2024.07.04. 09:34
Debrecenbe költözhet a Közlekedési Múzeum, az is kiderült, pontosan hová
A Népszavához eljutott pályázati dokumentációból derült ki, hogy Debrecen külterületén, az M35-ös autópálya és az új BMW autógyárhoz vezető lehajtó által határolt 6,5 hektáros területen húznák fel a 14 ezer négyzetméteres Közlekedési Múzeumot is tartalmazó létesítményt.
Mint azt a Telex írja, Lázár János még májusban jelentette be, hogy a kormány Debrecenbe vinné az új Közlekedési Múzeumot. A miniszter akkor arról beszélt, hogy a kormány első olvasatban megtárgyalta a javaslatát, hogy a 150 milliárd forintos beruházást valahol a debreceni BMW-gyár közelében valósítsák meg. A tervek alapján úgy néz ki, hogy végül ez az opció lesz a befutó. Lázár szerint a Közlekedési Múzeum Debrecenbe költöztetése az ország gazdasági érdeke.
A Közlekedési Múzeum Debrecenbe költözése csak egy része lenne a projektnek
Mint azt a Telex is írta, a pályázati dokumentáció szerint az új intézménynek az állandó és időszaki kiállításokon felül helyet kell biztosítania majd konferenciáknak, oktatási és üzleti rendezvényeknek. A célok között az is szerepel, hogy a „helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kell válnia”. A tervezési program szerint erre a kijelölt helyszín ideális, mivel „szerves, intenzív kapcsolatban áll a BMW-gyárral”. Bár elismerik, hogy hogy a környezete „vegyes”, tehát körülötte autópálya, szántóföldek, állattartó telepek és mezőgazdasági létesítmények vannak. Az új múzeum kijelölt helyétől Debrecen központja körülbelül 10 kilométerre van. Ez jelenleg kizárólag autóval közelíthető meg. A Népszava szerint a tervezőknek egy transzfer buszjárattal kell majd számolnia, amennyiben biztosítani akarják majd a közösségi közlekedést. Már a kiírásban rögzítik, hogy nem kell figyelembe venni a jelenleg hatályos szabályozási előírásokat.
Az új létesítményben nem csak közlekedési múzeum lesz, sőt a 14 ezer négyzetméteres komplexum kevesebb mint felét, 6800 négyzetmétert foglalna el az állandó és az időszaki kiállítás. A műtárgyraktár, az irattár és a restaurátori műhely 3900 négyzetméteren rendezkedhet be, az irodákra és az üzemeltetésre 1900 négyzetméter jutna.
Ezentúl terveznek még:
- 600 négyzetméteres multifunkcionális konferencia és rendezvényteret,
- 3D mozitermet,
- egy 350 négyzetméteres oktatási központot,
- egy 350 négyzetméteres éttermet és közösségi teret is.
Hozzátették, mindehhez még egy 150 négyzetméteres panorámaterasz is járna. Az épület köré szabadtéri tevékenységekre alkalmas teret is szeretnének, amelynek legfontosabb eleme a 15 ezer négyzetméteres tesztpálya, de lesz több ezer négyzetméteres autóparkoló is. A létesítményt 27 ezer négyzetméter parkosított terület venné körbe. Az állandó kiállítás négy szekcióra bomlik: járműtörténet, járműtechnika, innováció és a jövő interaktív fóruma. A pályázati dokumentáció szerint stratégia együttműködés jöhetne létre a múzeum és a BMW között, ami több lehetőséget is biztosít.
Minden bővülésnek örülnek
A dokumentáció szerint augusztus elején írnák ki az egyfordulós nyílt ötletpályázatot, míg a pályaművek beadásának határideje novemberben lenne, az eredményt még karácsony előtt kihirdetnék.
A pályamunkák díjazására 120 millió forintos keretet határoznának meg.
Schneller Domonkos, a Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója korábban a Telexnek azt mondta, szerinte Debrecenben is csinálhatnának egy jó múzeumot, amiben partnerek lesznek, de a döntést a kormány hozza majd meg. „A Közlekedési Múzeum egy hálózatos múzeum, most is vannak már vidéki telephelyeink, minden bővülésnek örülünk” – fogalmazott az igazgató.