jövőkép

2021.07.15. 19:30

Új ipari parkot már nem, új kereskedelmi területet viszont még tervez a cívisváros

Barcsa Lajos alpolgármestert a jelenleg is folyamatban lévő, nagy volumenű fejlesztésekkel kapcsolatban kerestük meg.

Macs Ipari Park állomás területén a csapadékvíz-elvezető rendszer kiépítése zajlik | Fotó: Kiss Annamarie

Fotó: KISS ANNAMARIE HAON

A részben önkormányzati fejlesztésű Északnyugati Gazdasági Övezet és a Déli Gazdasági Övezet, valamint a magánkézben lévő Határ úti ipari park mellé további ipari területek létrehozását nem tervezi Debrecen városa. A meglévőkben azonban vannak innovációs lehetőségek – fogalmazott az alpolgármester.

A várospolitikus hangsúlyozta: az ipari területek lehetőséget adnak arra, hogy a legnagyobb gazdasági érdeklődők igényeit is kiszolgálják.

Ha azonban a kereskedelmi, szolgáltató jellegű területeket is figyelembe vesszük, akkor ilyeneknek biztosan kell még helyet adniuk, elsősorban a majdani keleti elkerülő út mellett.

Hogy lesz-e elég és megfelelően képzett munkaerő az ipari parkokban, afelől Barcsa Lajosnak nincsenek kétségei. A kormány egy több mint 100 millió eurós fejlesztési csomaggal támogatja a debreceni oktatási rendszert. Ebben elsősorban a Debreceni Egyetem műszaki képzésére, illetve a Debreceni Szakképzési Centrum (DSZC) legkelendőbb szakgimnáziumai részére irányzott elő fejlesztéseket.

Barcsa Lajos | Fotó: Napló-archív

Északnyugaton lesznek még fejlesztések

– Az 500 hektár nagyságú északnyugati ipari övezet körül elkezdődött az úgynevezett körüljáró út megvalósítása. Itt van a leendő BMW-gyár területe, illetve itt létesül a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában a konténerterminál is. Az autógyár területét körülölelő út kivitelezése folyamatban van, s ez a program a hiányzó mintegy két kilométer hosszú szakasz építésével folytatódik. Ennek közbeszerzése lezárult, és legkésőbb a jövő év közepére teljes mértékben elkészül a körüljáró út. Ehhez a beruházáshoz kapcsolódik a józsai, illetve a 354-es főút csomópontjának már elkezdődött építése – mely szintén NIF-beruházás –, és ezeket összekötjük majd a körüljáró úttal. Ennek jelentősége abban áll, hogy az északról, illetve a 33-as út felől érkezők is könnyen tudjanak eljutni az ipari körzetbe, továbbá a nem a BMW-gyárba igyekvők közlekedése is egyszerűbbé válik – részletezte Barcsa Lajos alpolgármester az északnyugati ipari körzetben elkezdődött infrastrukturális fejlesztéseket.

– Lezárult a beszállítói park infrastruktúra-tervezésének közbeszerzése is. A körüljáró útnak lesz majd egy olyan szakasza, melyet Nagymaccsal kötünk össze, és ez majd az ebben a városrészben élők közlekedését könnyíti meg az autópálya felé. A 33-as főutat a balmazújvárosi úti leágazásig 2x2 sávossá alakítjuk, az ottani le- és felhajtást körforgalommal oldjuk meg. A 354-es csomópontot december 31-ig szeretné megvalósítani a NIF Zrt. Ez azért fontos, mert ha a BMW nagy erőkkel elkezdi az építkezést, akkor ne a 33-ason, hanem az autópályán tudja megközelíteni a területet. A 33-as 2x2 sávosítási közbeszerzési eljárásait a NIF hamarosan elindítja. A befejezés pontos időpontjairól az érvényes ajánlatok ismeretében lehet bármit is mondani. Az északnyugati ipari övezet közlekedésfejlesztésének másik csapásiránya a vasútfejlesztés. A Nagyállomástól induló és egy ideig a 100-as vasútvonallal párhuzamosan haladó füzesabonyi, 108-as számú vasúti pályáról van szó. Az ipari körzetbe a nyomvonalának megváltoztatásával beviszik a vasutat, innen megy tovább Balmazújváros felé. A Nagyállomás és a Tócóvölgy állomás között két pályán haladhatnak a szerelvények.

Felújítják a Tócóvölgy állomást, ez később lehetőséget teremt a nagyobb személyforgalomra. A vasútfejlesztés jól halad, az összes elemét 2023. december 31-re szeretnék megvalósítani.

Az Északnyugati Gazdasági Övezethez vezet majd kerékpárút is, mégpedig azt a Balmazújvárosi útról kifelé, a 33-as főúttól északra vezetik el, átmegy az autópálya aluljáróján, és Kismacson keresztül jut ki az övezetbe. Az Északnyugati Gazdasági Övezet területe végleges, új területek bevonásáról nincsen szó.

Új bejáratok is készülnek

A Déli Ipari Park a 47-es és a nemrégiben épült 481-es főút közötti, gyenge termőképességű területen fekszik. A terület jelenleg is gazdasági övezetként szerepel a város rendezési tervében. A meglévő területek infrastrukturális fejlesztése van most napirenden.

– Az ipari park jelenlegi útja még nem alkalmas a várható forgalom elvezetésére, ezért azt egy új út megépítésével váltjuk ki – beszélt a terület fejlesztéséről Barcsa Lajos. – Ennek a kivitelezői közbeszerzési eljárásán már túl van a debreceni önkormányzat, az építkezés és az ezzel járó közművesítés hamarosan elkezdődik. Az út segítené a park megközelítését, tehermentesítené a 47-es főutat, és egy új bejáratot nyitna az ipari parkba. A tavaly már átadott körforgalomból fog nyílni az ipari park főbejárata. Ugyancsak célszerű megépíteni a 481-esnek az autópálya és a Déli Ipari Park közötti közvetlen kapcsolatát jelentő utat. A park déli irányból történő megközelítését később szeretnénk megvalósítani. Innentől kezdve a befektetői szándék függvénye, hogy hogyan tudunk majd haladni, mert ahogy jönnek a befektetők, nyilván úgy kell majd a szükséges infrastruktúrát kiépíteni. Az ipari park útjai közül lesz olyan, amely része lesz a városi úthálózatnak. A kerékpáros megközelítés részben már meg van oldva, hiszen a 47-es út mellett vezet bicikliút. Az ipari parkon belül is ki kell építeni a kerékpárutakat.

Segítik az ipari park megközelítését

A 40 céget magába foglaló, 5-6 ezer dolgozónak munkát adó Határ úti ipari park magánkézben van, éppen ezért – hangsúlyozta Barcsa Lajos – a debreceni önkormányzatnak az elérhetőség, a közlekedés feltételeinek javítása a feladata leginkább ezen a területen. Ha valaki most az autópálya ondódi leágazásától a Kishegyesi úton szeretné megközelíteni az ipari parkot, akkor jelenleg egy Debrecenhez méltatlan minőségű úton tud csak oda eljutni. – Az ennek az útnak a fejlesztésére vonatkozó kivitelezési közbeszerzési eljárás már kint van a piacon, várjuk az ajánlatokat – mondta Barcsa Lajos. – Korszerűsítjük az utat, növeljük a teherbíró képességét, megoldjuk a csapadékvíz elvezetését.

Macs Ipari Park állomás területén a csapadékvíz-elvezető rendszer kiépítése zajlik | Fotó: Kiss Annamarie

Az útfejlesztésnek része a Határ út és a Kishegyesi út kereszteződésében egy lámpás csomópont kialakítása is. A nem belátható kanyar miatt ugyancsak veszélyes a Pósa utca és a Kishegyesi út kereszteződése, ahová szintén lámpás forgalomirányítást tervezünk. Sokan járnak a Határ úti ipari parkba biciklivel is. Most a kerékpárút a Kishegyesi út 36. számnál ér véget, ezt építjük tovább a Határ útig.

Kovács Zsolt

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában