interjú

2020.01.25. 20:04

Egyre több a turista, most érdemes szállodába fektetni Debrecenben

A turisztikai szakember bízik a strand majdani vonzerejében és a külföldről érkezők számának növekedésében.

Fotó: Matey István, archívum

Évek óta növekvő pályán van Debrecen turizmusa, ebben több tényező játszik szerepet. Egy biztos, nem véletlenül látogatnak turisták a cívisvárosba, a városmarketingen évek óta tudatosan dolgoznak az erre hivatott szakemberek. Gődény Gáborral, a Debrecen Turisztikai Ügynökség, azaz a VisitDebrecen ügyvezetőjével beszélgettünk többek között a 2019-es év eredményeiről, az idei év elvárásairól, a külföldi piacokról, valamint Debrecen hiányosságairól.

Milyen évet zárt 2019-ben Debrecen a turizmus vonatkozásában?

Végleges vendégéjszakaszámok hiányában, egyelőre két olyan adattal tudok szolgálni, ami jellemzi Debrecen turisztikai fejlődését: az egyik a repülőtér forgalma, ami 2019-ben elérte a 600 ezer főt, ennek jelentős része Debrecenbe utazó turistát jelent. A másik nagyon fontos szám a város idegenforgalmi adóbevétele, ami 2019-ben 160 millió forintra volt tervezve, ezt túlléptük, 163 millió forint fölött lesz az idegenforgalmi adóbevétel.

Milyen volt a kiemelt események látogatottsága a tavalyi évben?

Évek óta azt tapasztaljuk, hogy a nagy rendezvények idején megtelik a város, a szálláshelyek kapacitása, kifejezetten a magasabb minőségi szálláshelyek tekintetében szűkös. Ilyenkor sok vendégünk kényszerül a környékbeli városokban szállást foglalni. Három nagy rendezvényről beszélhetünk: a Campus Fesztivál, a Virágkarnevál és a Bor- és Jazznapok idején megtelik a város. Hasonlóan az év végén, a két ünnep között szintén tele vannak a szállodák. A 2019-es év ez utóbbi tekintetben szerencsés volt a turizmus számára, hiszen karácsony környékén néhány nap szabadsággal majdnem két hetet lehetett bárki távol a munkahelyétől, ez meglátszik az év végi eredményekben is. Nagyon jó karácsonyi szezont zártak a debreceni szállodák.

Hány szálloda élvez kiemelt figyelmet Debrecenben a turisták szempontjából?

A saját közönségünknek a három csillagnál többel rendelkező házakat ajánljuk. Debrecennek egy ötcsillagos szállodája van, a Hotel Divinus, van több négycsillagos, ezek közül kettő önkormányzati tulajdonú szálloda. Nagyon jó hír az, hogy szállodaberuházások zajlanak, felismerte a vállalkozói szféra: Debrecenben olyan mértékben növekszik a turizmus, hogy most érdemes egy szállodába fektetni, mivel Debrecenben a turizmus egy stabil és fenntartható növekedési pályán van.

Minek köszönhető ez a növekedési pálya?

Három fontos eleme van ennek. Egyik a gazdasági fejlődés: a Debrecenbe betelepülő külföldi tőke, az elmúlt időszakban történt beruházások – a Krones, a Continental, a Schaeffler, a National Instruments, illetve mindezt megkoronázva a BMW – mind-mind üzleti célú turizmust vonzanak.

A másik elem a Nemzetközi Repülőtér. Ha valaki most Magyarországra akar jönni repülőgéppel, akkor két kapu van: az egyik Budapesten a Liszt Ferenc Repülőtér, a másik a Debreceni Nemzetközi Repülőtér. Budapest megtelt. A fővárosban a turisták hatalmas tömeggel találkoznak, a repülőjegyárak legtöbbször magasabbak, mint ha Debrecenbe érkeznének. Mi úgy is hirdetjük Debrecent, hogy egy nagyon jó ár-érték arányú alternatíva Magyarország megismeréséhez. Nálunk még nincsenek tele a turisták által leglátogatottabb attrakciók, nincs tele a repülőtér, a szállodák sokkal olcsóbban foglalhatók. Budapest egyes városrészeiben már jelentkezik az over-tourism jelensége, így egyre inkább Debrecen felé fordul a figyelem, ennek a hatásait élvezzük.

A harmadik ok, amiért nő Debrecen turizmusa az az, hogy sikerült a várost felrakni a turizmus térképére. Az a marketing-erőfeszítés, amit már következetesen évek óta képviselünk a hazai szabadidős, hétvégi turisták tekintetében, egyértelműen sikeres. Hosszú hétvégére pároknak, kisgyermekes családoknak Debrecen a legvonzóbb úti célok közé került a programajánlata miatt. Bárhova megyünk Magyarországon, egy négycsillagos szállodában nagyon hasonló szolgáltatást találunk: hasonló wellness-szolgáltatásokat, hasonló büféasztalt és borválasztékot, a szálloda falain kívül pedig sok esetben semmit. Évek alatt eljutott oda a közönség, hogy többre vágyik: programokra, szórakozásra, élményekre. Mindig azt szoktuk mondani: Debrecen akkor kezdődik, amikor megszárítottam a hajamat a wellnessprogram után, mert addig nagyon hasonló dolgot éltem meg. Itt azonban van egy olyan sokszínű programkínálat, amivel más város nem tud versenyezni. Debrecennek van egy olyan pezsgése, ami vonzza a látogatókat, mi a marketing-tevékenységünkkel ezt a pezsgést közvetítjük.

Debrecen vonatkozásában mennyire beszélhetünk sportturizmusról? Milyen lehetőségeket kínál a város a sportolók és sportrajongók számára?

A sportturizmus egyik lába erős, egyrészt az a sok világverseny, nagy sportrendezvény, ami Debrecent választja helyszínül. Mind a korosztályos, mind a felnőtt világversenyek hozzák a saját látogatóikat. A sportturizmus másik lába egy kicsit láthatatlanabb az átlag szemlélő számára: az itt edzőtáborozó csapatok szintén jelentős forgalmat generálnak. Ez az, ami igazán nagy potenciált rejt még magában. Debrecen sportinfrastruktúrája az egyetemi háttérrel együtt egy nagyon jó bázist jelent ahhoz, hogy akár a legmagasabb szinten versenyző egyéni és csapatsportolók is itt készüljenek a versenyekre. Hagyományosan a vízilabda, úszás, labdarúgás, jégkorong vonatkozásában lát vendégül elsősorban a Sporthotel versenyzőket. Amiben pedig további kitörési lehetőség, potenciál van, az az egészségturizmus.

Milyen új színt hozhat a debreceni palettán az épülő Nagyerdei Strand?

Az új Nagyerdei Strand egy olyan minőségű és élmény­ígéretet kínáló strandfürdő lesz, ami egyedülálló a régióban. Ezt komolyan hirdetni is fogjuk, és azt reméljük, amellett, hogy kiszolgálja a város lakosságát, illetve a közvetlen régiót, a határon túliaknak is vonzó lehet. Rengeteg olyan ország van, ahol a szabadtéri strand fogalma nagyjából ismeretlen. Az Egyesült Királyságban, a skandináv területeken nincsenek ilyen jellegű fürdőkomplexumok. Ezzel nagyon bátran lehet menni külföldre is, hiszünk abban, hogy a nemzetközi repülőtér a debreceni stranddal és Hajdúszoboszlóval együtt egy nagyon komoly élménycsomagot tud kínálni, a repülővel érkező turisták számára is.

Mi a VisitDebrecen szerepe, feladata Debrecen életében?

Mi az egésznek a kirakata vagyunk. Mi vagyunk azok, akiknek nincsen saját termékünk, a teljes turisztikai paletta árualapját értékesítjük versenysemlegesen. Nekünk az egyik szálloda ugyanolyan, mint a másik, egészen addig, míg egy bizonyos minőséget képvisel. A VisitDebrecen egyik nagy tevékenysége a városmarketing, egy másik nagy feladata a turisztikai információnyújtás. A visit­debrecen.com oldal angol nyelven születik, arról fordítjuk vissza a magyar tartalmat azért, hogy biztosítsuk azt, hogy egy angol anyanyelvű szövegíró, az általunk adott instrukciók alapján a legjobban fogalmazza meg azt, ami a turistát kiszolgálja. Mi működtetjük a digitális információs kijelzők rendszerét. Most három van a városban, de telepítünk egyet-egyet a repülőtérre és a vasútállomásra is. A turista-információnyújtásnak további fontos eleme a Debreceni Programok mobilapplikáció, ahol a programokkal találkoznak a látogatók, illetve a nyolc nyelven megjelenő Debrecen Guide éves turisztikai kiadvány és annak időszakos programajánló melléklete. Mindezt tartalmilag menedzselni nagyjából egy szerkesztőségi feladat. Nagy feladatunk a desztináció-marketing, ez az, ami Debrecenből kevésbé látványos, mert ez külföldön történik, illetve a hazai médiában. Mi nem abban hiszünk, hogy sok pénzből kell Debrecent hirdetni a mainstream médiában, mert egy borzasztó nagy zajban tennénk ezt. Ebben a turisztikai térben úgy néz ki ez a verseny, hogy mondjuk két CNN-hírblokk között lemegy két ország imázsvideója, amiket holly­woodi szupersztárokkal forgattak. Mi ezzel nem tudunk versenyezni, nem is akarunk. Célzott marketinggel, intenzív kiállítási jelenléttel és partnerkapcsolatokat építve dolgozunk külföldön, belföldön pedig elsősorban PR-munkával.

Többször szóba került a külföldi piac. Melyek azok az országok, ahonnan a legtöbben Debrecenbe látogatnak?

Van egy organikusan fejlődő, természetes utasáramlás elsősorban a közeli országokból. A legnagyobb küldőország még most is Románia, ez nyilván a határ közelsége miatt van. A Romániából érkezők nagy része nem is látható számunkra, mert egynapos utakról van szó, a szálláshelyeken nem jelenik meg ez a forgalom. Hagyományosan a szlovák, ukrán és a lengyel piac is fontos számunkra. A repülőtér miatt a legfontosabb küldőpiacok azok, ahonnan közvetlen légi járat van Debrecenbe. Nagyon jól működik ez Tel-Aviv, Moszkva tekintetében, és most erősen fókuszálunk Barcelonára, érkeznek is már a spanyol és katalán turisták. Hagyományosan nagy küldőpiac Németország, a bajor területet a müncheni járat szolgálja ki, de egy átszállással a teljes német piac potenciálisan elérhető. Vannak olyan nagy piacok, ahol borzasztó nehéz versenyeznünk. Hiába van közvetlen londoni, párizsi járat, nehezen tudunk turistákat hozni.

Mit rejteget a 2020-as év? Milyen elvárásaik vannak az új esztendőben?

Amit nagyon várunk az a strand, ami nagyon komoly értéket jelent majd az attrakciópalettán. Továbbá azt várjuk, hogy azok a járatok, amik eddig sok turistát hoztak, azokon kapacitásbővítés történjen. Nagyon szeretnénk, ha azok az erőfeszítések, amiket más piacokon tettünk, idén beérnének, például a barcelonai utasokból szeretnénk minél többet látni. Azt pedig érezzük, hogy az a programnaptár, amit Debrecen kínál a turistáknak, az tudna még bővülni. Most három olyan nagy rendezvény van, amit külföldön is merünk hirdetni. A magyar szabadidős, kifejezetten városlátogatós hétvégi turistáknál pedig egy olyan pozíciót vívtunk ki, amit meg kell őriznünk. A fókusz idén áttevődik a külföldi piacokra. Amit nagyon várunk, hogy a szállodai kapacitás bővüljön Debrecenben, mivel sokszor szűk keresztmetszetet jelent, hogy nincs elég minőségi szoba.

Hány embert tud most elszállásolni Debrecen?

Debrecen szállodai kapacitása jelenleg 6500 ágy, de nagyságrendileg még ezer hiányzik. Nagyon jó lenne egy nemzetközi szállodalánc megjelenése. Kecskeméten ­a Mercedes-gyár és egy nemzetközi négycsillagos ház megjelenése plusz 50 ezer vendégéjszakát jelentett. Nem kell félni ilyenkor at­­tól, hogy ez a meglévő szállodák forgalmából vesz el. Egy nemzetközi lánc saját rendezvényeivel, értékesítésével, törzsvendégprogramjával megtölti a férőhelyeit. Érdeklődés van egyébként,

a következő években minden bizonnyal lesz Debrecenben nemzetközi lánc által üzemeltetett szálloda.

Kiss Dóra

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában