2009.03.06. 08:44
Debreceni repülőtér: Újabb légi csata
<p>Az MSZP ingatlan-panamát emleget a debreceni<br /> repülőtér eladása<br /> ügyében, a Fidesz visszautasítja a<br /> vádat.</p>
Debrecen – Félő, hogy az újabb
milliárdos bukást sejtető
reptér-biznisz túlmutat eddigi
félelmeinknél, s bár a Xanga
jelenlegi
fizetésképtelenségét
pillanatnyi finanszírozási-zavarral
magyarázzák, a mögöttes
valóság mást sejtet –
közölte csütörtöki
sajtótájékoztatóján
Zsiros Zsolt, a debreceni
közgyűlés szocialista
frakciójának vezetője.
A politikus azután beszélt erről,
hogy kedden nyilvánosságra került: a
kellő pénz híján a
repülőteret, és az Airport Debrecen
Kft.-t megvásároló Xanga Holding
Kft.-nek nem sikerült betartania a debreceni
önkormányzattal kötött
szerződés március 2-ai
fizetési határidejét.
Azaz egyelőre nem tudták átutalni az
összesen 5,1 milliárd forintos
vételár első, idén
esedékes 2 milliárdos
részletét.
Zsiros Zsolt szavai szerint a
repülőtér
pályáztatása során olyan
befektetőt sikerült találni, aki
életében nem üzemeltetett
repülőteret, és soha nem volt ilyen
referenciája, holott ez fő szempont volt.
– A Xangának eladott 141 hektárnyi
fejlesztési terület Debrecen
legértékesebb belterületi
fejlesztési területe. Főútvonal
mellett van, a repülőtér, az
autópálya-nyomvonal és az
iparvágányok találkozási
pontjában. Megalapozottan jeleztük, hogy a
vevő által ajánlott átlagosan
3.130 forint négyzetméterenkénti
ár jóval a forgalmi érték
alatt van – hangsúlyozta a
frakcióvezető, aki ügyesnek nevezte,
hogy a Xanga most nem fizet, nem vesz fel hitelt,
helyette türelmet és időt kér,
illetve – fűzte hozzá –
sajátjaként kezeli és
ajánlja ki 3-8-szoros áron a telkeket.
Hangsúlyozta: ingatlan-panamák
között nincs különbség,
legyen az akár a Terézvárosban,
akár Debrecenben.
A Fidesz válasza
Papp László, a
közgyűlés
Fidesz-frakciójának vezetője tegnap
esti közleményében leszögezte:
a repülőtér melletti ipari
területek a város tulajdonában
maradnak mindaddig, míg a vevő nem fizet.
Mint fogalmazott, a város a lehető
legszélesebb körű nemzetközi
pályáztatást folytatta le a
repülőtérrel kapcsolatban, és a
pályázók közül a legjobb
ajánlattevőt választotta ki. Ma
Magyarországon banki
finanszírozáshoz jutni szinte lehetetlen.
Erről a legkevésbé Debrecen, vagy a
nyertes pályázó tehet –
utalt arra, hogy a Xanga a vételár
bizonyos részét hitelből
kívánja fedezni, ám a cég
tájékoztatása szerint a
válság miatt nem jutottak
pénzhez.
Közleményében
visszautasította, hogy a helyi MSZP a
fővárosi szocialista
ingatlan-panamák ügyét
összefüggésbe hozza Debrecennel.
Közlése szerint a 2002-es
kormányváltást követően
számtalan politikai
indíttatású vizsgálatban
volt részük, melyek mindent rendben
találtak.
Reptér: pénz még nincs
Debreceni repülőtér: kinek
éri meg?
Nem kell kötbért fizetnie a
repülőtér
üzemeltetőjének