fotókkal

2020.07.10. 11:30

Több mint három évtizede járja Debrecen utcáit a DKV narancs gépszörnye

Az ikonikus sárga Schör­ling meghibásodás nélkül, az üzemzavarok elhárításáért dolgozik.

Fotós: Kiss Annamarie

Késői órákon gyakran előfordul, hogy az ember hazafelé vezetve szembe találja magát a villamos vonalán egy nagy, narancssárga teherautóval.

Akárcsak Rowling Kóbor Grimbusza, többnyire este lopakodik végig az utcákon, szállítás helyett azonban ez a gépjármű a felsővezetékek javítója, igazi klasszikus darab, amely után felkapja a fejét minden arra járó.

Csaknem harminchárom év és több mint négyszázezer megtett kilométer után, a Hajdú-bihari Napló kipróbálta a narancssárga monstrumot.

Együtt érkeztek

Nagy József hálózatüzemeltetési művezető 1989 óta dolgozik a DKV kötelékében. Elmondása szerint az – érkezése előtt nemsokkal megvásárolt – Škoda-Liaz 706 RTH Schör­ling szinte hozzánőtt az elmúlt évtizedekben.

Nagy József | Fotó: Kiss Annamarie

– 1988-ban készíttette a cég ezt a mára ikonikussá váló gépjárművet. Gyakorlatilag újonnan kaptam meg, és dolgozom vele azóta is. Vannak jobb és rosszabb napjaink együtt, de sosem hagyott cserben minket, masszív, strapabíró gép. Az alapját egy Škoda-Liaz adja, melyre a fel­építményt a német Schörling cég készítette. Az első trolibuszvonal megépítése után nem sokkal érkezett, a hálózatkarbantartás és az üzemzavar elhárítása a feladata. Évente tizenkétezer kilométert tesz meg, a kezdetek óta csendesen végzi a dolgát. Sajnos azonban kissé körülményes a fenntartása, hiszen csaknem tíz éve nem lehet gyári alkatrészt venni hozzá. Emiatt utángyártott elemeket kell beszereznünk – tette hozzá a szakember.

Nagy József mellett egy teljes apparátus dolgozik a robusztus teherautón. A csoport egyik tagjaként Alexa Mihály sofőr mesélt a gépjármű műszaki adatairól.

Beszédes műszaki adatok

– Az autót egy soros, hathengeres, hengerenként kétszelepes, közvetlen befecskendezéses szívódízel hajtja, melyet elöl, hosszában építettek be. Kétszáz lóerő leadására képes, az átlagfogyasztása pedig harminc-harmincnyolc liter száz kilométerenként. A hét és fél méteres hosszúsághoz csaknem tizenegy tonnás súly tartozik. Az óriás 149/145-ös abroncsokon gurul. Bár az autó pár évvel ezelőtt karosszériafelújítást kapott, belül maradt minden a régi, így a szinkronizálatlan váltó is, amelynél folyamatosan dupla kuplungolni kell. Tizenöt évvel ezelőtt még kék sziréna is volt rajta, a mai forgalomban azonban már képtelen gyorsan haladni az autó. Emelőszerkezete kiváló, 6,2 méter magasra tudja fel­emelni a darut, évtizedek óta meghibásodás nélkül. Lassan, komótosan, de rendületlenül teszi a dolgát – mondta a jármű vezetője.

Péter Szabolcs

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában