2021.05.20. 11:30
Szétbontják a villamost, amelyik három éve busszal ütközött a debreceni belvárosban
Sokba került volna felújítani, s gyártókapacitás és szerszám sincs a sérült járműrész pótlására.
20210514 Debrecen fotó: Matey István MI Hajdú-Bihari Napló Megkezdte a bíróság a Debrecen központjában történt villamos-autóbusz-baleset tárgyalását.
Fotó: Matey István
A Napló értesülései szerint szétbontják azt a villamost, amelyik három éve karambolozott autóbusszal a Régi Városháza előtti kereszteződésben. Információnkkal megkerestük a DKV Zrt.-t, amely megerősítette azt. Mint megtudtuk, valóban az 509-es pályaszámú, KCSV6-1 típusú, régi típusú „kék” villamosról van szó.
Szétbontják a balesetben megsérült debreceni villamost
Gazdasági totálkár
A jármű 2018. június 6-án este, a Piac utca és a Széchenyi utca kereszteződésénél szenvedett súlyos közlekedési balesetet. A karambol következtében a villamos rácsos karosszériaszerkezete nagymértékben megsérült.
– A járművet 2018. november 29-én a DKV Zrt., a villamost gyártó jogutód, valamint társaságunk biztosítójának szakemberei közös szemlén vizsgálták meg. Ennek eredményeként megállapítást nyert, hogy a karosszéria rácsos szerkezete olyan nagy mértékben megsérült, hogy annak mint járműfődarabnak a cseréje lenne szükséges.
„A jármű helyreállítása az előzetes kalkuláció szerint több száz millió forint, tehát gazdasági totálkár”
– fogalmaz a lapunknak küldött válasz.
A társaság tájékoztatása szerint a sérült szerkezet újragyártásához szükséges technikai eszközök, szerszámok nem állnak rendelkezésre, ugyanakkor sajnos a jogutód Ganz Motor Kft.-nek nincs gyártókapacitása. – Emiatt a jármű selejtezéséről kellett döntenünk – írta a cég a Naplónak elküldött válaszában. Megkérdeztük azt is, hogy mi lesz a sorsa az 509-es villamosnak, miként hasznosítják, és lesz-e helyette másik jármű.
Tartalék és hulladék
Ennek kapcsán úgy fogalmazott a társaság, hogy a szakembereik kiszerelték a járműből azokat az alkatrészeket, melyek nem sérültek, vagy felújítás után még mint tartalék alkatrészek felhasználhatók a KCSV6-1 típusú villamosok üzemeltetéséhez.
– A sérült alkatrészeket, valamint a jármű tovább már nem használható részeit hulladékként értékesítik. A forgalomból kivont 509-es villamos pótlására új járművet nem vásárol társaságunk, a következő villamosbeszerzés várhatóan az 1-es villamosvonal teljes rekonstrukciója részeként valósul meg – áll a cég válaszában.
Fékezés nélkül ütközött
A közlekedési szerencsétlenség nyomán 2020 nyarán kihirdetett jogerős ítélet ítéleti tényállása szerint az 1-es villamos anno úgy indult el a megállóhelyről, és hajtott a kereszteződésbe, hogy ekkor neki a lámpa tiltó jelzést mutatott. Az útkereszteződésbe behaladva nem biztosított elhaladási elsőbbséget a neki jobbról érkező autóbusznak. Az 509-es számú villamos fékezés nélkül nekiütközött a busz bal oldalának, majd kisiklott.
A két jármű utasai közül 11 személy sérült meg.
Vass Attila