a szabályozás változásai

2020.02.27. 07:18

Könnyebb lesz így az iskolatáska

Az előkészítő foglalkozások célja, hogy az óvodások megismerjék az iskolai környezetet.

Fotó: Illusztráció / Shutterstock

Az általános iskolai felvétel szabályozása markáns változáson esett át: minden olyan gyerek, aki az adott tárgyévben augusztus 31-ig betölti a 6. életévét (kivéve, akiknek a halasztási kérelmüket pozitívan bírálják el.), iskolaköteles. Egy ilyen kicsi gyermek számára mély víz lehet a kötetlenebb óvoda után egy szabályozottabb rendszerű iskola. Az Epreskerti Általános Iskola jó példával szolgálhat az intézmények előtt, hiszen immár három éve éppen azért, hogy könnyebb legyen az óvodából az iskolába való átmenet, ingyenes iskolai előkészítőt tartanak a gyerekek számára.

Megszokják a miliőt

Mint azt Szabó Gyula elmondta, az előkészítő elsődleges célja, hogy az óvodások megismerjék az iskolai környezetet, ugyanakkor útmutatást ad a szülőknek is abban, hogy a gyereknek milyen részképességei vannak: mik az erősségei, s hol szorul esetleg fejlesztésre, melyre aztán a foglalkozással rá tudunk segíteni.

– Sok gyerek az első napon lát először iskolapadot, ekkor hallja először a csengőt, tehát nagyon sok, számára ismeretlen dologgal találkozik, ami miatt akár szoronghat is. Az első hetek éppen ezért mindig problémásak, hiszen ezeknek a kisgyerekeknek meg kell szokniuk az új miliőt. Az előkészítő az iskolában történik, azaz mire a csemete megkezdi a tanévet, már ismeri a közeget, a tanító nénit, melynek köszönhetően kötetlenebbül tud átlépni az óvodából az iskolába – fogalmazott az Epreskerti Általános Iskola igazgatója.

Fotó: Szabó Gyula

Az iskolai előkészítőre jelenleg összesen 120 gyermek jár. A tanító néni ingyen, tanítás után, a szabadidejében vezeti a foglalkozásokat. – Egy hónapban négy alkalommal tartunk iskolai előkészítőt, így hetente egyszer – a betegeket leszámítva – átlagosan 25 gyerek vesz részt, melyen a különböző részképességeket fejleszti a tanítónő. Az előkészítőre nemcsak olyan óvodások járnak, akik a mi iskolánkba akarnak jelentkezni, hanem olyanok is, akik más intézményt szemeltek ki – közölte Szabó Gyula.

Hogyan épül fel?

Az iskolai előkészítő tematikája szerint először a gyerekek térérzékelése kerül a fókuszba. – Mindig olyan eszközöket használunk, melyek akár otthon is megtalálhatók. A tanító néni pingponglabdát tesz a nagycsoportosok elé, fölé, mögé, így a gyerekek megtanulják a tereket. Ugyancsak a tér­érzék és a mozgáskoordináció fejlesztését szolgálja a lovasterápia, ahol lovas oktató segítségével, kis termetű hátaslovon játékos feladatokat végezhetnek az óvodások – mutatott rá egy példán keresztül az iskolaigazgató.

A mai világban számtalan inger éri a kicsiket, az iskolában azonban elengedhetetlen, hogy koncentrálni tudjanak, éppen ezért az előkészítőn a figyelem fejlesztésére is időt fordítanak: játékos formában több utasítást kapnak, melyeket aztán – akár az utasításokat szelektálva – el kell végezniük. A kéz finom motorikáját gyurmázással fejlesztik, míg a nagy mozgáskoordinációt tornateremben végzett labdajátékokkal, kúszás-mászással, tornapados feladatokkal segítik.

Az iskolai előkészítő tematikájában a szókincsbővítés és a szociális érzék fejlesztése is helyet kap. – Utóbbiban a kapcsolatépítés a cél, melyet csoportos játékkal, énekléssel, mondókázással érünk el. Ilyenkor az is kiderül, kik a vezéregyéniségek, s kik azok, akik inkább visszahúzódóak – fogalmazott Szabó Gyula. Hozzátette: az előkészítőn játékos feladatokkal motiválják a gyerekeket, akik így nem tudják, hogy fejlesztésen vesznek részt, egyszerűen csak jól érzik magukat.

PTZ

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában