokumentumban.

SZT

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában