Helyi közélet

2012.11.19. 09:34

Hogy sikerül(t) túlélni a hajdú-bihari gépjármű kereskedőknek?

Debrecen - Létszámot építettek le, takarékoskodnak a rezsivel és bíznak; bár maguk se nagyon tudják, hogy miben.

Debrecen - Létszámot építettek le, takarékoskodnak a rezsivel és bíznak; bár maguk se nagyon tudják, hogy miben.A válság kitörése óta országosan minden második gépjármű márkakereskedés vagy bezárt, vagy gazdát cserélt. Hajdú-Biharban a mai napig viszonylag sok márkakereskedő maradt talpon. De, vajon mi a túlélésük titka? Hiszen olyan piaci szereplők között kell immár négy éve vitézkedniük, akik alól az elsők között "rántották ki a szőnyeget". Elvégre a családi négykerekű lecserélése igazán várhat egy-két évet. Vagy, akár többet is...

Noha általánosítható recept nincs, úgy tűnik, hogy az azonnali és drasztikus költségcsökkentés, valamint a több lábon állás igénye nélkül aligha sikerülhetett a bravúr. Katona László, a Full Autó Kft. tulajdonosa például a családjával úgy döntött, hogy a korábban megtermelt profitnak csak egy részét forgatják vissza az autókereskedésbe, a többiből egy egészen más profilú cégben szereznek részesedést. Kalydi Zsigmond, a Kalydi Kft. tulajdonosa pedig annak ellenére képes volt mind a mai napig megőrizni márkakereskedése működőképességét, hogy a 2005. évi 850 darabos újautó-eladásuk mostanra 150 darabra zuhant. Sokan vannak, akik erőn felül teljesítettek eddig is, mégsem lehetnek biztosak abban, hogy túlélik...

Akinek volt hozzá szimata...

 Katona László, a Full Autó Skoda-márkakereskedés tulajdonosa úgy emlékszik, hogy a válság jelei már 2008. előtt is mutatkoztak, és akinek volt hozzá szimata, az próbált idejében felkészülni a sanyarúbb időkre. Arra azonban ő sem gondolt, hogy ennyire sanyarú idők jönnek...

Előtérben a háttér

- Szerencsére idejekorán felismertük, hogy a háttérszolgáltatásba kell pénzt pumpálni, ezért mi már akkor a szerviz fejlesztése mellett döntöttünk, amikor még az eladások is pörögtek. Stratégiai cél volt az ügyfélkör bővítése, hiszen immár évek óta a szerviz és az alkatrész jelenti a megélhetést, új autóra ugyanis csak keveseknek telik - engedett betekintést megfontolásaikba Katona László. A másik túlélési stratégiájuk az volt, hogy az autókereskedelem mellett egy olyan vállalkozásba fektettek be, amelyik a megújuló energiaforrások telepítésével, felhasználásával foglalkozik. - Ugyancsak döntőnek bizonyult, hogy a cég hitelállományát sikerült mind a mai napig kezelhető szinten tartani - tette hozzá a vállalkozó.

Kalydi Zsigmond Renault-márkakereskedése szebb időket is megélt már. A tulajdonos elmondása szerint a 2005. évi 850 darabos újató-eladásuk mostanra 150 darabra zuhant, ráadásul a szerviz forgalma sem olyan, ami kompenzálhatná az újautó-értékesítés zuhanásából származó kiesést. - A csökkenő bevételekhez kellett igazítani a munkaszervezetet. A korábbi 42 fő helyett ma már csupán 24-en dolgoznak a cégnél. Ezt annak ellenére meg kellett lépni, hogy már a válság elején sikerült visszafizetni a hiteleinket. De hiába a felelős gazdálkodás, ettől az embereknek még nem lesz több pénzük. Sajnos, ma már mindennapos, hogy az autós a kezében az utángyártott alkatrésszel, a hóna alatt pedig néhány flakon motorolajjal jön a szervizbe - utalt hétköznapi tapasztalataira a cégvezető, aki abból sem csinált titkot, hogy béremelésre sajnos hovatovább évek óta nem futja.

Meg kellett lépniük

Orbán András, az OMP Autóház tulajdonosa mindjárt a válság elején kénytelen volt tizenöt munkatárstól megválni, de nem ez volt az egyetlen fájó döntés, amit meg kellett lépniük. - Akkoriban volt egy 90 járműből álló áthúzódó készletünk, amitől (akár egyszeri veszteség árán is) mihamarabb meg akartunk válni. Sikerült, bár az ebből adódott jókora veszteséget sokáig cipeltük magunkkal. Az újautó-eladások országszerte hibernálódtak, ilyen körülmények között kellett meggyőzni a bankot, hogy bízzon bennünk, hiszen a családunk számára létkérdés a válság túlélése. Szerencsére két pénzintézet is bizalmat szavazott nekünk, velük máig együtt dolgozunk. Közben előre menekültünk, új márkákat vettünk fel a kínálatba, a szervizünket pedig megnyitottuk például az autópark-kezelők flottái előtt is - utalt a kényszerítő körülményekre Orbán András.

A túlélés receptje - Amik nélkül nem sikerülhet:

  • létszámleépítés
  • költségcsökkentés
  • több lábon állás
  • kezelhető hitelállomány
  • szolgáltatási háttér
  • rugalmas üzletpolitika
  • hitelezői bizalom
  • Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában