fő a biztonság

2020.04.03. 20:25

Elengedhetetlen a motorok kötelező szervizelése

A szükséges karbantartást el kell végezni, mielőtt közútra hajtanánk motorunkkal!

Fotó: Matey István

A jó idő beköszöntével egyre több motorral lehet majd találkozni az utakon, amelyek többsége hosszú hónapokat állhatott a garázsban, udvaron. Éppen ezért különféle karbantartási műveleteket kell elvégezni a kétkerekűn, mielőtt útnak indulnánk. Pongor Zsolt, a Hajdú-bihari Motorosok Egyesületének elnöke, illetve Bacsó Attila rendőr alezredes, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője ezekre a kötelező szervizelésekre, illetve a legfontosabb közlekedési szabályokra hívják fel a Napló olvasóit.

– Első körben a szemrevételezés a legfontosabb, üzemanyag-, olaj-, fékolaj-, fagy­álló­folyás, illetve ezek megfelelő szintjének ellenőrzése, mechanikus részek, bowdenek vizsgálata. Elengedhetetlen a gumik állapotának szemléje és a megfelelő guminyomás beállítása. Amennyiben a motor nem volt beindítva a hosszú téli hónapok alatt, akkor meg kell győződni az akkumulátor állapotáról. Rendszeres feltöltés hiányában akár végérvényesen is tönkremehetett a hónapok alatt. Ha nem volt ponyvával letakarva, akkor a lemosást, tisztítást se hagyjuk a későbbiekre. Lassan tolva kipróbálhatjuk a fékeket, majd meg is próbálhatjuk beindítani a szerkezetet. Helyben járatás (melegítés) ideje alatt próbáljuk ki a világítóberendezést, majd ha mindent rendben találunk, akkor jöhet is néhány próbakör – foglalta össze elöljáróban Pongor Zsolt.

Fotó: Matey István

Mielőtt felülünk a motorkerékpárra, az alapvető ellenőrzéseket végre kell hajtani, hogy biztonságban tudjuk magunkat, illetve a közúton közlekedőket. Bacsó Attila rendőr alezredes megerősíti Pongor Zsolt kijelentését, miszerint a gumik, valamint a kétkerekű motorjának ellenőrzése elengedhetetlen.

– A keréknyomást követően a fékfolyadékot is ellen­őrizni szükséges, ugyanígy a fékbetétek, valamint a féktárcsák állapotát, hogy fékezéskor ne adódjon probléma. A jármű világítóberendezéseire is nagy hangsúlyt kell fektetni: irányjelzők, féklámpák, normál világítás, helyzetjelző lámpák– hangsúlyozta Bacsó Attila.

„Ha esetlegesen olyan hibát találunk, amit otthon nem tudunk megoldani, mindenképpen keressünk fel szakembert.”

Gyorsabb irányváltás

A motorok észlelhetősége nem egyezik a négykerekű gépjárművekével, méretük, illetve egyéb tulajdonságaikból adódóan nehezebb észrevenni őket a forgalomban: gyorsabban tudnak irányt váltani, nem mindenki tartja be az adott útszakaszra előírt megfelelő sebességet. – Nagyon fontos, hogy a motorosok minden esetben figyeljék az előttük, illetve mögöttük közlekedőket. A baleset-megelőzés érdekében a KRESZ engedi, hogy a motorosok a buszsávot is használhassák, a sávváltásokkor pedig elengedhetetlen, hogy figyeljünk egymásra, illetve türelmesek legyünk, hiszen a sávváltások nagyon sok balesethez vezetnek – mondta a rendőr alezredes.

A követési távolság betartása

– A járművezetőknek előzékenyebbeknek kell lenniük a motorosokkal szemben. A motorosok sérüléseinek a kockázata átlagon felül van, két keréken nem védi őket semmiféle karosszéria, nincs légzsákjuk, sokkal hamarabb megsérülhetnek. Problémaként felvethető az is, hogy a motorkerékpárok hamarabb gyorsulnak, illetve lassulnak, mint egy személygépjármű, ezért fontos, hogy a megfelelő követési távolságot tartsuk a motoros mögött – hívta fel a figyelmet, majd hozzátette: hiába tavaszodik, még nem biztos, hogy egy hirtelen fékezéskor ugyanúgy meg tudunk állni, mint a melegebb hónapokban. Sokkal nagyobb féktávolságot kell megtartani, mint nyáron, valamint a sebességhatárokra is fokozottabban oda kell figyelni.

„Az elmúlt évek baleseti helyzetképe alapján, illetve az elvégzett elemzéseinkre, kiértékeléseink adataira támaszkodva kijelenthetjük: a legtöbb motorosbaleset oka, egy adott útszakaszon a nem megfelelő sebesség megválasztása.”

– Itt nem az abszolút gyorshajtásra kell gondolnunk, inkább arra, hogy nem az adott útviszonyoknak (nyálkás, vizes aszfalt) megfelelően vezették a járművet – hangsúlyozta.

Szélsőséges időjárás

Pongor Zsolt úgy véli, motorozáshoz legideálisabb a napos, száraz, meleg idő. Persze lehet gurulni ettől rosszabb körülmények közt is, de az eső, a hideg, kedvezőtlen feltételeket produkál a kétkerekűek számára. Ezért fokozott óvatossággal kell a szélsőséges időjárási viszontagságok között motorozni, de fagypont környékén, ködös, havas, jeges úton viszont értelmetlen kockáztatni. – Természetesen a legbiztonságosabb nyáron motorozni, azonban a baleseteknél a közvetett okok között szerepel a járművezetők közlekedés közben tanúsított magatartása. Hiányzik a türelem, a tisztelet, és sok vezető feszült, ideges vezetés közben. Ezért történik az indokolatlan előzés, gyors­hajtás, illetve az elsőbbség meg nem adása – mondta.

Fotó: Matey István

– A motorkerékpár mozgékony, rövid távon jól gyorsuló szerkezet. Ezért erős forgalom esetén még a sebességhatárok megtartásán belül is szem elől tévesztheti egy autós, akit a kilátásban korlátozhatnak az autóüveg felületei közt levő oszlopok. Ezek eltakarhatják a motorost, aki így gyakran eltűnik a holttérben. Persze szabálytalankodók is mindig vannak, tehát el kell ismerni, hogy vannak motorosok, akik túl gyorsan közlekednek – hangsúlyozta.

A szakember azt tanácsolja a motorosoknak, hogy fokozottan figyeljék a többi közlekedőt, ismerjék fel, hogy idejében észlelik-e a motorost. Mérsékelni kell a sebességet a forgalom ritmusa szerint, és csak akkor kihasználni a helyzeti előnyt, ha a közlekedés többi résztvevője egyértelműen partner ebben.

Nagy Emese

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában