Helyi közélet

2008.04.12. 13:22

Visszakérhetné Debrecen a fővárosból

<p>Debrecen Szabad Királyi város az 1900-as évek elején 600 000 koronájával járult a vasútépítéshez. Talán a rendszerváltás után lassan húsz évvel két járművé legalább visszakaphatná.</p>

A sínautóbuszok debreceni közlekedéséről közöltünk cikket Szűcs Ernő tollából a Napló debreceni kiadásának április 1-jei számában. Mintegy folytatásaként írta a következőket (és küldött hozzá képeket) Papp György debreceni lakos, a korabeli hazai vasúti közlekedés történetének rajongója és ápolója.

1944. október 31-én reggel 7 órakor a szétlőtt város fő utcáján céltalanul kóválygó emberek a romok között sípszóra és egy régi-régi kismozdony pöfögésére lettek figyelmesek.

A városi uszoda elől (Nagyerdő) elinduló, két villamos pótkocsit fújtatva vontató kis gőzmozdony mosolyt csalt még a Szovjet katonák arcára is. Mire a kistemplom előtti ideiglenes végállomására ért, a sokat szenvedett debreceni emberek már tudták, lassan helyreállhat a rend megszállt városunkban.
A Debreceni Helyi Vasút és a Debrecen-Nyírbátori Vasút szakemberei megkezdték a tömegközlekedés és a helyközi közlekedés újbóli megindítását.

1945 márciusára Nyírbátorig is el lehetett jutni a vasúton. Az esztendő nyarán már menetrend szerint jártak a sínautóbuszok Debrecenből a Nyírségbe. A debreceni villamosok pedig újra csilingeltek.  

Aztán jöttek az ötvenes évek: 1951-ben államosították a Debrecen-Nyírbátori vasutat, telephelyéről (ma a DKV Salétrom utcai telephelye) elszállították a 377-es gőzmozdonyait és a vasúti kocsikat, a sínautóbuszait selejtezték és megsemmisítették, vonalát Apafánál bekötötték a Nyíregyháza-Debrecen MÁV fővonalba.

A városon áthaladó egykori vonalán azontúl villamosok közlekedtek. De szerencsére nem tűnt el nyomtalanul. A 377-105 p.sz. gőzmozdonya sokáig szolgált a MÁV mellékvonalain, majd selejtezése után kiállították a budapesti Északi Vontatási Főnökség előtt.

Ma a Budapesten található Vasúttörténeti Parkban álldogál, MÁV-os pályaszámmal (377-493). A sors kegyes volt egy, a Vasútforgalmi Rt. tulajdonában lévő, de a Debrecen-Nyírbátori Vasút állagba tartozó tartálykocsival is: 2002-ben felújították. És vajon hol? Itt, Debrecenben, a MÁV járműjavítóban, majd Budapestre, a Tatai úti parkba szállították.

Egykori őrháza Apafa után a Nyíregyháza felé vezető vasúti sínek mellett még ma is megvan.

Hatszázezer koronával
A vasút 2011-ben lesz 100 éves. Első vonalszakaszának (Debrecen-Hajdúsámson) 100 éves évfordulóján a Mátészalkai Vasúti Helytörténeti Gyűjtemény segítői emléktáblát avattak a sámsoni vasútállomáson, a ma regionálisnak nevezhető vonal emlékét szintén gondozzák.
Debrecen Szabad Királyi város az 1900-as évek elején 600 000 koronájával járult a vasútépítéshez. Talán a rendszerváltás után lassan húsz évvel e két járművet legalább visszakaphatná, és kiállíthatná a Petőfi téren, a társaság egykori székháza helyén.

 

 

 

 

 



 

 

Papp György írása

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában