Ahány gép, annyi lehetőség

2021.05.16. 11:32

Az autók tuningolása már nem kirívó jelenség, ám érdemes megfontoltan fejleszteni

A Halálos iramban című film első részének megjelenése után „felrobbant” a tuningalkatrészek piaca Magyarországon is.

Sokféle módosítást végezhetünk egy-egy járművön | Fotó: Kiss Annamarie

Fotó: KISS ANNAMARIE HAON

Jött a neon- és a matricaőrület, amely a hatóság dolgát sem könnyítette meg, így később megérkeztek a szabályozások. A tuningőrület kapcsán Patkós Balázst kérdeztük, aki csaknem húsz éve foglalkozik tuningkiegészítőkkel.

– Korosztályra nem lehet lebontani a jelenséget: ahogy a friss jogosítványos, úgy a 60 éves autótulajdonos is megveszi az autójára például az oldalfellépőt vagy épp a tuninglámpát, mert szebb az optikája, mint a gyárinak. Mondhatjuk, hogy a jogosítvány megszerzésétől a halálig tartó hobbivá is válhat autónk tuningolása – mondta. Szavai szerint az úgynevezett nép­autókat tuningolják szívesen: első helyen állnak a német modellek, aztán jönnek a japán és a francia autók. – Óriási a paletta: ahány autó, annyiféle kiegészítő található a piacon. Egy dízel kombi autó alá más rugó kell, mint mondjuk egy benzines sedan alá, mert más a teherbírás. Nincs kifejezett termék, amit leginkább vásárolnak, a tapasztalataim szerint mindenből csipegetnek az emberek. Ahány autó, ahány évjárat, annyi változtatás lehetséges egy autón, akár a fényszórókon vagy a futóműveken – ismertette a szakember.

Arról is szólt: szinte minden olyan alkatrész engedélyköteles, ami nem gyári, legyen szó a kipufogóról, a futóműről vagy a rugókról. A lámpák legtöbbször azért nem, mert megkapják az európai minősítést, így ezeket el kell fogadniuk a szakembereknek a műszaki vizsgán.

Sokféle módosítást végezhetünk egy-egy járművön | Fotó: Kiss Annamarie

Érdemes alaposan tájékozódni

– Egy komplett futómű vagy egy ültetett autó az estek 98 százalékában német TÜV-minősítést kap, amelyet ugyan az egész EU-ban kötelesek elfogadni, de a papír német nyelvű, így azt le kell fordíttatni. Ezek az alkatrészek átalakítási engedélyre is kötelezettek, s azt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól kell igényelni. Ott a szakemberek eredetigazolás után megvizsgálják a terméket, majd bevezetik a forgalmiba. A kipufogók piacán van magyar gyártó cég, az ő termékeik magyar minősítéssel rendelkeznek, így ezeket például nem kell külön feltüntetni az okmányban. Ugyanakkor ha az autó többi kipufogórendszere megegyezik a gyárival, de a katalizátor hiányzik, akkor elveszik a forgalmi engedélyt ellenőrzéskor. Ez vonatkozik a lámpákra is, ha például betesszük az európai minősítéssel rendelkező lámpát, de a halogénizzó helyett bármilyen utángyártott izzót, xenonszettet helyezünk bele. De például egy másfajta lökhárító esetében, amely a formájából eredően megváltoztatja az autó menetdinamikáját, hiába mondhatjuk azt, hogy stabilabb lesz az autó, ugyanakkor gyárilag nem így tervezték, maga az alkatrész sem gyári. Pénzbüntetéstől a forgalmi elvételéig terjedhetnek a szankciók, ha egy engedélyköteles alkatrészt engedélyeztetés nélkül használunk, így érdemes tájékozódni a jogszabályokról, hogy elkerüljük az esetleges problémákat – összegezte Patkós Balázs.

PL

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában