Közlekedés

2022.11.22. 07:50

Ennyi az annyi: megmutatta a DKV a járatoptimalizálás mögötti matekot

Ezért éri meg villamosok és trolik helyett inkább a dízelbuszokhoz nyúlni.

Forrás: Napló-archív

Mint ismert, a DKV bevezeti az optimalizált menetrend második ütemét, az intézkedést az elmúlt időszak inflációs hatásaival és az üzemanyag- és energiaárak emelkedésével indokolták néhány hete kiadott közleményükben. November 14-től egyes járatok ritkábban közlekednek, de terv része az is, hogy január 1-től trolik helyett autóbuszok járnak majd a városban, hétvégente pedig buszok váltják ki az 1-es és 2-es villamosokat is, a vonalak teljes hosszán. 

A DKV a Világgazdaságnak most megmutatta, pontosan milyen gazdasági számítások húzódnak meg a döntés mögött.

A cég először is emlékeztetett rá, hogy az energiaárak drasztikus növekedése miatt Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata jelentős változásokat volt kénytelen végrehajtani a saját és a fenntartásában lévő vállalatok működésében.

A költségcsökkentő intézkedések során a legfontosabb elv az volt, hogy a szolgáltatások a szükséges és elégséges mértékben folytatódhassanak. Ez teljesül a tömegközlekedésben is. A város közösségi közlekedési rendszerét fenntartó DKV szerint a megnövekedett költségei kompenzálásaként olyan változásokat vezet be, amelyek a lehető legkisebb mértékben befolyásolják a szolgáltatás színvonalát és kiszámíthatóságát, ugyanakkor tetemes költségmegtakarítást eredményeznek. „A menetrendi módosítások nem érintik a közlekedés csúcsidőszakait, és abszolút figyelembe veszik az utazási szokásokat” – emelték ki.

Csakhogy nem elég a menetrendhez hozzányúlni, mivel az elmúlt időszak inflációs hatásai, valamint az üzemanyag- és energiaárak emelkedése miatt további beavatkozás vált indokolttá.

Tekintettel arra, hogy a villamosenergia ára 2023-ban többszöröse lesz a 2021-ben érvényben lévőnek, rövid távon a fajlagosan alacsonyabb költségű járművek használata indokolt

– magyarázták. Mindezt pedig kellőképpen alátámasztja a fajlagos költségekről készült kimutatás. A DKV-nál 2022 első felében egy kilométerre vetítve

  • a villamos üzemeltetése 1420 forintba,
  • a troli üzemeltetése 943 forintba,
  • a busz üzemeltetése pedig 744 forintba került.

Vagyis egy dízelbuszt fenntartani feleannyiba kerül, mint egy villamost, de még a trolibuszhoz képest is majd 30 százalékos a megtakarítás – mutat rá a VG cikke.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában