autópályák bűvöletében

2019.08.23. 07:08

„Sztrádahatalom” lesz megyénk

A román és a magyar oldalon is készül az autópálya, év elején kapcsolódhatnak.

A jelenleg hatályos szerződés alapján az M4-es autópálya Berettyóújfalu és az országhatár közötti szakaszának befejezési határideje 2020. január. A magyar–román autópálya-munkacsoport rendszeresen egyeztet az autópálya-kapcsolatok létesítéséről, valamint a meglévő határátkelők működtetésének tapasztalatairól. Az értékelések eredményét igyekeznek az építendő határ­átkelőhelyeken is megvalósítani. Információk alapján az útépítési munkák az országhatár túloldalán ez év áprilisban kezdődtek el. Az M4-es szóban forgó részének forgalomba helyezése csak abban az esetben történhet meg, ha a román oldali csatlakozó szakasz is elkészül – válaszolta a Naplónak Hideg András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója, akit a megyénkben már épülő, illetve tervezett autópályákról kérdeztünk.

Mivel az M4-es Romániával teremt majd sztráda-összeköttetést, a testvérlapunkon, a Bihari Naplón keresztül megtudtuk: 2019 végére elkészül az a valamivel több mint öt kilométernyi autópálya-szakasz, amely Nagyváradot köti majd össze a magyarországi autópályával. Az országhatár túloldalán épülő szakasz szerződés szerinti befejezési határideje a román fél tájékoztatása alapján 2020. augusztus – írta válaszában Hideg András.

Két hónap alatt – a napokban – már másodjára látogatott Bihar megyébe Răzvan Cuc szállításügyi miniszter, hogy megnézze, hogyan haladnak a román–magyar országhatár és Bihar község között zajló autópálya-építési munkálatok. A terepszemlén mind Răzvan Cuc, mind pedig Beniamin Rus, a kivitelező cégcsoport tulajdonosa azt ígérte, hogy ez év végéig befejezik az észak-erdélyi autópálya részét képező 5,35 kilométernyi autópálya-szakaszt.

– Noha a magyarok egy fél évvel ezelőtt kezdtek hozzá a saját munkálatukhoz, mi hamarabb befejezzük, mint ők, és a mi utunk jobb minőségű is lesz, mert jobb anyagokat használunk – fogadkozott Rus. Azt azonban nem említette, hogy Magyarországon több mint húsz kilométernyi autópálya épül a határig tartó szakaszon. Román oldalon jelenleg százhetven munkagép dolgozik, ennél nagyobb mozgósítást egy ekkora munkálatra nem is lehet elrendelni, jelentette ki Rus a miniszternek és a sajtónak, hozzátéve, hogy a beruházásnak mintegy húsz százaléka már elkészült. Mindezt a testvérlapunk, a Bihari Napló szerkesztőjétől, Pap Istvántól tudjuk.

Két falut is elkerül

Mint arról már korábban hírt adtunk, az M4-es magyar szakaszát lezáró határátkelőhelyen bizonyos rakományokat szállító kamionok nem hajthatnak majd át. Ezért az országhatár előtti kiinduló, és az ártándi határátkelő végponttal egy néhány kilométer hosszú, 2×1 forgalmi sávos út építését tervezték. A 42-es főutat és a sztrádát összekötő út megvalósul – derül ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) Naplónak adott válaszából –, csakhogy néhány kilométerrel odébb. Mégpedig a Biharkeresztes (42-es főút) és Debrecen közötti 4808. számú mellékút Bedőt és Nagykerekit elkerülő szakaszának megépítésével. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium elrendelte az M4-es autópálya és a 42-es főút teherforgalmi összekötéséhez szükséges tervezői feladatok elvégzését. A két települést elkerülő út nyomvonalának meghatározása jelenleg is folyik.

Fókuszban Püspökladány

Az M4-es sztrádának két, tervezés alatt lévő szakaszáról is érdeklődtünk a NIF-nél. Hideg András kommunikációs igazgatótól megtudtuk: az M4-es Püspökladány–Berettyóújfalu közötti mintegy 30 kilométer hosszú, autópályává fejleszthető autóútszakaszra vonatkozóan jelenleg az engedélyezési és a kiviteli tervek készítése zajlik. A szerződés szerint az engedélyezési tervek elkészítésének határideje 2020. október 7. Az építési engedély megszerzése 2020. december elejére várható.

Az M4-es Törökszentmiklós (Nyugat)–Püspökladány közötti mintegy 65 kilométer hosszú, autópályává fejleszthető gyorsforgalmi útszakasz esetében jelenleg a módosított engedélyezési és a kiviteli tervek készítése zajlik. A szerződés szerint az engedélyezési tervek elkészítésének határideje 2020. augusztus 15. Az építési engedély várhatóan 2020. október közepére lesz meg.

Kovács Zsolt

Borítókép: Épül az autópálya-lehajtó Gáborjánnál. Remélhetőleg innen indul majd az M47-es gyorsforgalmi is

M47-es: döntés várhatóan októberben

Arról is hírt adtunk már, hogy a Debrecent Békéscsabával, majd Szegeddel összekötő M47-es 2×2 sávos gyorsforgalmi út tervezése is felgyorsult az utóbbi hónapokban. A megyei közgyűlés döntött is arról, hogy a 47-es főúttal lényegében párhuzamosan haladó út helyett a Váncsod–Berekböszörmény-határmente–Komádi, úgynevezett hármas számú nyomvonal megvalósítását támogatja. Ez azonban még csupán egyetlen javaslat. A végleges nyomvonalról – tájékoztatott Hideg András – a társadalmi egyeztetéseket követően a tervtanács dönt, amely során minden véleményt figyelembe vesz.

„Két változatra szűkítettük a lehetséges nyomvonalat, alapvetően az előbb említett határhoz közel húzódó és egy, a 47-es számú főút környezetében lévő variáció lehetséges” – fűzte hozzá a NIF kommunikációs igazgatója, majd azzal folytatta, hogy a tovább tervezendő nyomvonalról részletes tanulmánytervek alapján a Közlekedési Építmény Tervtanács dönt 2019 októberében. A tervtanácsban részt vesz a NIF Zrt.-n kívül az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Fővárosi Kormányhivatal Közlekedési Főosztály, a Magyar Közút Nzrt., a Magyar Mérnöki Kamara, a Közlekedéstudományi Egyesület és a Magyar Útügyi Társaság képviselője.

 

Ezek is érdekelhetik